کسب‌و‌کار در ایران همچنان در خواب؛ سقوط شاخص کسب و کار در فصل پاییز

وضعیت در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان وخیم‌تر از پیش شده است

بخش «ساختمان» و «املاک و مستغلات» در پائیز سال ۱۴۰۱دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار بوده‌اند. مهر

نتایج پایش ملی فصل پاییز محیط کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد که این شاخص در قیاس با فصل‌های تابستان و بهار به ترتیب با ۲.۸۹ و ۱.۷۸ درصد کاهش، به ۶.۰۵ تنزل یافته است.

فعالان اقتصادی مشارکت‌‌کننده در این پایش که اتاق بازرگانی ایران آن را برگزار کرد، گفته‌اند که «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات» را مهم‌ترین عامل چنین وضعیتی می‌دانند.

آن‌ها همچنین «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را از دیگر مولفه‌های نامناسب محیط کسب‌وکار در ایران برشمرده‌اند.

اتاق بازرگانی ایران هر فصل محیط كسب‌وكار در کشور را بر مبنای ۲۷ شاخص كلی بررسی می‌كند. در تازه‌ترین بررسی‌ از این دست، فعالان اقتصادی شرکت‌کننده از ۱۰ نمره (بهترین وضعیت) نمره ۶.۰۵ را به این شرایط داده‌اند.

از نگاه فعالان اقتصادی، در پاییز سال جاری خورشیدی، در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، نمره محیط كسب‌وكار از فصل قبل پایین‌تر رفته است و وضعیت محیط كسب‌وكار در این فصل حتی از دوران مشابه سال قبل هم بدتر است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که نمره شاخص‌های كسب‌و‌كار در كردستان ۶.۴۴ است که در قیاس با سایر استان‌ها، از وضعیت بسیار نامطلوبی حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های موجود در استان تهران نشان می‌دهد که شرایط محیط كسب‌و‌كار در شش سال گذشته تغییر چندانی نكرده، اما فعالان اقتصادی در مجموع نظر خوشی به این وضعیت نداشته‌اند.

 مرور وضعیت پنج استان همجوار تهران هم آشکار می‌کند که وضعیت استان‌های البرز، مازندران و مركزی از استان تهران بدتر بوده است، زیرا نمره فعالان اقتصادی این استان‌ها به وضعیت محیط كسب‌و‌كار در پاییز سال جاری، هم از فصل گذشته در این سال و هم از مدت مشابه سال قبل، پایین‌تر است.

در شرق ایران، وضعیت محیط كسب‌وكار استان خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌ها مطلوب‌تر ارزیابی شده است، اما در مجموع، نمره این استان نیز حاکی از وضعیت مطلوب نیست.

 نمره این استان در پاییز سال جاری ۵.۶۳ گزارش شده كه در قیاس با فصل قبل، وضعیت مطلوبی نیست، اما از مدت مشابه سال گذشته بهتراست.

به نوشته روزنامه «اعتماد»، وضعیت محیط كسب‌وكار سیستان و بلوچستان نیز از نگاه فعالان اقتصادی «بسیار بد» ارزیابی شده است. 

نمره‌ فعالان بخش اقتصادی در پاییز سال جاری به مولفه‌های كسب‌وكار در این استان، هم در قیاس با فصل گذشته و هم مدت مشابه سال قبل، پایین‌تر است.

در استان هرمزگان نیز شاخص‌های محیط كسب‌وكار وضعیت بهتری ندارد. نمره فعالان اقتصادی این استان به شاخص‌های محیط كسب‌وكار در پاییز سال جاری، ۶.۴۱ است که مانند سیستان و بلوچستان، هم در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته و هم از فصل پیش، بدتر شده است. 

این وضعیت در استان بوشهر هم تكرار شده است. شاخص مولفه‌های محیط كسب وكار در این استان ۶.۴۲ اعلام شده است که از نامطلوب‌تر شدن محیط كسب‌و‌كار در این استان در قیاس با فصل‌ها و سال‌های قبل نشان دارد.

نتایج دیگر این پایش همچنین آشکار می‌کند که وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (۶.۰۷) از بخش‌های کشاورزی (۵.۸۳) و صنعت (۵.۹۶) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

در گستره فعالیت‌های اقتصادی نیز بخش «ساختمان»، «املاک و مستغلات» و «فعالیت حرفه‌ای، علمی و فنی» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار معرفی شده‌اند.

تازه‌ترین گزارش‌ها از بخش مسکن هم نشان می‌دهد که با اینکه دولت وعده ساخت یک میلیون خانه را داده بود، آمار ساخت مسکن در ایران ۷۰ درصد کاهش داشته و به افزایش قیمت‌ها در این بازار منجر شده است.

به گزارش سایت «اقتصاد ۲۴»، بازار پرتقاضای مسکن در شرایط رکود تورمی قرار گرفته و معاملات مسکن با افتی ۵۰ درصدی همراه شده است.

بر اساس ارقام مرکز آمار، قیمت مسکن در ایران در دی ۱۴۰۱ در قیاس با دی سال گذشته، ۳۹.۵ درصد افزایش یافته است.

بیشتر از اقتصاد