فشار قدرت‌های غربی و منطقه‌ای به لبنان برای انتخاب رئیس ‌جمهور

در بیانیه پنج کشور هشداردهنده به لبنان آمده است که انتخاب نکردن رئیس‌ جمهوری جدید به معنای تجدید نظر آنان در تمامی روابط با لبنان خواهد بود

JOSEPH EID / AFP

دفتر نخست‌وزیری لبنان روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، اعلام کرد که قدرت‌های غربی و منطقه‌ای هشدار داده‌اند که در صورت شکست پارلمان در انتخاب رئیس ‌جمهوری در بحبوحه تشدید بحران مالی، در «همه روابط» با لبنان تجدید نظر خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هشدار پس از دیدار سفیران یا نمایندگان دیپلماتیک ایالات متحده، فرانسه، عربستان سعودی، قطر و مصر با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، مطرح شده است.

لبنان از زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون در اکتبر سال گذشته میلادی، بدون رئیس‌ جمهوری اداره می شود. این در حالی است که در سومین سال سقوط مالی لبنان، یک کابینه موقت با توانایی‌های محدود، مسئولیت‌های دولت را بر عهده دارد.

در بیانیه پنج کشور هشداردهنده به لبنان آمده است که انتخاب نکردن رئیس‌ جمهوری جدید، به معنای تجدیدنظر آنان در تمامی روابط با لبنان است. آن‌ها گفته‌اند که «حمایت واقعی» از لبنان، صرفا پس از انتخاب رئیس‌ جمهوری و اجرای اصلاحات لازم برای دسترسی به میلیاردها دلار وام از وام‌دهندگان بین‌المللی، امکان‌پذیر خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان این پنج کشور برای گفت‌وگو در مورد مشکلات لبنان، هفته گذشته در پاریس ملاقات کرده بودند.

جامعه بین‌المللی از مدت‌ها پیش از رهبران لبنان خواسته است که به ماه‌ها کشمکش سیاسی پایان دهند و از فروپاشی مالی کشور جلوگیری کنند. اما تصمیم‌گیری در سیاست لبنان بین رهبران فرقه‌ای تحت حمایت خارجی، ممکن است ماه‌ها طول بکشد؛ چنانکه انتخاب میشل عون در ۲۰۱۶ نیز پس از بیش از دو سال وضعیت بدون رئیس‌ جمهوری، صورت گرفت.

در فقدان اقدام سیاسی، ارزش پوند لبنان روز دوشنبه به پایین‌ترین حد خود، حدود ۶۸ هزار پوند در برابر یک دلار آمریکا، رسید.

قانونگذاران لبنان تاکنون ۱۱ تلاش ناموفق برای معرفی رئیس جمهوری جدید انجام داده‌اند و از ۱۹ ژانویه تاکنون هیچ جلسه‌ای نداشته‌اند.  دو نمانیده پارلمان لبنان نزدیک به دو ماه است که در پارلمان تحصن کرده‌اند تا بتوانند همکاران خود را به تصمیم‌گیری قانع کنند.

قانونگذاران حامی جنبش قدرتمند شیعی حزب‌الله که از حمایت ایران برخودار است، و مخالفان این گروه، در مورد رهبر بعدی لبنان اختلاف‌نظر دارند، اما هیچ یک از دو گروه اکثریت قاطعی ندارند.