توصیه کاخ سفید برای مخالفت با قطعنامه‌ نسل‌کشی ارامنه

لیندسی گراهام می‌گوید سفر اردوغان به واشینگتن دلیل این درخواست بود

سناتور لیندسی گراهام به همراه دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در اتاق بیضی کاخ سفید، ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹/MANDEL NGAN / AFP

لیندسی گراهام افشا کرد به دلیل آن که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در زمان رأی‌گیری به آمریکا سفر کرده بود، درخواست کاخ سفید را پذیرفت و با قطعنامه رسمی تأیید نسل‌کشی ارامنه در ترکیه مخالفت کرد.

اوایل ماه جاری میلادی یکی از کارکنان ارشد کاخ سفید بعد از جلسه‌ای در دفتر بیضی کاخ سفید به میزبانی دونالد ترامپ که در آن رییس جمهور ترکیه و این نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیای جنوبی هم حضور داشتند از وی خواست جلوی قطعنامه نسل‌کشی ارامنه را بگیرد.

آقای گراهام یکی از پنج سناتور جمهوری خواه در آن جلسه کاخ سفید بود و حمله چندی پیش ترکیه به شمال شرق سوریه را در علناً محکوم کرده بود. ترکیه بعد از آن که آقای ترامپ تصمیم خود برای بیرون بردن نظامیان ایالات متحده از سوریه را اعلام کرد به سوریه حمله کرد.

به گزارش تارنمای خبری اکسیوس در آن جلسه این سناتور آقای اردوغان را به باد انتقاد گرفت  در حالی که آقای ترامپ "تکیه داده بود و تماشا می‌کرد" حمله به سوریه را محکوم کرد و با این ادعای آقای اردوغان مخالفت کرد که رزمندگان کرد آن منطقه(یعنی متحدان ایالات متحده) بخشی از یک گروه تروریستی هستند.

با این حال آقای گراهام اندکی بعد در همان روز علیه قطعنامه‌ای رأی داد که در صورت تصویب بی شک باعث ناراحتی رییس جمهور ترکیه می‌شد و به خبرگزاری‌ها گفت که دفتر امور حقوقی کاخ سفید از وی درخواست کرده بود که "لطف کند" با آن قطعنامه "مخالفت کند".

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کردها در نبرد علیه گسترش حکومت داعش در شمال شرقی سوریه مهم‌ترین متحد آمریکا بودند. آقای گراهام به تارنمای خبری مذکور گفت با ادعای رییس جمهور ترکیه در مورد گروه نیروهای دمکراتیک سوریه  "به شدت" مخالفت کرد و گفت: برای ترکیه روشن کردم که 10هزار رزمنده  گروه نیروهای دمکراتیک سوریه  که اکثراً کرد بودند در نبرد علیه داعش سختی‌های زیادی کشیدند، کشته دادند یا آسیب دیدند و آمریکا این موضوع را فراموش نمی‌کند و آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت.

او افزود "دفعه بعد" که قطعنامه نسل‌کشی ارامنه را به رأی بگذارند "با آن مخالفت نخواهد کرد" و علت آن که آخرین بار با آن مخالفت کرد این بود که "با حضور رییس جمهور ترکیه در شهر تصویب چنان قطعنامه‌ای احتمالاً از حد تحمل بازار فراتر بود."

با این حال هفته قبل هم که بار دیگر آن قطعنامه را برای رای‌گیری مطرح کردند باز هم جلوی آن را گرفتند.

به گزارش اکسیوس این بار دیوید پردو نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا و متحد آقای ترامپ در مجلس سنا بود که به «درخواست» کاخ سفید جلوی این قطعنامه را گرفت.

سخنگوی این سناتور به اکسیوس گفت: سناتور پردو جلوی این قطعنامه را گرفت چون نگرانی‌هایی وجود داشت که مبادا تصویب آن مذاکرات حساسی را که در منطقه با ترکیه و سایر متحدان در جریان است به خطر اندازد.

© The Independent