مگاشهر عربستان سعودی؛ یک پنجم «نئوم» تکمیل شد

این شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری آینده‌نگر به طور کامل با انرژی پاک تامین می‌شود

نظمی النصر، مدیرعامل نئوم، درباره این شهر آینده‌نگر عربستان سعودی اعلام کرد: «نزدیک به ۲۰ درصد از کارهای زیربنایی این شهر عظیم ۵۰۰ میلیارد دلاری تکمیل شده و سایر مراحل نیز در حال پیشرفت است.»

او تاکید کرد که این شهر آینده‌نگر به طور کامل با انرژی پاک تامین می‌شود، بدون خودرو خواهد بود و هیچ گونه انتشار آلایندگی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آنی، النصر همچنین تاکید کرد: «ما در شهر نئوم با گرد هم آوردن مجموعه‌ای از متخصصان متعهد به تجسم آینده‌ای پایدار در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده، به برخی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بشریت توجه می‌کنیم. شهر نئوم با نوآوری‌هایی که خواهد داشت، در حال بازتعریف آینده است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶، این شهر حدود ۴۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به یک و نیم تا دو میلیون نفر می‌رسد. در نهایت، پیش‌بینی می‌شود که ۹ میلیون نفر در شهر نئوم اقامت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه شهر هوشمند نئوم همچنین شامل توسعه بندرها و مناطق تجاری، مراکز تحقیقاتی، مراکز توریستی، ورزشی و سرگرمی است.

یکی از نوآوری‌های این شهر، این است که ‌نمک حاصل از نمک‌زدایی کارخانه‌های تولید آب شیرین‌، به دریا ریخته نمی‌شود، بلکه در حکم ماده خام صنعتی به کار گرفته می‌شود.

از دیگر بلندپروازی‌های مدنظر در شهر نئوم، تبدیل شدن آن به «خودکفاترین شهر غذایی جهان» با استفاده از کشاورزی عمودی و گلخانه‌های نوآورانه است.

شهر آینده‌نگر نئوم از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. ۹۵ درصد از کل قلمرو نئوم، به مناطق طبیعی حفاظت‌شده تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که سه پروژه بزرگ «لاین»، «اکساگون» و «تروجنا» که تلاش‌های نئوم بر آن‌ها متمرکز است، ۳۸۰ هزار شغل جدید و ۴۷.۸ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی بیشتر برای پادشاهی عربستان سعودی به ارمغان آورند.

یکی از بخش‌های مهم شهر نئوم به نام سنداله، نخستین مقصد گردشگری این پروژه است که برای بازدید عموم افتتاح می‌شود. این جزیره مساحتی حدود ۸۴۰ هزار متر مربع دارد که حفظ زیبایی طبیعت منطقه را نیز هدف قرار داده است.

قرار است سنداله سه هتل لوکس با مجموع ۴۱۳ اتاق، ۸۸ ویلا، ۳۳۳ آپارتمان همراه با ارائه خدمات، ۹ رستوران شیک و گرانقیمت و ۹ رستوران عادی داشته باشد و بام برخی از آن‌ها نیز دارای استراحتگاه است.

سنداله در اوایل ۲۰۲۴ افتتاح خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰۲۸، روزانه پذیرای ۲۴۰۰ مسافر باشد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه ۳۵۰۰ شغل  ایجاد کند.

بیشتر از جهان