اوکراین بمب‌ هدایت‌شونده آمریکایی دریافت می‌کند

بمب هدایت‌شونده‌ای که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد تا بیش از ۷۲ کیلومتر هدایت‌پذیر است

بمب‌ هدایت‌شونده یا هوشمند، موشک‌ انفجاری است که بعد از شلیک می‌توان آن را هدایت کرد - RABIH MOGHRABI / AFP

یک روز پس از سفر پیش اعلام نشده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به کی‌یف، خبرگزاری بلومبرگ نوشت که مقام‌های نظامی ایالات متحده تصمیم دارند بمب‌ هدایت‌شونده پیشرفته در اختیار اوکراین قرار ‌دهند.

وزارت دفاع آمریکا هنوز به‌صراحت ارسال بمب هدایت‌شونده به اوکراین را تایید نکرده‌‌ است. مقام‌های پنتاگون تنها گفته‌اند «مهمات هوایی دقیق» در اختیار این کشور درگیر جنگ با روسیه قرار می‌گیرد. 

با این حال، خبرگزاری بلومبرگ بامداد چهارشنبه ۲۲ فوریه (سوم اسفندماه) نوشت که ارسال این بمب‌های هدایت‌شونده که با فناوری‌ موقعیت‌یاب ماهواره‌ای کار می‌کنند در واقع بخشی از بسته کمک‌های نظامی یک میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلاری آمریکا است که در ۲۱ دسامبر گذشته (اول دی‌ماه) اعلام شد.

بمب‌های هدایت‌شوند یا هوشمند، موشک‌های انفجاری‌اند که بعد از شلیک قابل هدایت‌اند و می‌توانند به‌طور دقیق‌تر هدف‌گیری کنند یا هدف خود را تغییر دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش بلومبرگ، بمب هدایت‌شونده‌ای که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد تا ۴۵ مایل (بیش از ۷۲ کیلومتر) هدایت‌پذیر است.

این نوع بمب‌ تاکنون در اختیار ۲۶ کشور جهان قرار گرفته است و می‌تواند تا ۹۰۰ کیلوگرم نیز وزن داشته‌ باشد.

به‌گفته ربکا گرانت، کارشناس نظامی پدافندهای هوایی، ارتش اوکراین می‌توانند از این بمب‌ هدایت‌شونده آمریکایی برای حمله به‌خطوط مقدم نیروهای روسیه استفاده کند.

در آستانه نخستین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روز سه‌شنبه جو بایدن در جریان یک سخنرانی در لهستان گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گمان می‌کرد «سرسخت» است، اما با «اراده آهنین آمریکا» روبه‌رو شد.

به گفته جو بایدن، ایالات متحده و متحدانش کماکان به‌ پشتیبانی از اوکراین ادامه خواهند داد و مسئولان این جنگ را پاسخگو می‌‌کنند.

بیشتر از جهان