وزیر امور خارجه عربستان: باید به انزوای کامل سوریه پایان داد

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در نشست امنیتی مونیخ گفت باید با حکومت بشار اسد، حتی به‌صورت مقطعی گفتگو کرد

Aamir QURESHI / AFP

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست امنیتی مونیخ بر لزوم گفتگو با حکومت بشار اسد تاکید کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان در نشست امنیتی مونیخ گفت: « در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در جهان عرب اجماعی وجود دارد که باید از وضعیت موجود(انزوای کامل دمشق) عبور کرد.»

سخنان شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در حالی مطرح می‌شود که رژیم بشار اسد به دلیل سرکوب و کشتار مخالفان و نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۲ سال است که از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مورد انزوا قرارگرفته است.

عربستان سعودی همواره در طول جنگ داخلی سوریه از مخالفان حکومت اسد پشتیبانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنان خود خطاب به کشورهای اروپایی گفت که دست کم برای «کمک به بازگشت میلیون‌ها پناهجو و امدادرسانی به زلزله‌زدگان اخیر در سوریه باید به این گفتگوها، «هر چند مقطعی» تن داد.

شاهزاده فیصل در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر وی به دمشق گفت که در مورد شایعات اظهار نظر نخواهد کرد.

حکومت سوریه در یک سال اخیر موفق شده با برخی از کشورهای عربی خلیج فارس روابط دیپلماتیک برقرار کند. بشار اسد در ماه مارس گذشته در جریان یک سفر تاریخی به امارات متحده عربی، به ده سال قطع کامل روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پایان داد. اماراتی ها با وجود مخالفت ایالات متحده اصرار به برقراری رابطه با سوریه دارند. 

سوریه در پایان سال ۲۰۱۱ ، سالی که انقلاب در این کشور آغاز شد از سوی ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب کنار گذاشته شد و پس از آن مورد تحریم اغلب این کشورها قرار گرفت.  کشورهای اروپایی و ایالات متحده سال‌هاست که حکومت بشار اسد را تحریم کرده اند. بسیاری از نهادهای حقوقی بین المللی اسد را متهم به جنایت جنگی می کنند.

بیشتر از جهان