دبیرکل ناتو: باید مراقب نزدیکی روابط چین و روسیه بود

به‌گفته دبیرکل ناتو، کشورهایی که به دموکراسی و آزادی باور دارند، باید برای مقابله با قدرت‌های خودکامه متحد شوند

استولتنبرگ: اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، این پیروزی روی تصمیم‌گیری‌های آتی چین تاثیر می‌گذارد - REUTERS/Yves Herman

همزمان با شروع کار کنفرانس امنیتی مونیخ و در آستانه سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی «ناتو» درباره روند نزدیکی روسیه و چین هشدار داد.

استولتنبرگ از کشورهایی که به دموکراسی و آزادی باور دارند خواست تا برای مقابله با قدرت‌های خودکامه در کنار هم بایستند.

دبیرکل پیمان نظامی «ناتو» روز جمعه ۱۷ فوریه ( ۲۸ بهمن‌ماه) در حاشیه نشست‌های کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌‌وگو با خبرنگاران گفت: سال پیش، همین موقع در مونیخ، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تماس گرفتم و از او خواستم از لبه پرتگاه عقب بکشد. اما او در نهایت نقشه‌‌اش را عملی کرد و از آن هنگام تاکنون شاهد وحشیانه‌ترین جنگ در اروپا، از زمان جنگ جهانی دوم هستیم.

به‌گفته دبیرکل ناتو، پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، چین به‌دنبال این بود که خود را بی‌طرف نشان دهد. اما در عین حال روابطش را با روسیه گسترش داد و حاضر نشد تهاجم نظامی روسیه را محکوم کند.

استولتنبرگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت اعضای پیمان نظامی ناتو، به‌دقت روند نزدیکی روابط چین و روسیه را زیر نظر دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته دبیرکل ناتو، نیروهای نظامی چین و روسیه، در این مدت چند رزمایش نظامی و همچنین گشتی‌زنی‌های دریایی و هوایی  مشترک انجام داده‌اند.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از صحبت‌هایش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، این پیروزی روی محاسبات و تصمیم‌گیری‌های آتی رهبران چین تاثیر می‌گذارد.

تهاجم روسیه به اوکراین، این نگرانی را در میان قدرت‌های غربی دامن زده است که امکان دارد چین هم اقدام مشابه‌ای در قبال تایوان انجام دهد و این جزیره خودمختار متحد غرب را به خاک خود ضمیمه کند.

هر چند روسیه، به مانند جمهوری اسلامی ایران، به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده است، اما وانگ یی، دیپلمات ارشد و وزیر خارجه چین، در کنار اولاف شولز، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، کاملا هریس و آنتونی بلینکن، معاون رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا و البته شمار دیگری از رهبران کشورهای جهان در این کنفرانس مهم بین‌المللی حضور دارد.

بیشتر از جهان