شیلی به تغییر قانون اساسی دوره پینوشه رأی داد

معترضان خواهان تامین حقوق اجتماعی، رفاهی و سیاسی در قانون اساسی جدید هستند

مردم شیلی در یک رفراندوم به «تدوین قانون اساسی جدید» رای دادند - Pedro Ugarte / AFP

در پی اعلام نتایج سه‌چهارم آرای رفراندوم برای تدوین قانون اساسی جدید و الغای قانون اساسی دوران پینوشه، مردم شیلی با حضور در خیابان‌ها، به شادی پرداختند.

سال گذشته بسیاری از مردم در اعتراض به شرایط اجتماعی دست به تظاهرات زدند که با خشونت بسیاری مواجه شد. از آن زمان آنها خواهان تدوین قانون اساسی جدید و «تولد تازه» شدند. حال با شمارش ۷۸.۱۲ درصد آرا، مشخص شده که «تدوین قانون اساسی جدید»، رأی لازم را آورده است.

معترضان می‌خواند که در قانون اساسی جدید برابری حقوقی به رسمیت شناخته شود و شرایط عادلانه‌ای برای تامین اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق بازنشستگی و تحصیلات، ایجاد شود.

سباستین پینرا، رئیس‌جمهور شیلی، در مورد نتایج رفراندوم گفت که با پایان رأی‌گیری دیگر باید همه نقدها و اعتراضات به نتیجه پایان یابد و همه مردم بر روی قانون اساسی جدید متحد شوند.

اما سباستین پینرا، رهبر راست میانه که طی اعتراضات اخیر محبوبیتش در میان افکارعمومی کاهش‌یافته، از حامیان قانون اساسی فعلی شیلی است. او معتقد است که این قانون اساسی باعث شد تا اقتصاد شیلی به نسبت سایر کشورهای آمریکای لاتین رشد کند و گفته بود کهپیش‌نویس قانون اساسی جدید باید میراث نسل‌های گذشته، اراده نسل حاضر و امیدهای نسل‌های آینده را در برگیرد.

او اعلام کرد که رفراندوم اخیر پایان کار نیست، بلکه آغاز کار است. ما نباید سطح انتظارات را در این قانون طوری بالا ببریم که نتوان آن را اجرا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار پنجم رأی دهندگان اظهار داشتند که می‌خواهند قانون اساسی جدید توسط هیئتی منتخب از شهروندان و قانونگذاران -‌متشکل از نیمی از زنان و نیمی از مردان‌- تهیه شود که این موضوع نمایانگر بی‌اعتمادی عمومی به طبقه سیاسی شیلی است.

اعضای کنوانسیون قانون اساسی با ۱۵۵ کرسی از آوریل ۲۰۲۱ حداکثر یک سال فرصت دارند که با پیش‌نویس متن و پیشنهادهایی که با اکثریت دو سوم تصویب شده‌اند، موافقت کنند.

مردم شیلی مجدداً پس از تدوین قانون اساسی جدید، در مورد اینکه آن را می‌پذیرند یا می‌خواهند به قانون قبلی بازگردند، رأی خواهند داد.

بیشتر از جهان