وزیر خارجه عربستان سعودی و جوزپ بورل در بروکسل ملاقات کردند 

شاهزاده فیصل بن فرحان و جوزپ بورل از جمله درباره صلح خاورمیانه و برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران مذاکره کردند

وزیر خارجه عربستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتند کارگروهی برای پیشبرد صلح خاورمیانه تشکیل خواهد شد- KARIM JAAFAR / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، در حاشیه سفر رسمی خود به بروکسل، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد.

دو طرف در این نشست، روابط بین پادشاهی سعودی را با اتحادیه اروپا و نیز روش‌های موجود برای ارتقای مناسبات و حمایت از همکاری و هماهنگی مشترک، بررسی کردند.

به نوشته نشریه عرب‌نیوز، آن‌ها در جریان بررسی تحولات منطقه‌ و بین‌المللی و تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت جهانی، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات بین‌المللی درباره احیای برجام نیز تبادل‌نظر کردند. 

جوزپ بورل، شاهزاده فیصل بن فرحان و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، سپس در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند. بورل گفت که در مذاکراتش با شاهزاده فیصل بن فرحان، درباره روند صلح خاورمیانه و راه‌های احیای تلاش‌ها برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت‌وگو کردند. هر سه مقام شرکت‌کننده در نشست خبری مشترک، بر راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل در کنار یکدیگر تاکید کردند و گفتند که برای رسیدن به صلح پایدار خاورمیانه، کارگروهی برای مشارکت بین‌المللی تشکیل خواهد شد. 

آنان همچنین بر تداوم کمک‌های بین‌المللی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه تاکید کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در حالی بین رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شد که پیش‌تر در هفته گذشته، جوزپ بورل در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال، تنها راه توقف برنامه هسته‌ای نظامی تهران را در گرو توافق و مذاکره با تهران توصیف کرده بود. همزمان، گروه‌های مختلف در پارلمان اروپا می‌کوشند تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کنند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی این اتحادیه قرار دهند. بورل با قرار گرفتن سپاه در این فهرست مخالف است و می‌گوید «خشم جمهوری اسلامی ایران از تحریم سپاه می‌تواند خطراتی جدی برای اروپا داشته باشد».

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفته بود که به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای با تهران چندان خوشبین نیست. 

مذاکرات احیای برجام چند ماه پیش، با به توافق نرسیدن طرف‌ها درباره متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا، به بن‌بست خورد و در پی خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی که از بیش از چهار ماه پیش در داخل و خارج ایران جریان داشته است، به نظر می‌رسد که از دستورکار کشورهای غربی مذاکره‌کننده خارج شده است. در این مدت، به دلیل رویکرد تهران در زمینه سرکوب معترضان در ایران و نیز عرضه سلاح به روسیه برای استفاده در اوکراین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه‌ اروپا تحریم‌های جدیدی علیه  جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در آذر سال جاری خورشیدی (دسامبر ۲۰۲۲) گفته بود که «شکست توافق هسته‌ای با ایران، منطقه را وارد فاز بسیار خطرناکی خواهد کرد و پادشاهی سعودی به تلاش برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد».

او در عین حال تاکید کرده بود که حتی اگر اینک توافقی حاصل شود، تضمین نمی‌کند که جمهوری اسلامی ایران جویای دستیابی به سلاح هسته‌ای نباشد.

بیشتر از جهان