تیم ملی فوتبال در تعطیلات طولانی

تیم ملی هنوز سرمربی ندارد و احتمال برگزاری بازی دوستانه فروردین ماه مقابل عراق کم است

فدراسیون فوتبال ایران هنوز نتوانسته درباره تیم ملی تصمیم‌های مهمی مثل انتخاب سرمربی و برنامه‌های آماده‌سازی را بگیرد_FADEL SENNA / AFP

در دورانی که جنبش مردم ایران علیه حاکمیت، علاقمندی به پیگیری مسائل فوتبال را بسیار کاهش داده است، انگار فرصتی برای فدراسیون فوتبال پیش آمده که روزها و ماه‌ها را به بطالت بگذراند. هواداران فوتبال نیز در رسانه‌های اجتماعی واکنش چندانی به مسائل مرتبط با فوتبال نداشته‌اند و خیال فدراسیون برای ادامه دوران بطالت راحت است و فشاری را از طرف هواداران حس نمی‌کند.

ژاپن، یکی از مدعیان قهرمانی آسیا و رقیب تیم ملی ایران در جام ملت‌ها، در فروردین ماه دو بازی دوستانه مقابل اروگوئه و کلمبیا خواهد داشت. کره جنوبی هم قرار است با همین دو تیم منطقه آمریکای جنوبی بازی کند. قطر با کارلوس کی‌روش در خرداد ماه به عنوان مهمان در گلد کاپ شرکت می‌کند؛ تورنمنتی که حکم مسابقات قهرمانی آمریکای شمالی و مرکزی را دارد. اما تیم ملی ایران هنوز نه سرمربی دارد، نه برای فروردین ماه برنامه‌ای تدارک دیده است.

آخرین خبری که درباره تیم ملی منتشر شده، بازی دوستانه مقابل عراق در روزهای فیفای فروردین ماه است، ولی جزئیات این بازی هنوز مشخص نیست و حتی ممکن است اصلا برگزار نشود.

تیم ملی بعد از جام جهانی قطر در تعطیلی مطلق به سر می‌برد. بحث تمدید قرارداد با کارلوس کی‌روش بعد از توافق مربی پرتغالی با تیم ملی قطر منتفی شد و فدراسیون فوتبال ایران هم حرکتی جدی برای انتخاب سرمربی جدید نداشته است، به جز حرف‌هایی بی‌پایه که نشان می‌دهد آینده برای فدراسیون هم روشن نیست.

به نظر می‌رسید که اولین اردوی تیم ملی بعد از جام جهانی در تعطیلات نوروزی برگزار شود و بازیکنان تیم ملی برای بازی دوستانه با عراق دوباره جمع شوند. این شایعه زمانی جدی‌تر شد که سخنگوی فدراسیون فوتبال این کشور درباره تمایل بغداد برای میزبانی صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد الموسوی در گفت‌وگو با الرابعه الریاضیه در مورد بازی دوستانه با ایران گفت: «ما منتظر پاسخ ایران در مورد محل برگزاری بازی هستیم. هزینه برگزاری بازی برعهده ایران است، چون فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد برگزاری بازی را داده است. آن‌ها از ما خواستند به ایران برویم و گفتند همه هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد. اما ما پیشنهاد دادیم هزینه بازی را ما پرداخت می‌کنیم و در عوض بازی در بغداد برگزار شود.»

احتمال می‌رفت که فدراسیون فوتبال بخواهد برای این اردوی چند روزه و بازی دوستانه با عراق از سرمربی موقت برای تیم ملی استفاده کند، ولی سخنگوی فدراسیون ایران خبر داد که تا انتخاب سرمربی جدید خبری از بازی دوستانه نخواهد بود.

احسان اصولی گفت: «اگر قرار باشد ما بازی دوستانه‌ای برگزار کنیم، قطعا با سرمربی اصلی خود بازی خواهیم کرد. بحث بازی دوستانه با عراق هم قطعی نشده و هنوز در مرحله مذاکرات ابتدایی است. برگزاری یک بازی دوستانه زمانی به قطعیت می‌رسد که تفاهم‌نامه‌ای امضا و تاریخ و محل برگزاری بازی نهایی و مشخص شود. مثل بازی‌های دوستانه‌ای که خود ما برای تیم ملی فوتسال، تفاهم‌نامه‌اش را امضا کردیم و همه چیز مشخص است. الان هم فدراسیون فوتبال با کشورهای زیادی مکاتبه کرده و می‌کند.»

بلاتکلیفی تیم ملی در فاصله حدود یک ماه تا روزهای فیفا خبر خوبی نیست و از دست دادن فرصت بازی‌های دوستانه می‌تواند روی آماده‌سازی برای جام ملت‌های آسیا تاثیر منفی بگذارد.

فدراسیون فوتبال ایران به ریاست مهدی تاج هنوز نتوانسته درباره تیم ملی تصمیم‌های مهمی مثل انتخاب سرمربی و برنامه‌های آماده‌سازی را بگیرد و این وضعیت، آثاری دارد که اغلب در فوتبال ایران پیش‌بینی نمی‌شود، بلکه بعد‌ها با نتیجه‌اش مواجه می‌شوند که چیزی جز شکست نمی‌تواند باشد.

تیم ملی ایران برای موفقیت در آینده به تغییر نسل، به تعیین دوباره سبک بازی و ساختن تیمی جدید نیاز دارد، اما فدراسیون فوتبال به هر کاری مشغول باشد، برای چنین جریانی در تیم ملی وقت ندارد و برنامه‌ای نمی‌نویسد.

بیشتر از