امیرعبداللهیان: مدیرکل آژانس در روزهای آینده به تهران سفر می‌کند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید دولت سیزدهم برای دستیابی به توافق هسته‌ای ماه‌ها تلاش کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به بغداد سفر کرده است‌ــ AHMAD AL-RUBAYE / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در یک نشست خبری مشترک با فواد حسین، همتای عراقی‌اش، خبر داد که مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده «در چارچوب جمع‌بندی مذاکرات» به تهران سفر می‌کنند.

امیرعبداللهیان که در بغداد به سر می‌برد، در ادامه اتهام‌زنی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «امیدواریم آقای رافائل گروسی با نگاه فنی و به‌دور از هیجان‌های سیاسی، برای حل‌وفصل این موضوع با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به جمع‌بندی و توافق برسد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تمایل حکومت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را انکار کرد و با اشاره به فتوای علی خامنه‌ای، افزود: «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای و بمب اتمی نبوده است و نخواهد بود.»

امیرعبداللهیان در این نشست خبری، نقش عراق در تحولات منطقه‌ای را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرد و گفت: «ما آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و با رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع‌بندی نهایی مذاکرات انجام‌شده در وین قدم برداریم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مقام‌های ایالات‌متحده را به «تناقض‌گویی» متهم کرد و مدعی شد که دولت سیزدهم «ماه‌ها برای جمع‌بندی و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار تلاش کرده‌ و اکنون آماده جمع‌بندی گفت‌وگو‌ها است».

امیرعبداللهیان سپس به سخنانی تهدیدآمیز متوسل شد و هشدار داد اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری انتخاب کند، ایران برای اجرای طرح جایگزین و طرح ب خود آماده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایالات‌ متحده آمریکا پس از خیزش سراسری مردم ایران به‌تناوب گفته‌اند که احیای توافق هسته‌ای را دیگر در اولویت نمی‌دانند. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده‌اند که طرف آمریکایی به آنان پیام‌هایی فرستاده است.

تلاش جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی با چالش‌های متعددی مواجه است؛ از جمله ناتوانی در کنترل افزایش نرخ ارز و خیزش انقلابی مردم .

اخبار مربوط به غنی‌سازی ۸۴ درصدی که خبرگزاری بلومبرگ نخستین‌ بار به نقل از دیپلمات‌های غربی منتشر کرد، نگرانی‌های جامعه جهانی از هسته‌ای شدن ایران را افزایش داد. پیش‌تر، رافائل گروسی به گاردین گفته بود که حکومت ایران به‌تازگی و بدون اطلاع آژانس، تغییراتی در مرکز هسته‌ای فردو ایجاد کرده و لازم است او هرچه زودتر به‌منظور افزایش توان نظارتی آژانس، به تهران سفر کند.

روز چهارشنبه ۳ اسفند، هم‌زمان با اینکه امیرعبداللهیان از سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، هم گفت: «مسئولان آژانس در تهران و از دیروز در حال مذاکره، بازدید و بازرسی‌اند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود، برطرف شود. این ابهامات در حال رفع‌ورجوع‌اند.»

منظور رئیس سازمان انرژی اتمی از «برداشت ناصواب» یک بازرس همان گزارش خبرگزاری بلومبرگ است که بازتاب وسیعی در جهان داشت؛ زیرا بر مبنای گزارش‌های پیشین، سطح غنی‌سازی در ایران بالای ۶۰ درصد بود اما اگر خبر غنی‌سازی ۸۴ درصدی صحیح باشد، به معنای آن است که جمهوری اسلامی تا دستیابی به بمب اتم فاصله بسیار اندکی دارد؛ زیرا برای ساخت بمب به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد نیاز است.