وزیر خارجه آلمان: «مبنای قانونی» برای تروریستی اعلام کردن سپاه نداریم

برخی کارشناسان حقوقی اتحادیه اروپا مدعی‌اند این اتحادیه در حال حاضر نمی‌تواند سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (اول اسفند)، در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که در حال حاضر در اتحادیه اروپا «مبنای قانونی» برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران موجود نیست.

او در واکنش به درخواست‌های گسترده مخالفان جمهوری اسلامی ایران برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، گفت که از نظر کارشناسان حقوقی اتحادیه اروپا، این اتحادیه در حال حاضر نمی‌تواند سپاه پاسداران در در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که روز دوشنبه دست‌کم ۲۷ هزار ایرانی با درخواست تروریستی اعلام شدن سپاه در بروکسل تجمع کردند.

پیش از وزیر خارجه آلمان، همتای سوئدی او هم اظهارات مشابهی مطرح کرده بود. جوزپ بورل،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که برای تروریست اعلام کردن سپاه به رای دادگاه و سند و مدرک نیاز است. او قبلا هم با تکرار این ادعا گفته بود: «درباره تروریستی دانستن سپاه دیدگاه‌های جالبی وجود دارد، اما نمی‌شود گفت چون کسی سازمانی را دوست ندارد، آن را تروریست بنامیم. اول به تصمیم یک دادگاه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز داریم. پس از آن، می‌توان موضوع را در سطح اتحادیه اروپا مطرح کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارلمان اروپا ماه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای، از اتحادیه اروپا خواست که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. پارلمان اروپا دلیل این درخواست را سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران، و نیز ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعلام کرد.

در جریان تجمع روز دوشنبه مخالفان جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، بار دیگر تقاضا از اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران در خیابان‌ها فریاد شد.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، بیش از ۵۰۰ نفر معترض کشته و هزاران نفر دیگر بازداشت و مجروح شدند. سپاه از جمله نهادهایی است که به طور مستقیم در سرکوب مردم ایران نقش دارد.