رشوه و دخالت حکومت در داوری‌های فوتبال؛ نوید مظفری هم فساد را تایید کرد

نوید مظفری، داور بین‌المللی سابق، به روزنامه اعتماد گفت که در داوری‌های فوتبال هم مانند سایز حوزه‌ها در ایران فساد وجود دارد

تایید فساد در داوری فوتبال ایران‌ـ‌ـ خبرورزشی

اشتباه‌های تاثیرگذار داوران فوتبال ایران در لیگ برتر طی هفته‌های اخیر به اوج رسیده و باعث شده است پرونده همیشگی فساد داوران و البته تبعیت داوران از دستور مقام‌های امنیتی در فوتبال ایران بار دیگر باز شود؛ پرونده‌ای که با افشاگری علی دایی، سرمربی سابق پرسپولیس، علیه محسن قهرمانی، پس از دیدار با سپاهان گشوده شد و اگرچه به اثبات دریافت رشوه از سوی قهرمانی و محرومیت او از داوری ختم شد، قضاوت‌های شبهه‌‌ناک و اشتباه‌های باورنکردنی همچنان ادامه دارند.

نوید مظفری، داور بین‌المللی سابق فوتبال ایران، در گفت‌وگویی که دوشنبه ۱۷ بهمن‌ در روزنامه اعتماد منتشر شد، وجود فساد بین داوران فوتبال ایران را تایید کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد، گفت: «در تمام حوزه‌ها فساد وجود دارد. آیا فساد فقط در داوری است؟ در جاهای دیگر نیست؟ آیا ما خبرنگار فاسد نداریم؟»

پیش از این، وحید صالحی، داور بازنشسته و بین‌المللی فوتبال ایران، آبان ۱۴۰۰ در یک برنامه زنده تلویزیونی، با بیان این مطلب که «چون موی دماغ مافیای داوری بودم، حذفم کردند» تصریح کرد: «اینکه می‌گویند اشتباه‌های داوری جزئی از فوتبال است، یک راه فرار است. یک داور برای بازی ۱۰۰ میلیارد تومانی انتخاب شد و دو پنالتی اشتباه گرفت. در فوتبال ایران پنالتی ۱۰۰ میلیارد تومانی داریم که انگار بازیکن را مار زده است.»

محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، نیز سال ۱۳۹۵ در گفت‌وگو با روزنامه قانون، از رشوه‌های پرداختی باشگاه سپاهان اصفهان به داوران لیگ برتر از جمله قرار دادن چند سکه طلا در بسته‌های گز پرده برداشته بود. حالا در تازه‌ترین اتفاق، یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس تهران، پس از پایان بازی هفته گذشته این تیم برابر آلومینیوم اراک، به اعلام نشدن دو پنالتی به نفع تیمش به شدت معترض شده و گفته است که «از جاهای دیگر» نمی‌خواهند پرسپولیس قهرمان شود.

این اعتراض پس از آن بیان شد که در بازی قبلی پرسپولیسی‌ها در لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان نیز داور مسابقه از اعلام یک پنالتی واضح برای شاگردان گل‌محمدی سر باز زده بود.

گل‌محمدی پس از بازی مقابل آلومینیوم گفت: «پرسپولیس از این جام‌های فلزی بسیار دارد، آقای تاج و مسئولان! من و تیمم در هفته هفتم جام شرافت را برده‌ایم و دیگر جام نمی‌خواهیم. این اتفاق‌هایی که درون و بیرون زمین برای پرسپولیس می‌افتد، کاملا مشکوک است.»

اشاره کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران به روزهایی بود که خود و چندین بازیکن پرسپولیس از خیزش سراسری مردم ایران دفاع کردند و نمی‌خواستند به زمین بروند. حالا سرمربی پرسپولیس با کنار هم گذاشتن نشانه‌ها می‌گوید می‌خواهند تیمش نتیجه نگیرد.

نوید مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد که پرسید آیا داوران ایران سالم‌اند یا در داوری‌ها فساد وجود دارد؟ گفت: «آیا خبرنگاران ما همه سالم‌اند؟ آیا کل جامعه ما در سطوح مختلف همه سالم‌اند؟ من می‌گویم هر جایی انسان حضور دارد، می‌تواند فساد هم باشد. چرا می‌گوییم در جاهای دیگر فساد وجود دارد و فقط در داوری فساد وجود ندارد؟ نمی‌شود این را گفت. ما باید ابزارهای نظارتی کافی داشته باشیم تا یک روزی بگوییم خیالمان راحت است و در داوری فساد نیست یا خیلی کم است. اصلا نمی‌توانیم بگوییم فساد نیست. مگر ممکن است در جامعه فساد نباشد؟ داوری هم جزئی از جامعه ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مظفری ارتباط دستمزد کم داوران فوتبال ایران با مسئله فساد را رد کرد و گفت: «همه‌چیز به شخصیت پایین آدم‌ها برمی‌گردد. ممکن است برای قضاوت به یک داور یک میلیارد دستمزد بدهند، اما آن داور دنبال دو میلیارد تومان باشد. به نظر من خیلی مسائل دیگر وجود دارند که مهم‌تر از دستمزد آن‌ها است. داوران ما محل تمرین ندارند و برخی از آن‌ها در پارک تمرین می‌کنند. داوران ما مربی آمادگی جسمانی ندارند و اگر مصدوم شوند خودشان باید دنبال درمان بروند. لیگ ما اسم حرفه‌ای دارد اما درست است داور لیگ آن در پارک تمرین کند؟»

این کارشناس داوری ضمن انتقاد از عملکرد کمیته داوران فدراسیون فوتبال و زیاد شدن تعداد داوران در لیگ برتر که آن را با کاهش کیفیت داوری‌ها مرتبط دانست، افزود: «چند سال قبل اتفاقی رخ داد که به خاطر رشوه، برخی داوران را کنار گذاشتند و برخی دیگر را هم گفتند ممکن است با این جریان در ارتباط بوده باشند و آن‌ها را هم کنار گذاشتند. در نهایت، با ۲۴ داور لیگ را پیش بردند و بعد دیدند عملکرد داوران بهتر شد، چون داوران تعداد بازی بیشتری را قضاوت می‌کنند و کیفیتشان بهتر می‌شود. وقتی هیئت‌ها فشار بیاورند که داوران لیگ ۱ بیایند در لیگ برتر قضاوت کنند و آن داور در طول فصل فقط یک یا دو بازی قضاوت کند، چه فایده‌ای دارد؟ وقتی آموزش درست و صحیح ندارید، چه انتظاری دارید؟»

در شرایطی که ورزشگاه‌های فوتبال ایران از استانداردهای حداقلی بین‌المللی هم محروم‌اند و دوره‌های اخیر لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به همین دلیل با میزبانی باشگاه‌های قطری و عربستانی برگزار شده است و هم‌زمان با معضلات دیگر مانند ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات یا ترس حکومت از بازگشایی کامل ورزشگاه‌های فوتبال به روی تماشاگران مرد به دلیل خیزش سراسری، فساد داوران فوتبال هم مشکلی ریشه‌دار محسوب می‌شود که برای حل آن عزمی وجود ندارد و حالا ظاهرا اهدای تلویزیون و سکه به داوران جای خود را به رشوه‌های چند میلیارد تومانی داده است.

بیشتر از فوتبال