تردیدهای فوتبال روسیه برای پیوستن به آسیا

فدراسیون فوتبال روسیه مسیر رسیدن به جام جهانی را در آسیا می‌بیند، باشگاه‌های روس منتظرند تحریم‌های یوفا رفع شوند

تصمیم نهایی به‌عهده روسیه است، ولی آن‌ها هنوز از یوفا جدا نشده‌اند- Kirill KUDRYAVTSEV/ AFP

حمله روسیه به اوکراین کمی قبل از مسابقات پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ اتفاق افتاد و با فشار فدراسیون‌های مختلف اروپایی از جمله لهستان که تهدید کرد با روسیه بازی نمی‌کند، یوفا این تیم را از جدول مسابقات کنار گذاشت. یوفا همچنان تحریم‌ علیه تیم‌های روسیه را لغو نکرده است و فدراسیون فوتبال این کشور راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ را پیوستن به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌داند.

سه‌چهارم خاک روسیه در قاره آسیا قرار دارد و ظاهرا کنفدراسیون فوتبال این قاره هم از حضور این عضو جدید استقبال می‌کند. گاردین به نقل از یکی از مدیران رده بالای فدراسیون فوتبال کره جنوبی نوشت: «این یک پیشنهاد مضحک است، ولی خیلی‌ها بر این باورند که رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا موافق این موضوع است و در صورتی که روسیه از یوفا جدا شود، این اتفاق رخ خواهد داد.»

استرالیا در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت با جدایی از کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه به آسیا بپیوندد و شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون آسیا، درها را به روی فوتبال روسیه باز کرده است. او هفته گذشته در جریان کنگره این کنفدراسیون در بحرین گفت: «ما رابطه خوبی با فدراسیون روسیه و بقیه فدراسیون‌های اروپایی داریم و در مناسبت‌های مختلف با آن‌ها تماس داریم.»

در این کنگره، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، و هیئتی از روسیه به ریاست آلکساندر دیوکوف، رئیس فدراسیون فوتبال این کشور، هم حاضر بودند. شیخ سلمان اضافه کرد: «ما می‌خواهیم که منافع فوتبال تامین شود و مایلیم که سیاست از فوتبال جدا بماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم نهایی به عهده روسیه است، ولی آن‌ها هنوز از یوفا جدا نشده‌اند. فدراسیون فوتبال روسیه ۳۰ دسامبر را به‌عنوان ضرب‌الاجل اعلام کرده بود، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. مسابقات مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا ماه اکتبر شروع می‌شود و زمان زیادی برای روسیه باقی نمانده است.

دیوکوف گفت: «تاخیر چندروزه در این تصمیم‌گیری می‌تواند به قیمت از دست رفتن چهار سال برای تیم‌های ملی تمام شود. هنوز هیچ نوری در انتهای تونل دیده نمی‌شود. باید اضافه کنم که متاسفانه اختلاف ایدئولوژیک ما با اروپا روزبه‌روز بیشتر می‌شود.»

با این حال، به نظر می‌رسد که باشگاه‌های روسیه با رئیس فدراسیون فوتبال این کشور موافق نیستند و به‌دنبال راهی برای بازگشت به فوتبال اروپا می‌گردند. لیگ قهرمانان اروپا با نسخه آسیایی‌اش از نظر اعتبار و درآمدهای مالی قابل مقایسه نیست. پاداش تیم قهرمان لیگ قهرمانان آسیا حدود ۴ میلیون یورو است، در حالی که برای هر برد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۲.۸ میلیون یورو پاداش داده می‌شود.

یوگنی گینر، رئیس باشگاه زسکا مسکو، در مقایسه فوتبال دو قاره گفت: «ما باید تفاوت عظیم در وجه مالی را در نظر بگیریم. ما با انتقال به آسیا باید همه چیز را از صفر شروع کنیم. شاید بهتر باشد تا برای بازگشت به فوتبال اروپا منتظر بمانیم.»

بیشتر از فوتبال