بانک مرکزی ارز موردنیاز واردات نهاده‌های دامی را نداد، گوشت گران‌تر شد

دست‌کم ۲۵ کشتی در بندر امام در انتظار تخصیص ارز و ترخیص‌اند

در دو ماه گذشته هیچ ارزی به نهاده‌های دامی تخصیص داده نشدــ ایرنا

گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت گروه خوراکی‌ها در بهمن‌ماه مربوط به انواع گوشت بوده است. در حال حاضر بهای یک کیلو گوشت قرمز در فروشگاه‌های ایران حدود نیم‌ میلیون تومان است. تولیدکنندگان اذعان کرده‌اند که افزایش قیمت گوشت با بحران کمبود نهاده‌های دامی ارتباط مستقیم دارد. اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور می‌گوید دولت ابراهیم رئیسی در دو ماه گذشته به واردات نهاده‌های دامی ارز اختصاص نداده است، در حالی که دست‌کم ۲۵ کشتی در بندر امام در انتظار تخصیص ارز برای تخلیه نهاده‌های دامی‌اند.

داود رنگی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، این خبر را تایید کرد و گفت: «بدقولی دولت به بخش خصوصی که حدود ۸۰ درصد کالاهای اساسی را تامین می‌کرد، ضربه سنگینی وارد کرده است.»

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به‌تازگی در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی، اعلام کرد در حالی‌ که تعداد زیادی کشتی حامل کالاهای اساسی متعلق به بخش خصوصی در انتظار ترخیص‌اند، در دو ماه اخیر هیچ ارزی برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده نشده است.

در این نامه، به توقف ۲۵ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی به دلیل تخصیص نیافتن ارز اشاره شده و اسناد مربوط به آن آمده است.

واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ خود از رئیس‌ کل بانک مرکزی پرسیده‌‌اند: «با توجه به اینکه کالاهای اساسی به‌صورت عام و نهاده‌های دامی به‌صورت خاص مشمول قیمت‌گذاری دولتی بوده‌اند و تا حلقه آخر زنجیره تولید نیز تحت نظارت و کنترل است، آیا ۶.۵ میلیارد دلار ارز نیمایی که تامین شده، از حیث نوع کالا و قیمت‌گذاری در مقایسه با کالاهای اساسی موردنیاز کشور از اولویت لازم برخوردار بوده است یا خیر؟»

به گزارش سایت تجارت‌نیوز، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران درباره ۶.۵ میلیارد دلار ارز نیمایی که بانک مرکزی بابت کالاهای اساسی تخصیص داده است، شبهه دارد و می‌گوید: «با توجه به اینکه دولت برای مقابله با رانت و فساد تاکید جدی دارد، بهتر است به منظور شفاف‌سازی، برای انتشار مستمر لیست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی در سامانه بانک مرکزی اقدام کند.»

به‌تازگی محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، خبر داد که برخی از مرغداران بیش از سه ماه است هزینه کنجاله سویا را به واردکنندگان پرداخت کرده‌اند، اما این نهاده به دستشان نرسیده است. از این رو ناچار شده‌اند کنجاله سویا را به چندین برابر قیمت از بازار سیاه تهیه کنند.

پیش از این، ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، هم از بحرانی شدن بازار کنجاله سویا خبر داده و گفته بود: «کنجاله در بازار آزاد حتی به قیمت ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم پیدا نمی‌شود.»

تولیدکنندگان می‌گویند تنها برای یک تا دو هفته ذخیره کنجاله سویا دارند؛ در حالی‌ که واردکنندگان پول این نهاده را از آن‌ها دریافت کرده‌اند، اما چیزی به آن‌ها تحویل نداده‌اند؛ واردکنندگان دلیل این تعلل را ترخیص نشدن محموله‌های خود در پی تامین نشدن ارز عنوان می‌کنند.

بانک مرکزی تاکنون درباره جزئیات تخصیص ارز به واردکنندگان نهاده‌های دامی توضیحی نداده‌ است اما ذبیح‌الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، روز دوشنبه ۱ اسفند تایید کرد که بانک مرکزی ارز موردنیاز واردکنندگان نهاده‌های دامی را تامین نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممانعت بانک مرکزی از تخصیص ارز موردنیاز نهاده‌های دامی تولیدکنندگان را وادار می‌کند نهاده‌های موردنیاز را از بازار آزاد تهیه کنند و در نتیجه قیمت گوشت نیز افزایش پیدا می‌کند. کما اینکه در ماه‌های اخیر چنین شد.

در حال حاضر افزایش قیمت گوشت بار دیگر قدرت خرید مردم را نشانه گرفته است اما دولت جمهوری اسلامی ایران کمترین انتقادها به این موضوع را برنمی‌تابد. روزنامه سازندگی پس از انتشار گزارشی با تیتر «طغیان گوشت»، توقیف شد. پیش‌تر روزنامه تعادل نیز از قول یک فروشنده نوشته بود: «بسیاری از خانواده‌ها خرید گوشت از قصابی را از برنامه‌ زندگی‌شان حذف کرده‌اند و برخی افراد برای خرید ۳۰۰ گرم گوشت مراجعه می‌کنند یا تقاضای خرید نسیه و قسطی دارند.»

به گفته این فروشنده، حتی «آشغال‌گوشت هم که قبلا برای حیوانات خانگی‌ها خریداری می‌شد، این روزها مشتری خاص خود را دارد».

ابراهیم رئیسی با ادعای حل مشکلات معیشتی مردم روی کار آمد و حامیانش به او لقب «سید محرومان» دادند اما عملکرد رئیس دولت سیزدهم در طول ۱۸ ماه گذشته صدای بسیاری از وابستگان حکومت را هم درآورده است؛ نمونه‌اش سخنان اخیر احمدحسین فلاحی، نماینده اصول‌گرای مجلس است که با انتقاد از گرانی‌ها گفت: «وضعیت بازار به‌گونه‌ای شده که حتی بچه‌‌‌های مذهبی‌ و بچه‌انقلابی‌ هم از آن خسته شده‌اند.»