درگیری مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی؛ مرز تورخم بسته شد

رسانه‌های پاکستان از زخمی شدن یک مرزبان این کشور در جریان درگیری خبر دادند

صبح روز دوشنبه اول اسفند، درگیری مسلحانه‌ای میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در مرز تورخم در شرق افغانستان رخ داد. دلیل وقوع این درگیری هنوز روشن نیست، اما رسانه‌های پاکستان خبر دادند که دست‌کم یک مرزبان این کشور در جریان درگیری زخمی شده است. هم‌زمان با این درگیری، طالبان خبر دادند که مرز بسته شده و تردد کالاهای تجاری و مسافران متوقف شده است.

طالبان شامگاه یکشنبه گذرگاه مرزی تورخم در استان ننگرهار در شرق افغانستان را بستند و مانع تردد مسافران و جابه‌جایی کالاهای بازرگانی به آن سوی مرز شدند. به گفته مقام‌های طالبان، بستن گذرگاه مرزی تورخم به‌دلیل پایبند نبودن پاکستان به تعهداتش در رابطه با مبادلات مرزی دو کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری دولتی باختر، متعلق به طالبان، به نقل از مولوی صدیق، مسئول گذرگاه مرزی تورخم، به مسافران اعلام کرد تا اطلاع ثانوی به مرز تورخم نیایند. او گفت مقام‌های پاکستانی تعهداتشان را نقض کرده‌اند و «بنابراین ما نیز دروازه تورخم را به روی همه بستیم».

 به گفته مولوی صدیق، هیئت مذاکره‌کننده طالبان با مقام‌های پاکستانی در حال گفت‌وگو و مذاکره‌اند و «اگر این گفت‌وگوها به نتیجه برسد، گذرگاه مرزی تورخم دوباره باز خواهد شد».

با این حال، رسانه‌های پاکستانی صبح دوشنبه گزارش دادند که بسته شدن گذرگاه مرزی تورخم با خشونت و تنش همراه بوده و صبح دوشنبه میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای طالبان تبادل آتش صورت گرفته و یک مرزبان پاکستانی نیز در جریان تیراندازی زخمی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود آنکه طالبان در مورد دلایل نقض تعهدات پاکستان حرفی نزده‌اند، رسانه‌های داخلی افغانستان ایجاد محدودیت برای بیماران افغان که می‌خواهند برای درمان به پاکستان بروند، دلیل اصلی بسته شدن گذرگاه مرزی دانسته‌اند. 

دولت پاکستان چند روز پیش بدون اعلام قبلی، محدودیت‌هایی برای ورود بیماران افغان به پاکستان به‌منظور درمان، ایجاد کرد و مرزبانی پاکستان از ۱۸ فوریه، به هیچ‌یک از بیمارانی که ویزای درمانی گرفته بودند، اجازه ورود به خاک پاکستان را نداد. این محدودیت در حالی اعمال شد که بر اساس توافق میان اسلام‌آباد و کابل، دولت پاکستان روزانه به ۱۰۰ بیمار افغان که تاییدیه اداره بهداشت استان ننگرهار را داشته باشند، اجازه ورود می‌دهد. 

افغان‌ها برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج اغلب به پاکستان می‌روند. در گذشته، به‌دلیل وجود تسهیلات سفر به هند، بخشی از بیماران افغان برای درمان به هند می‌رفتند اما حالا، فقط ایران و پاکستان مقصد بیماران افغان‌اند. به‌دلیل نبود امکانات و بیمارستان‌های استاندارد در افغانستان، آن دسته از مردم افغانستان که توان مالی کافی دارند برای درمان به ایران، پاکستان یا هند می‌روند.

بر اساس بررسی‌های وزارت دارایی افغانستان، بیماران افغان سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار در کشورهای خارجی هزینه می‌کنند و بسته شدن گذرگاه مرزی تورخم می‌تواند برای آن‌ها مشکلات جدی به وجود بیاورد.

گذرگاه مرزی تورخم یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی افغانستان است. از آن‌جا که افغانستان به آب‌های آزاد راه ندارد و در محاصره خشکی است، مرزهای زمینی برای تجارت این کشور اهمیت بسیار دارند. یکی از این مرزها تورخم است که بالاترین سطح مبادلات تجاری افغانستان از طریق آن انجام می‌شود.

اشرف غنی در دوره ریاست‌جمهوری‌اش، برای نجات از وابستگی اقتصادی شدید افغانستان به پاکستان، سطح مبادلات تجاری با این کشور را به‌شدت کاهش داد و به‌دنبال مسیرهای تجاری جدید در غرب و شمال افغانستان بود. به همین دلیل، سطح مبادلات تجاری میان پاکستان و افغانستان از سه میلیارد دلار در سال به زیر یک میلیارد دلار رسید. اما با سقوط دولت پیشین و سلطه طالبان، بار دیگر سطح مبادلات تجاری با پاکستان افزایش یافت و مرز بازرگانی تورخم نقشی اساسی پیدا کرد.