تایید مسمومیت نرودا؛ افشاگری درباره یکی از رازآلودترین مرگ‌های قرن بیستم

یکی از اعضای خانواده پابلو نرودا می‌گوید کارشناسان پزشکی قانونی سرانجام تشخیص دادند که این شاعر ۵۰ سال پیش بر اثر مسمومیت درگذشته است

قتل یا مرگ طبیعی پابلو نرودا یکی از جنجالی‌ترین سوالاتی است که در ۵ دهه گذشته، آمریکای لاتین نتوانسته پاسخ مشخصی برای آن پیدا کند-MARTIN BERNETTI / AFP

رودولفو ریس، برادرزاده پابلو نرودا، می‌گوید مرگ عمویش از تزریق مسمومیت برای کارشناسان مسجل شده است. یکی از اعضای خانواده پابلو نرودا می‌گوید کارشناسان پزشکی قانونی سرانجام تشخیص دادند که این شاعر ۵۰ سال پیش بر اثر مسمومیت درگذشته است.

قتل یا مرگ طبیعی پابلو نرودا یکی از جنجالی‌ترین سوالاتی است که در ۵ دهه گذشته، آمریکای لاتین نتوانسته پاسخ مشخصی برای آن پیدا کند. موضع رسمی در این پنج دهه این بوده که پابلو نرودا در پی عوارض ناشی از سرطان پروستات از دنیا رفته است. با این حال، از همان روزهای اول، راننده اختصاصی این شاعر بر «مسمومیت نرودا» تاکید کرده بود. هنوز به‌صورت رسمی کارشناسان پزشکی قانونی دانمارک، شیلی و کانادایی اظهارنظر نکرده‌اند. قراراست نتیجه پایانی روز چهارشنبه منتشر شود. انتشار یافته‌های این گروه از پزشکان قانونی برای عموم دو بار به‌دلیل مشکل اتصال اینترنت و اجازه نداشتن یکی از قضات پرونده به تعویق افتاد.

کارشناسان بین‌المللی پزشکی قانونی چندین سال پیش، موضع رسمی دولت شیلی مبنی بر «ضعف و تحلیل بدن به‌دلیل سرطان» به‌عنوان علت مرگ این شاعر را رد کردند. با این حال، آن‌ها اعلام کردند که نمی‌توانند درباره علت مرگ اظهارنظر کنند. حال، رودولفو ریس، برادرزاده این شاعر، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:‌ «آزمایش‌های پزشکی قانونی در آزمایشگاه‌های دانمارکی و کانادایی نشان می‌دهد مقدار زیادی «کلوریستریدیوم بوتولینوم» در بدن نرودا وجود داشته است؛ سمی که زندگی انسان را به خطر می‌اندازد.»

این سم قدرتمند می‌تواند باعث فلج شدن سیستم عصبی و مرگ شود. رودولفو ریس به‌عنوان وکیل پرونده قضایی مرگ عمویش می‌گوید که به گزارش پزشکی قانونی دسترسی دارد. او گفت: «این گزارش، به‌صراحت وجود سم در خون شاعر پیش از مرگ را نشان می‌دهد.» به گفته او، کارشناسان پزشکی قانونی به این نتیجه رسیده‌اند که این سم زمانی که شاعر زنده بود، به او تزریق شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۱۲ سال است که تحقیقات قضایی با تلاش‌های خانواده نرودا، شاعر کمونیست، دوباره به جریان افتاده است. شصت‌ونه سالگی پابلو نرودا مصادف شد با ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳، زمانی که نظامیان شیلی با پشتیبانی ایالات متحده و رهبری آگوستو پینوشه، دولت سوسیالیست سالوادور آلنده را با کودتا ساقط کردند. نرودا که شعرهایش تاثیر مهمی در جنبش‌های چپ و سوسیالیستی آن زمان شیلی داشت، از طرف بسیاری از حامیانش در سال ۱۹۷۰، به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد، اما او با حمایت از آلنده از نامزدی کناره‌گیری کرد.

نرودا دوست نزدیک آلنده بود و پس از دریافت نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۱، دولت شیلی از او تجلیل ویژه‌ای به عمل آورد. نرودا چند روز پس از کودتای شیلی، ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۷۳، در ۶۹ سالگی در حالی‌که مبتلا به سرطان پروستات بود، درگذشت. محل دفن نرودا در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار نبش قبر شد تا علت مرگ، مشخص شود، اما این آزمایش‌ها هیچ عامل سمی در استخوان او نشان نداد. خانواده و راننده او خواستار تحقیقات بیشتر شدند. در سال ۲۰۱۵، دولت وقت شیلی گفت که «به احتمال زیاد، شخص ثالثی» مسئول مرگ نرودا بوده است. نهایتا در سال ۲۰۱۷، تیمی از دانشمندان و کارشناسان بین‌المللی تشخیص دادند که نرودا به‌دلیل سرطان یا سوءتغذیه نمرده و علت مرگ را رد کردند.

بیشتر از جهان