وال استریت ژورنال: رئیس‌جمهوری چین به روسیه سفر می‌کند

افراد مطلع از برنامه سفر شی جین پینگ می‌گویند برنامه‌ریزی برای این بازدید در مراحل اولیه است و زمان نهایی سفر هنوز تعیین نشده است

پکن می‌گويد قصد دارد نقش فعال‌تری در پایان دادن به درگیری در اوکراین بازی کند-Sergei BOBYLYOV / SPUTNIK / AFP

به گفته افراد مطلع، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در ماه‌های آینده خود را برای سفر به مسکو و  دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور آماده می‌کند. این دیدار احتمالی در حالی انجام می‌شود که روسیه به جنگ در اوکراین ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند خود را در برابر فشار غرب مقاوم نشان دهد.
پکن می‌گويد قصد دارد نقش فعال‌تری در پایان دادن به درگیری در اوکراین بازی کند. افرادی که از این دیدار مطلع‌اند می‌گویند ملاقات شی جین پینگ با ولادیمیر پوتين به عنوان بخشی از فشارها برای مذاکرات صلح چندجانبه عمل خواهد کرد. این امر به چين اجازه می‌دهد تا موضع خود را در مورد ضرورت خودداری از استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ تکرار کند. پایتخت‌های غربی نسبت به این ابتکار دیپلماتیک چین ابراز تردید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


افراد مطلع از برنامه سفر شی جین پینگ می‌گویند برنامه‌ریزی برای این بازدید در مراحل اولیه است و زمان نهایی سفر هنوز تعیین نشده است.
به گزارش وال استریت ژورنال، از زمانی که پوتين سال گذشته دستور حمله به اوکراين را صادر کرد، ده‌ها هزار نفر در این جنگ کشته و ميليون‌ها نفر دیگر آواره شده‌اند. علاوه بر تلفات بالای انسانی، جنگ پوتین در اوکراین  به بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی نیز شوک وارد کرده است.
به گفته وزارت امور خارجه چین، وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور قرار بود روز سه شنبه برای بحث در مورد روابط چین و روسیه و بررسی «مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای و مسائل مشترک» به مسکو سفر کند. وانگ به احتمال زیاد در زمانی که در مسکو به‌سر می‌برد، در مورد سفر شی بحث خواهد کرد. وزارت امور خارجه چین به درخواست اظهارنظر در این مورد پاسخی نداده است.
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در مقر ناتو گفت که او با  وانگ یی ملاقات کرده و از عناصر کليدی طرح چين مطلع است. او گفت کی‌یف، پیش از نتیجه‌گیری در این‌باره منتظر متن کامل این ابتکار از طرف چین خواهد ماند اما افزود که اصل حفظ تمامیت ارضی اوکراین باید محور این طرح باشد. او تصریح کرد: اگر هر کشوری به روسیه کمک کند تا به تمامیت ارضی اوکراین آسیب بزند کشور دیگری نیز می‌تواند این کار را در هر نقطه دیگر از جهان انجام دهد.
شی و پوتین چند هفته پیش از  شروع جنگ روسیه در اوکراین و در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی با هم دیدار کردند. آن‌ها بیانیه مشترکی صادر کردند که نظم جهانی به رهبری آمریکا را به چالش می‌کشید و دوستی «بدون محدودیت» دو کشور را اعلام می‌کرد.
پکن از آن زمان نه تنها از مسکو حمایت دیپلماتیک کرده است، بلکه به یک جلیقه نجات اقتصادی برای روسیه طی تحریم‌های غرب تبدیل شده است. از  زمان شروع جنگ اوکراین، چین، نفت و گاز روسیه را خریداری می‌کند و تراشه‌های نیمه هادی و دیگر فناوری‌های پیشرفته را به روسیه می‌فروشد که کرملین در جنگ اوکراین از آنها استفاده می‌کند.
به گفته افراد مطلع از سفر شی به روسیه، چین نگران است که روسیه به عنوان یک شریک کلیدی پکن، طی رقابت خود با غرب به طور قابل توجهی تضعیف شود و با شکست سنگینی در اوکراین مواجه شود.
آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمریکا گفته است چين قصد دارد به روسيه اسلحه تحویل دهد، اقدامی که بلینکن نسبت به عواقب آن هشدار داد. وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه در پاسخ به سخنان آنتونی بلینکن گفت: آمريکا کشوری است که برای جنگ در اوکراین سلاح تامين می‌کند. کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد که افزایش حمایت چین از روسیه در اوکراین تنها در خدمت «ادامه کشتار و تضعیف نظم جهانی» خواهد بود.

بیشتر از جهان