تصویب قطعنامه‌ای بی‌سابقه برای تثبیت قدرت شی جین‌پینگ

شی جین‌پینگ از نظر بسیاری قدرتمندترین رهبر چین پس از مائو است

شی از نظر بسیاری قدرتمندترین رهبر چین پس از مائو است‌ـ NOEL CELIS / AFP

حزب کمونیست حاکم چین روز پنجشنبه قطعنامه نادری را تصویب کرد که موقعیت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری، را در تاریخ این کشور ارتقا می‌دهد، و اقدامی برای تثبیت قدرت و احتمال بی‌سابقه سومین دوره رهبری‌اش در سال آینده تلقی می‌شود. 

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که این قطعنامه در مورد «دستاوردها و تجربه‌های تاریخی» حزب از آغاز بنیان‌گذاری‌اش در ۱۰۰ سال پیش تاکنون، در پایان نشستی چهارروزه پشت درهای بسته با حضور ۳۰۰ تن از رهبران ارشد کمیته مرکزی به تصویب رسید.

این قطعنامه شی را در جایگاه مائو تسه‌تونگ و دنگ شیائوپینگ، دو رهبر پیشین، قرار می‌دهد که موقعیت خود را به‌عنوان رهبران برجسته با چنین قطعنامه‌هایی که در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۸۱ تصویب شد، مستحکم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست این هفته، که به «ششمین پلنوم» [نشستی با حضور اعضای برجسته رهبری حزب] معروف است، حزب کمونیست چین برای نخستین بار نقش شی را در یکی از ایدئولوژی‌هایش در سندی رسمی ارتقا داده و او را «خالق اصلی تفکر شی جین‌پینگ در زمینه سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در عرصه‌ای نوین» خوانده است.‌ پیش‌تر حزب کمونیست این ایدئولوژی را نتیجه «تجربه‌ها و تعقل جمعی حزب و مردم» توصیف کرده بود.

کارشناسان می‌گویند احتمالا کنگره حزب در نیمه دوم سال آینده، «تفکر شی جین‌پینگ در زمینه سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در عرصه‌ای نوین» را به «تفکر شی جین‌پینگ» خلاصه خواهد کرد. شی تقریبا اطمینان دارد که برای سومین دوره به رهبری حزب می‌رسد، رکوردی که پیش‌تر سابقه نداشته است.

بر اساس اطلاعیه پایانی نشست که در رسانه‌های دولتی منتشر شد، حزب کمونیست تصمیم گرفته است که حسن ختام صد سالگی حزب این باشد که «موقعیت اصلی رفیق شی‌ جین‌پینگ قاطعانه در حزب حفظ شود».

جود بلانشت، صاحب‌نظر در سیاست‌ چین در اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» مستقر در واشنگتن در مورد این اقدام می‌گوید پیام حزب در مورد شی دارای «ویژگی‌های فرقه‌ای» است. 

گزارش تصویری این نشست که از تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی [تلویزیون مرکزی چین] پخش شد، نمایندگان حزب را نشان می‌دهد که در ردیف‌های مقابل شی نشسته بودند با بلند کردن دست به این قطعنامه رای دادند.

ینگ چائوهویی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پکن، به خبرگزاری رویترز گفت: «با توجه به تاکید حزب بر انضباط و وفاداری، پیامدهای عدم‌حمایت از قطعنامه برای هر عضو حزب فاجعه‌بار می‌بود.»

شی از نظر بسیاری قدرتمندترین رهبر چین پس از مائو است.

© Reuters

بیشتر از جهان