یک روز پس از برگزاری مراسم حکومتی ۲۲ بهمن، دلار ۴۶ هزار تومان شد

قیمت یورو وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و پوند هم به بیش از ۵۵ هزار تومان رسید

محدودیت واردات دلار از  افغانستان و عراق به ایران در گران‌ شدن دوباره ارز تاثیر داشته است. دنیای اقتصاد

یک روز پس از برگزاری راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن در ایران، نرخ دلار ۴۶ هزار تومان، یورو ۵۰ هزار تومان و پوند ۵۵ هزار تومان شد.

سایت‌های اطلاع‌رسانی قیمت طلا و ارز روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن خبر دادند نرخ دلار با ثبت رکوردی جدید وارد کانال ۴۶ هزار تومان شد و برای مدتی هم به مرز ۴۷ هزار تومان نزدیک شد.

قیمت یورو هم در بازار آزاد تهران در آستانه ورود به کانال ۵۰ هزار تومان قرارگرفت و قیمت هر پوند هم به بالای ۵۵ هزار تومان صعود کرد..

این در حالی است که رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی گزارش کرده‌اند که نرخ دلار در صرافی‌ ملی ۴۲ هزار و ۹۸۷ تومان و قیمت یورو ۴۶ هزار و ۱۱۷ تومان تعیین شده است.

بانک مرکزی حدود دو هفته‌ای می‌شود که با حذف دلار توافقی، تلاش‌ها برای کنترل قیمت ارز را آغاز کرده و معیار تعیین قیمت ارز را قیمت صرافی ملی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سیاست منجر به شکل‌گیری بازار رسمی و غیر رسمی دلار در ایران شده است و چند روزی می‌شود که ارزها با این دو قیمت خرید و فروش می‌شود.

با وجود این تلاش‌ها، قیمت ارز به خصوص دلار در هفته‌های اخیر تحت تأثیر بازارهای مرزی  ایران به خصوص عراق و افغانستان قرار گرفته است.

افزایش محدودیت انتقال دلار از عراق و امارات و افغانستان به ایران منجر به بالا رفتن ارزش این پول آمریکا شده که روز به روز ارزش پول ملی ایران را  کمتر می‌کند.

گزارش شده که طالبان هم به تازگی تصمیم به محدود کردن دلار خروجی از افغانستان گرفته که این مساله هم در گران شدن دلار در بازار‌ آزاد ایران بی‌تاثیر نبوده است.

تحلیل‌گران بازار ارز می‌گویند در بازار ارز ایران نقش هرات، سلیمانیه و نرخ حواله درهم پر‌رنگ‌تر از گذشته شده و این بازار را صعودی کرده است.

در صورتی که سیاست فشار آمریکا بر همسایگان جمهوری اسلامی مبنی بر کنترل دلار خروجی به مقصد ایران ادامه پیدا کند، پیش‌بینی می‌شود قیمت انواع ارزها تا پایان سال‌جاری باز هم افزایشی باشد.

بیشتر از اقتصاد