تجمع‌ اعتراضی کارگران و بازنشستگان در دست‌کم شش شهر ایران

بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، شوش، اهواز و شوشتر تجمع اعتراضی برگزار کردند

خبرها از ایران حاکی از برگزاری تجمع‌های کارگران و بازنشستگان در شهرهای مختلف در روز یکشنبه ۳۰ بهمن است. بازنشستگان تامین اجتماعی ساکن شهرهای مختلف، نانوایان تهران، کارگران پروژه قطار شهری اهواز و کارگران شهرداری یاسوج گروه‌هایی بودند که تا لحظه تنظیم این گزارش، دست به تجمع‌های اعتراضی زدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی طی روزهای گذشته فراخوانی برای تجمع در شهرهای مختلف صادر کردند. بر اساس این فراخوان، روز یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح اعتراض‌های بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف برگزار شد و بازنشستگان  اعتراض خود را به صدور احکام ۲۵ درصدی و عیدی مطابق با کارگران اعلام کردند.

شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه در اعتراض به محقق نشدن مطالباتشان مقابل ساختمان اداره تامین اجتماعی شهر خود تجمع کردند. هم‌زمان، تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی شوش نیز در راستای کسب مطالباتشان برگزار شد. معترضان در این تجمع پلاکاردهایی به همراه داشتند که روی آن‌ها شعارهای «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه»، «گرانی، تورم، بلای جان مردم» و «نه مجلس، نه دولت، نیستن به فکر ملت» نوشته شده بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی شوشتر نیز مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند.‌ آنان در این تجمع شعارهای «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه»، «تاکی سرافکندگی؟ یا مرگ یا زندگی»، «تا حق خود نگیریم، هر روز همین بساطه» و «بازنشسته بیداره، از تبعیض بیزاره» سر دادند.

در اهواز نیز بازنشستگان تامین اجتماعی با برگزاری تجمعی اعتراضی، پلاکارهایی در دست گرفتند که روی آن‌ها شعارهای «منزلت، معیشت، سلامت حق مسلم ما است» و «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» نوشته شده بود. در پلاکاردی دیگر نیز حدیثی از پیامبر اسلام با این مضمون درج شده بود که حکومت ممکن است با کفر باقی بماند، ولی با ظلم باقی نمی‌ماند. ده‌ها نفر از بازنشستگان شهر اهواز نیز در خیابان‌های اطراف اداره تامین اجتماعی راهپیمایی کردند و سرود «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی، ننگ بر این زندگی، ننگ بر این زندگی»را همخوانی کردند.

پیش از این اعلام شده بود میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. برخی از بازنشستگان در واکنش به این خبر آن را «جوک سال» خواندند و اعلام کردند که مبلغ عیدی بازنشستگان آنقدر کم است که واریز شدن یا نشدن آن گره‌ای از مشکلاتشان باز نمی‌کند.

محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته، در واکنش به میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی به ایلنا گفته بود: «هیچ حرفی نیست که رقم عیدی بسیار پایین است؛ این عدد هیچ بخشی از هزینه‌های عید خانواده‌های بازنشسته را پوشش نمی‌دهد. روی این عدد واقعا نمی‌توان اسم عیدی گذاشت؛ عیدی با این رقم در خور کرامت آدم‌ها نیست. وقتی می‌گوییم عیدی، باید چیزی به یک پیرمرد بازنشسته بدهیم که لااقل پول یک دست کت‌وشلوار بشود.»

هم‌زمان با تجمع‌های بازنشستگان، کارگران حراست پروژه قطار شهری اهواز نیز به اعتراض برخاستند. این کارگران به پرداخت نشدن ۱۸ ماه حقوق معوقه و دوسال سال عیدی خود معرض بودند و مقابل فرمانداری اهواز تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این کارگران که کارفرمای آن‌ها شرکت پیمانکاری کیسون است، آخرین دریافتی آن‌ها بعد از چندین روز اعتراض، در بهمن ماه بود که در دو مرحله هر بار پنج میلیون تومان به صورت علی‌الحساب به حساب حدود ۱۱۳ کارگر واریز شد. این کارگران اعلام کردند علی‌رغم اینکه کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده است، خبری از پرداخت مابقی مطالبات آن‌ها نیست.

پروژه ساخت قطار شهری اهواز از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۷ تاکنون متوقف شده است. ۵۰۰ کارگر این پروژه به مرور بیکار شده‌اند و در حال حاضر حدود ۱۱۳ کارگر نگهبان و دو تا سه کارگر تاسیساتی در این واحد برای نگهبانی و حفاظت از تاسیسات کارگاه و ماشین آلات آن باقی مانده‌اند.

هم‌زمان تعداد زیادی از کارگران شهرداری یاسوج نیز در اعتراض به پرداخت نشدن هشت ماه حقوق معوقه خود مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، حدود ۴۰۰ کارگر در شرکت‌های مختلف تحت نظارت شهرداری یاسوج مشغول به کارند. یک کارگر شهرداری یاسوج در توضیح درباره علت تجمع اعتراضی‌، با اظهار تاسف از اینکه هیچ مسئولی پاسخگوی دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان نیست، گفت: «خودتان می‌دانید که در هشت ماهه گذشته، تورم چه میزان افزایش یافته و اختلاف ارزش پولی که امروز به ما می‌دهند با ارزش پولی که باید هشت ماه قبل به ما می‌دادند، زمین تا آسمان است.»

او با تاکید بر اینکه به دلیل فقر و نداری «دیگر رویمان نمی‌شود در چشم زن و بچه‌های خود نگاه کنیم»، افزود: «هرکدام از این کارگران زن و چند فرزند دارند که برای امرار معاش آن‌ها، مشکلات گسترده‌ای وجود دارد.»

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، یک کارگر دیگر شهرداری یاسوج هم گفت: «۲۰ سال است کارمند دفتری‌ام و هشت ماه است که حقوق نگرفته‌ام. من از سال ۸۲ تاکنون نیروی قراردادی‌ام. فلان کارگر چون پسر یا برادر فلان مسئول است، حقوقش را سر وقت می‌گیرد اما به ما نه حقوق می‌دهند و نه مساعده.»

یک کارگر معترض شهرداری یاسوج هم سابقه کاری خود در شهرداری این شهر را ۱۹ سال عنوان کرد و افزود: «از مهرماه تاکنون می‌خواهند حقوق یک برج را بدهند و ده‌ها بار هم قول پرداخت داده‌اند اما تا الان یک ریال هم پرداخت نشده است.»

یک پاکبان معترض هم از ناامیدی خود و همکارانش از شهرداری یاسوج خبر داد و گفت: «هشت ماه است که حقوقی نگرفته‌ایم و هیچ امیدی هم نداریم چرا که مسئولان شهرداری پاسخگو نیستند.»

اتحادیه آزاد کارگران ویدیویی از شهر تهران منتشر و اعلام کرد نانوایان تهران روز یکشنبه سی‌ام بهمن‌ماه در اعتراض به وضعیت معیشتی نامناسب و دستمزدهای پایین خود تجمع کرد‌ه‌اند.