تقابل با طالبان؛ علمای شیعه از فعالیت تلویزیون تمدن اعلام حمایت کردند

هفته گذشته شماری از نیروهای منتسب به گروه طالبان به دفتر شبکه تلویزیونی تمدن رفتند و با مسئولان و دست‌اندرکاران این رسانه «توهین‌آمیز» رفتار کردند

تلویزیون تمدن در سال 1385 تاسیس شد و محتوای نشراتی آن برنامه‌های دینی، فلم و سریال‌های مذهبی اهل تشیع بود-  تلویزیون تمدن

تلویزیون خصوصی تمدن روز دوشنبه، اول اسفند (۲۰ فوریه) اعلام کرد که در واکنش به ورود افراد مسلح به دفتر مرکزی این تلویزیون، اعضای شورای علمای شیعه از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های این تلویزیون اعلام حمایت کردند.

این تعداد از روحانیان شیعه به دفتر مرکزی تلویزیون تمدن رفتند و تاکید کردند: «تلویزیون تمدن با پیروی از موضع‌گیری‌های موسس آن آیت‌الله‌ محسنی، همواره برای تحکیم اخوت اسلامی، ترویج آموزه‌های اسلامی و حفظ منافع ملی تلاش کرده است.»

تلویزیون تمدن در حساب توییتر خود نوشت: «به ‌گفته اعضای این شورا، رسانه تمدن نه‌تنها متعلق به مردم متدین افغانستان است، بلکه خدمات ارزشمند رسانه‌ای آن در جهت ترویج و گسترش دین مبین اسلام در سطح منطقه، قابل ستایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه‌شنبه گذشته، ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه)، شماری از نیروهای منتسب به گروه طالبان به دفتر شبکه تلویزیونی تمدن رفتند و با مسئولان و دست‌اندرکاران این رسانه «توهین‌آمیز» رفتار کردند. 

مرکز خبرنگاران افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای، این اقدام طالبان را «خودسرانه و خلاف قانون» خواند و خواستار توضیح مقام‌های طالبان شد، اما طالبان در این باره سکوت کردند. 

تلویزیون تمدن در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و برنامه‌های آن شامل مباحث دینی و پخش فیلم‌ها و سریا‌ل‌هایی‌ با محتوای مذهبی تشیع بود. 

فشار بر جامعه شیعیان افغانستان در دوران حاکمیت ۱۸ ماهه طالبان افزایش یافته است. 

هفته گذشته سید کاظم حجت، رئیس کانون فرهنگی زیارتگاه سخی، خبر داد که شماری از ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان این زیارتگاه را مسدود کردند.

او گفته بود که ظاهرا طالبان برخی کارها، مانند بوسیدن علم در زیارتگاه سخی، را «شرک» (شریک دانستن شیء یا شخصی با خداوند) می‌دانند.

این اقدام طالبان با موجی از انتقادهای جامعه اهل تشیع افغانستان مواجه شد و طالبان مجبور شدند پس از دو روز اجازه دهند که زیارتگاه سخی بازگشایی شود، اما محدودیت‌هایی برای کسانی که به این زیارتگاه می‌آیند، وضع شد.

در روزهای نخست حاکمیت طالبان، نیروهای این گروه، سلاح‌های هیات امنای برخی از مساجد و مکان‌های مذهبی اهل تشیع را ضبط کردند. حکومت سابق افغانستان برای مقابله با تهدیدهای احتمالی به مساجد و اماکن مذهبی اهل تشیع، مجوز حمل و داشتن سلاح برای آنان صادر کرده بود.

در کنار افزایش فشارها بر جامعه اهل تشیع افغانستان در دوران حکومت طالبان، شهروندان شیعه این کشور بارها آماج حمله‌های شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) قرار گرفتند. 

گروه طالبان تاکنون در مهار حملات داعش بر جامعه اهل تشیع افغانستان ناتوان بوده است.

بخش‌های کلیدی حکومت طالبان در اختیار پشتون‌تباران اهل تسنن است و شهروندان اهل تشیع حضور بسیار محدودی در این حکومت دارند.

انتقادهای شدیدی بر حکومت طالبان در مورد انحصار قدرت و سهم ندادن به اقوام و پیروان مذاهب دیگر ساکن افغانستان مطرح است، اما طالبان به این انتقادها اعتنا نمی‌کنند.

بیشتر از جهان