شاه چارلز قول می‌دهد شاهزاده اندرو را بی‌خانمان نگذارد

اندرو ۶۳ ساله به دوستانش گفته است که احتمال دارد مجبور شود تا ماه سپتامبر ملک سلطنتی‌اش را ترک کند

شاه از زمانی که محافظان مسلح اندرو حذف شدند، هزینه محافظ شخصی او را می‌پردازد - AFP

در بحبوحه گزارشی‌هایی مبنی بر اینکه شاهزاده اندرو می‌ترسد مجبور شود اقامتگاه سلطنتی خود (Royal Lodge/رویال لاج) در وینزر را ترک کند، یک منبع سلطنتی این‌گونه نقل کرده است که شاه چارلز سوم برادرش شاهزاده اندرو را «بی‌خانمان» رها نخواهد کرد.

ظاهرا اندرو ۶۳ ساله به دوستانش گفته اگر پادشاه مقرری سلطنتی‌اش را قطع کند، اقدامی که او را برای تامین هزینه‌های نگهداری[اقامتگاه] دچار مشکل می‌کند، ممکن است مجبور شود تا ماه سپتامبر از این ملک ۹۸ هکتاری خارج شود.

پیش‌بینی می‌شود مقرری سالیانه ۲۴۹ هزار پوندی دوک یورک که از زمان برکناری به عنوان یکی از اعضای شاغل خاندان سلطنتی در سال ۲۰۱۹ به آن متکی بوده است، از ماه آوریل قطع شود.

به چند تن از اعضای خاندان سلطنتی گفته شده است که از صندوق خصوصی دوک‌نشین لنکستر که تا پیش از مرگ ملکه الیزابت دوم در سپتامبر گذشته تحت نظارت او بود، پول کمتری انتظار داشته باشند.

تلگراف به نقل از یک منبع سلطنتی گفت که با این حال، «شاه قرار نیست برادرش را بی‌خانمان یا بی‌پول بگذارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوک پس از درگذشت ملکه مادر در سال ۲۰۰۲، رویال لاج را که پیش‌تر خانه ملکه مادر بود، با اجاره‌نامه‌ای ۷۵ ساله به مبلغ یک میلیون پوند خریداری کرد. او از آن زمان تاکنون حدود ۷.۵ میلیون پوند برای تعمیر و نوسازی این ملک هزینه کرده است.

گفته می‌شود او برای زندگی با همسر سابقش سارا در این خانه ۳۰ اتاقه، طبق اجاره‌نامه‌ ۲۵۰ پوند در هفته می‌پردازد.

تنها درآمد دیگر اندرو مستمری است که از نیروی دریایی سلطنتی می‌گیرد. او از ملکه فقید و پدرش شاهزاده فیلیپ نیز ارث برده است.

دیلی میل ابتدا گزارش داد که خانه اندرو در رویال لاج در معرض خطر است و منبعی به این روزنامه گفت: «او را آشکارا بیرون نمی‌اندازند، اما پیش‌بینی می‌شود نتواند از عهده تامین هزینه نگهداری آن برآید.»  

منبعی دیگر به این روزنامه گفت: «رویال لاج یک استخر شنا و ۹۸ هکتار زمین دارد و در حال حاضر به تعمیرات نیاز دارد. مسئله آن است که چارلز به اندرو می‌گوید باید از جیب خودش هزینه‌ها را بپردازد. همین موضوع درباره سایر اعضای خاندان سلطنتی مانند شاهدخت بئاتریس و یوجنی نیز صدق می‌کند.»

«و در همین حال، آسان‌گیری به اعضای شاغل این خاندان که هزینه دفاترشان با کمک‌هزینه بلاعوض دولتی (Sovereign Grant) تامین می‌شود، نمونه‌های دیگری بوده‌اند.»

مثلا بانو لوییز، دختر سوفی و ادوارد، کالسکه شاهزاده فیلیپ را به ارث برد، اما چارلز فکر نمی‌کند که او باید هزینه نگهداری اسب‌هایی که کالسکه را می‌کشند، بپردازد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاه می‌داند برادرش در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفت خانه‌ای‌ــ پارک سانینگهیل در برکشایرــ را که ملکه به عنوان هدیه عروسی به او داد، به مبلغ ۱۵ میلیون پوند به یک میلیاردر قزاق بفروشد.

شاه از زمانی که محافظان مسلح پلیس مت (Met) اندرو حذف شدند، «هزینه» محافظ شخصی او را هم می‌پردازد.

و گفته می‌شود هزینه‌های دادرسی دوک در پرونده سوءاستفاده جنسی جنجالی او به مبلغ میلیون‌ها پوند و همچنین بخشی از تسویه‌حساب نهایی را نیز ملکه فقید به طور خصوصی پرداخته است. اندرو سال گذشته طی توافقی خارج از دادگاه، به شاکی‌اش ویرجینیا رابرتز جوفره، بیش از ۱۲ میلیون پوند پرداخت.

© The Independent

بیشتر از زندگی