سفر مخفیانه و پیچیده بایدن به کی‌یف چطور انجام شد؟

پیش از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین، به خبرنگاران گفته شد که منتظر «دستورالعمل‌های ورود برای مسابقات گلف» باشند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ فوریه (اول اسفند) و در آستانه سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین،‌ در سفری تاریخی به کی‌یف رفت.

نمایش همبستگی ایالات متحده با ولودیمیر زلنسکی و مردم اوکراین تعجب‌آور بود، زیرا کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا به دلایل امنیتی، چنین سفری را در برنامه ندارد.

خبرگزاری اسکای‌نیوز در گزارشی، چگونگی این سفر ناگهانی را شرح داد و نوشت: «اینکه آیا صدور بیانیه سفر نکردن بایدن در آن زمان درست بود یا نه، موضوعی است که احتمالا هرگز نخواهیم دانست اما برخی جزئیات نحوه سفر مخفیانه جو بایدن در حال آشکار شدن است.»

بر اساس این گزارش، سفر بایدن به اوکراین در عملیاتی با سطح امنیتی بالا انجام گرفت و به خبرنگاران گفته شد منتظر «دستورالعمل‌های ورود به مسابقات گلف» باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، دو روزنامه‌نگار برای جلسه‌ای خصوصی با کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید، احضار شدند و در آن‌جا به آن‌ها اطلاع داده شد که جو بایدن به کی‌یف خواهد رفت و آن‌ها تنها روزنامه‌نگارانی‌اند که اجازه خواهند داشت با او سفر کنند.

این خبرنگاران سوگند یاد کردند در مورد سفر بایدن رازدار بمانند. سپس به آن‌ها گفته شد منتظر ایمیلی باشند که حاوی دستورالعمل‌هایی برای پرواز صبح یکشنبه از پایگاه هوایی اندروز در مریلند است؛ ایمیلی با عنوان «دستورالعمل ورود به مسابقات گلف».

خروج از پایگاه هوایی

این خبرنگاران صبح یکشنبه بر اساس آنچه در ایمیل به آن‌ها گفته شده بود، به پایگاه هوایی رسیدند و تلفن‌هایشان از آن‌ها گرفته شد. سپس سوار هواپیمایی شدند که اغلب برای پرواز به فرودگاه‌های کوچک در سفرهای داخلی استفاده می‌شد.

هواپیما قبل از حرکت، در تاریکی کنار محوطه‌ای توقف کرد تا جو بایدن نیز به خبرنگاران اضافه شود. هواپیمای ایرفورس سی-۳۲ ساعت ۴:۱۵ صبح به وقت شرق ایالات متحده از پایگاه اندروز بلند شد.

بایدن وارد آلمان شد

هواپیمای حامل بایدن ساعت ۱۷:۱۳ یکشنبه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان به زمین نشست تا پس از پروازی تقریبا هفت ساعته، سوخت‌گیری کند.

این هواپیما تقریبا یک ساعت و ۱۵ دقیقه توقف داشت. در تمام این مدت، خبرنگاران حاضر در هواپیما در کابین خودشان ماندند و در طول پرواز یا توقف در رامشتاین، بایدن را ندیدند.

هواپیما ساعت ۶:۲۹ بعدازظهر و پس از غروب خورشید و تاریک شدن آسمان، پرواز کرد.

ورود به لهستان

هواپیمای ایرفورس وان در ساعت ۱۹:۵۷ یکشنبه در فرودگاهی در جنوب شرقی لهستان فرود آمد.

جو بایدن بدون اینکه خبرنگاران او را ببینند، از هواپیما خارج شد و سریع به سمت یک ماشین هدایت شد.

کاروان رئیس‌جمهوری آمریکا در ساعت ۲۰:۱۲ در مسیری یک‌ساعته در بزرگراهی به‌نسبت خالی به سمت شرق به راه افتاد. به گفته یکی از خبرنگاران، کاروان همراه جو بایدن متشکل از دست‌کم ۲۰ خودرو بود اما برای جلوگیری از جلب توجه، از آژیر استفاده نمی‌کردند.

قطار لهستان به اوکراین

 بایدن و کاروان خودروها تقریبا در ساعت ۲۱:۱۵ به ایستگاه پرزمیسل گلونی رسیدند تا او سوار قطاری به مقصد اوکراین شود. تعدادی از واگن‌ها به رنگ آبی و زرد و یادآور قطارهایی بودند که پناهندگان را از اوکراین به لهستان برده بودند.

خبرنگاران بایدن را تا واگن قطار همراهی کردند اما در کابین‌هایی جداگانه نشستند. به گفته آن‌ها، بیشتر قطار را نیروهای امنیتی پر کرده بودند.

قطار ساعت ۲۱:۳۷ پرزمیسل گلونی را به مقصد کی‌یف ترک کرد. به گفته خبرنگاران، بیشتر سفر در تاریکی انجام شد و بنابراین جز چراغ‌ خیابان‌ها و سایه‌ ساختمان‌های دور چیزی دیده نمی‌شد.

در این سفر ۱۰ ساعته، بین خبرنگاران و کارکنان کاخ سفید که با رئیس‌جمهوری سفر می‌کردند، هیچ تعاملی وجود نداشت. در طول مسیر، برای تامین امنیت، بیش از چند بار توقف شد اما مشخص نبود علت توقف‌ها چه بود.

بایدن وارد کی‌یف شد

هنگام نزدیک شدن قطار حامل بایدن به کی‌یف، خورشید طلوع کرده بود. قطار تقریبا ساعت ۸ صبح دوشنبه در ایستگاه کی‌یف‌ــ‌پاساژیرسکی متوقف شد.

منطقه اطراف سکو پاکسازی شده بود و بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در اوکراین، آن‌جا در انتظار بایدن و همراهانش ایستاده بود.

اولین جمله رئیس‌جمهوری آمریکا پس از پیاده شدن از قطار این بود: «خوب است که به کی‌یف آمدم.» سپس کاروانی متشکل از خودروهای شاسی‌بلند، مینی‌ون و خودروهای زرهی از ایستگاه قطار به سمت کاخ ماریینسکی‌، اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری اوکراین‌، حرکت کردند.

کاروان در طول مسیر از میدان استقلال کی‌یف، محل تظاهرات بزرگ سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ گذشت. جو بایدن با ولودیمیر زلنسکی در کاخ مارینسکی دیدار کرد، در کلیسای جامع سنت مایکل قدم زد و به سفارت آمریکا در کی‌یف رفت.

بازگشت به لهستان

بایدن درست قبل از ساعت ۱۳:۱۰ به وقت محلی با همان قطاری که او را به اوکراین رسانده بود، کی‌یف را ترک کرد.

قطار کمی بعد از ساعت ۸ شب از مرز عبور کرد و به لهستان بازگشت.

بیشتر از جهان