پاکستان: بزرگ‌ترین تهدید داعش است؛ هیچ مقاومت مسلحانه‌ای علیه طالبان وجود ندارد

پاکستان از حامیان اصلی به قدرت رسیدن طالبان پس از دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و حامیان غربی‌اش بود

وزیر خارجه پاکستان تاکید دارد که حکومت پاکستان به حمایت از مردم افغانستان به هر شکل ممکن ادامه می‌دهد- Asif HASSAN / AFP

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، روز شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه)، در دومین روز نشست امنتیی مونیخ ادعا کرد که هیچ مقاومت مسلحانه‌ای در مقابل حکومت طالبان در داخل افغانستان وجود ندارد و بزرگ‌ترین تهدید گروه داعش است.

او گفت: «هیچ مقاومتی علیه طالبان که تهدیدی برای آن‌ها باشد، وجود ندارد و این افسانه است که برخی افراد در غرب به آن متعقدند. بزرگ‌ترین تهدید علیه طالبان داعش است و دیگر گزینه‌ها هر چه که باشد، نتیجه مستقیم خروج ناتو و ایالات متحده آمریکا از افغانستان است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان مشغول مقاومت مسلحانه علیه طالبان‌اند. در تازه‌ترین گزارش نماینده ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار)، از جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی نام برده شده بود.

سی‌گار گفته بود که مقاومت مسلحانه علیه طالبان تنها منحصر به پنجشر نیست، بلکه در شمال، شمال‌ شرقی و جنوب افغانستان نیز گسترش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه پاکستان تاکید دارد که حکومت پاکستان به حمایت از مردم افغانستان به هر شکل ممکن ادامه می‌دهد: «ما بیشترین شمار پناهندگان افغانستان را در کشور خود مسکن دادیم و پس از سقوط کابل نیز، هزاران شهروند افغانستان به پاکستان آمدند. باید کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان صورت گیرد و کانال‌های ارتباطی بانکی برقرار شود تا دوباره اقتصاد به جریان بیفتد.»

اما گزارش‌های متعددی مبنی بر بازداشت مهاجران افغان از جمله زنان و کودکان به‌دلیل نداشتن سند اقامت وجود دارد. وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان روز گذشته اعلام کرد که ۱۹۵ زندانی را از زندان‌های پاکستان آزاد کرده و زمینه بازگشتشان به افغانستان را فراهم کرده است.

در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، حکومت افغانستان به‌دست طالبان سرنگون شد و شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) حمله‌های خود به افغانستان را ادامه داد.

در یک سال‌ونیم حکومت طالبان، داعش تلفات به نیروهای طالبان و غیرنظامیان در افغانستان وارد کرده است.

نیروهای طالبان ۲۴ بهمن به مخفیگاه گروه داعش در منطقه‌ کارته نو در حوزه هشتم شهر کابل حمله کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته بود که شماری از جنگجویان خارجی نیز در این منطقه حضور داشتند.

هم‌زمان، حمله‌های تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در پاکستان افزایش یافته است. روز گذشته، چندین مهاجم به ساختمان فرماندهی پلیس شهر کراچی هجوم بردند و چندین ساعت با نیروهای نظامی پاکستان جنگیدند. مسئولیت این حادثه را تی‌تی‌پی بر عهده گرفت. همچنین، ۱۰ بهمن در انفجاری در مسجدی در پیشاور، بیش از ۱۰۰ تن، از جمله شماری از نیروهای پلیس پاکستان، کشته شدند.

پس از افزایش فشار تی‌تی‌پی، مقام‌های پاکستانی از حکومت طالبان درخواست همکاری در راستای مبارزه با این گروه را کردند، اما طالبان پاسخ داد که تنها شاخه خراسان داعش تهدیدی برای حکومتشان است.

پاکستان از حامیان اصلی به قدرت رسیدن طالبان پس از دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و حامیان غربی‌اش بود.

مقام‌های حکومت سابق افغانستان ادعا می‌کردند که پاکستان زمینه آموزش و تامین مالی جنگجویان طالبان در داخل خاکش را فراهم می‌کند تا این گروه جنگ را ادامه بدهند، اما پاکستان این اتهام‌ها را رد می‌‌کرد.

بیشتر از جهان