نمایش عفو تمام شد؛ احضار و بازداشت‌ ادامه دارد

پویا نیک‌مرام ۱۷ روز پس از آزادی مشروط، بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد

ریحانه انصاری‌نژاد، فعال مستقل کارگری، برای  آخرین دفاع به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و‌ انقلاب ناحیه ۳۳ تهران‌ــ‌زندان اوین احضار شد- sharghnwspaper

با وجود نمایش «عفو عمومی»، کماکان بسیاری از زندانیان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و احضارها و بازداشت‌های جدید نیز آغاز شده است.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، ریحانه انصاری‌نژاد، فعال مستقل کارگری، برای اخذ آخرین دفاع به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و‌ انقلاب ناحیه ۳۳ تهران‌ــ‌زندان اوین احضار شده است. طبق ابلاغیه‌ای که برای انصاری‌نژاد ارسال شده است، او از تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ظرف هفت روز مهلت دارد به این شعبه مراجعه کند.

ریحانه انصاری‌نژاد در ساعت ۲ بامداد ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ با هجوم ماموران وزرات اطلاعات به منزل شخصی‌اش، بدون هیچ‌گونه وجاهت قانونی، بازداشت شد. ماموران اطلاعات تا ساعت ۴ صبح منزل او را تفتیش کردند و گوشی، لپ‌تاپ، لوازم الکترونیکی و برخی کتاب‌هایش را نیز ضبط کردند. او بعد از گذراندن نزدیک به سه ماه در بندهای ۲۰۹ زندان اوین از جمله بند انفرادی، در روز شنبه پانزدهم مرداد با قرار وثیقه معادل ۱.۵ میلیارد تومان آزاد شد.

در همین راستا، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در حمایت از این فعال کارگری زندان، ارعاب، احضار و تهدید فعالان کارگری را محکوم‌ کرد و خواهان لغو اتهامات بی‌اساس علیه ریحانه انصاری‌نژاد و دیگر فعالان کارگری و‌ معلمی شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پویا نیک‌مرام نیز پس از گذشت ۱۷ روز از آزادی‌اش دوباره بازداشت شده است. او که دوشنبه دهم بهمن ماه با آزادی مشروط از اوین آزاد شده بود، روز پنجشنبه ۲۷ بهمن، هم‌زمان با چهلمین روز قتل حکومتی محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، در میدان انقلاب تهران بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش برخی از دوستان نزدیک این زندانی سیاسی، او در حالی که از روبروی ورودی دانشگاه تهران عبور می‌کرد و هندزفری در گوش در حال شنیدن موسیقی بود، بازداشت شد. او در تماس با خانواده‌اش اعلام کرد که به زندان تهران بزرگ منتقل شده است. پرونده این فعال مدنی به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای مقدس منتقل و اتهام‌های «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» برای او مطرح شده است.

پویا نیک‌مرام اوایل آبان ماه ۱۴۰۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهام‌های «توهین به مقدسات، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام و تشویق مردم به فساد» به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس تعزیری در خصوص او قابل اجرا بود که با تسلیم به رای، حکم قابل اجرا به دو سال و سه ماه حبس تعزیری تقلیل یافت و از جریمه نقدی نیز تبرئه شد.

او ۱۴ آذر ۱۴۰۰ برای اجرای حکم حبس به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد و در ۲۰ آذر ۱۴۰۰، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و برای تحمل حبس به بند ۸ زندان اوین منتقل شد. پویا نیک‌مرام، متولد ۳۰ آذر ۱۳۶۹، دارای لیسانس علوم کامپیوتر و ساکن تهران است.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان از بلاتکلیفی یکی از بازداشت‌شدگان در استان مازندران خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش، مرتضی سلامت، معترض ۲۵ ساله اهل چالوس در روز ۲ آذر ۱۴۰۱ مقابل مغازه‌اش با ضرب‌وشتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. کمیته پیگیری اعلام کرده که مرتضی سلامت در مدت بازداشت بارها تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار گرفته است. خانواده او نیز تا دو ماه از محل نگهداری مرتضی بی‌اطلاع بودند تا اینکه متوجه می‌شوند او به علت اعتصاب غذا به زندان نوشهر منتقل شده است. به این شهروند زندانی اجازه داده نشده وکیل داشته باشد و وثیقه‌ای نیز برای او صادر نشده است.

ماموران امنیتی روز جمعه بیست‌وهشتم بهمن ماه، پس از نماز جمعه زاهدان، چهار نفر از شهروندان بلوچ را در این شهر بازداشت کردند. خبرگزاری حال‌وش این افراد را اسماعیل ریگی ۱۸ ساله، یحیی ریگی ۲۰ ساله، فرهاد ریگی ۲۲ ساله و امید کهرازهی ۲۰ ساله معرفی کرد. از اتهامات مطرح‌شده علیه این شهروندان تاکنون اطلاعی به دست نیامده است. نیروهای یگان ویژه این افراد در مسیر منزل متوقف و سپس نیروهای لباس شخصی اطلاعات آن‌ها به بازداشتگاه این نهاد منتقل کرده‌اند. مسئولان اداره‌ اطلاعات به خانواده‌های آنان اعلام کرده‌اند که پیگیر وضعیت فرزندشان نباشند.