وزیر آموزش‌ و پرورش: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان شایعه است

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی در ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به تناقض‌گویی متوسل شده‌اند

دو مقام دولت ابراهیم رئیسی در سخنانی متناقض، به ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم که به‌شدت خانواده‌ها را نگران کرده است، واکنش‌ نشان دادند. یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش از قول خود و وزیر بهداشت گفت که «مشکل خاصی» وجود ندارد و رسانه‌ها باید کمک کنند که این «شایعه» تمام شود. هم‌زمان، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، خبر داد که وزیر بهداشت برای پیگیری این موضوع به قم می‌رود.

سخنگوی دولت با تایید تلویحی امنیتی بودن این ماجرا اضافه کرد که وزارت آموزش‌ و پرورش برای بررسی موضوع با وزارت اطلاعات همکاری می‌کند. بهادری جهرمی به گزارش وزیر آموزش‌ و پرورش درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن اشاره کرد و گفت که ۱۵ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در حال بررسی این موضوع‌اند.

سخنگوی دولت با دستاویز قرار دادن گزارش‌های پزشکی مدعی شد اثر مسمومیت بر دانش‌آموزان بلندمدت نیست.

وزیر آموزش‌ و پرورش پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد اما از پاسخگویی شفاف درباره دلایل مسمومیت دانش‌آموزان طفره رفت. او با طرح این ادعا که «مراجع ذی‌صلاح» گفته‌اند مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: «بخش اعظم این مشکل ناشی از شایعاتی است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است.»

نوری در ادامه ادعاهای خود افزود: «در تعدادی از مدارس این بو احساس شده بود و تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ رفتند. برخی از آن‌ها چون به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بودند، پزشکان آن‌ها را نگه داشتند.»

وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه، به نقل از وزیر بهداشت گفت: «مشکلی نیست و دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه حضور پیدا کنند».

ماجرای مسمومیت سریالی دانش‌آموزان از آذرماه آغاز شد و در یکی از تازه‌ترین موارد روز سه‌شنبه دست‌کم ۱۱۷ دانش‌آموز دختر با علائم تنفسی و مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا چنین القا کنند که دانش‌آموزان به دلایلی همچون استرس و فوبیا و تحت‌تاثیر شایعات، دچار مشکل تنفسی و مسمومیت می‌شوند. ویدیویی که از جلسه دانش‌آموزان با مسئولان فرمانداری منتشر شد، نشان می‌دهد یکی از دانش‌آموزان شهر قم در حضور مسئولان استانی به این ادعای مقام‌های حکومت پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «اگر استرس است، چرا معلمان و مربیان هم درگیر شدند؟ چرا کارکنان آتش‌نشانی هم که آمدند، مسموم شدند؟ می‌گویید پوست پرتقال روی شوفاژ بوده است، پس چرا کسانی که در حیاط بودند، هم مسموم شده‌اند.»

مقام‌های حکومت ایران از یک سو سعی می‌کنند این موضوع و دلایل آن را لاپوشانی کنند و از سوی دیگر برای بررسی مسمومیت‌های دنباله‌دار کارگروه تشکیل داده‌اند که سخنگو هم دارد. البته مجید محبی، سخنگوی این کارگروه و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، در مصاحبه‌های روزهای اخیرش تنها آمار کودکانی را که چند ساعت پس از مراجعه از بیمارستان مرخص شده‌اند، اعلام کرد و درباره پیامدهای این اتفاق بر سلامت کودکان چیزی نگفت.

روز سه‌شنبه، هم‌زمان با مسمومیت ۱۱۷ دانش‌آموز مدارس قم، شماری از والدین معترض مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند اما هنگامی‌ که می‌خواستند وارد ساختمان شوند و از مسئولان توضیح بخواهند، با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شدند.

در یکی از ویدیوهای بیرون‌آمده از این تجمع، یک پدر (احتمالا پس از گفت‌وگو با فرماندار) می‌گوید که فرماندار اصل قضیه را قبول ندارد.

عباس ذاکریان، فرماندار قم، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با صداوسیما، از دستور فرمانده سپاه پاسداران برای نمونه‌گیری از مدارس خبر داد. او در عین‌ حال وجود عوامل ایجادکننده مسمومیت در نتایج آزمایش‌های دانش‌آموزان را انکار کرد.

پیش‌تر احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری، دو نماینده قم در مجلس، تایید کرده‌ بودند که این مسمومیت‌ها امنیتی‌اند. امیرآبادی فراهانی روز سه‌شنبه با تغییر سخنان خود، مدعی شد که در این ماجرا «بزرگنمایی» شده است.

هم‌زمان با پنهان‌کاری مسئولان درباره این موضوع و تداوم مسمومیت‌های دانش‌آموزان، گمانه‌ها درباره احتمال خرابکاری گروه‌های مذهبی تندرو تقویت شده است. فعالان می‌گویند این اقدام‌ها با هدف مانع‌تراشی در تحصیل دختران و در جهت خانه‌نشینی آنان انجام می‌شود.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه از شکایت خانواده‌ ۳۰ تن از دانش‌آموزان در پی مسمومیت‌های دنباله‌دار خبر داد و گفت که مراکز امنیتی، اطلاعاتی، قضایی و پزشکی درباره این موضوع تشکیل جلسه داده‌اند. او از توضیح درباره نتایج این جلسات خودداری کرد و تنها گفت که دادستان، بازپرس، ضابطان و وزارت آموزش‌ و پرورش در حال بررسی ابعاد و زوایای مطروحه‌اند.