فرزانه فصیحی سریع‌ترین زن آسیا شد و به پرچم و سرود جمهوری اسلامی پشت کرد

این دونده ایرانی ضمن ثبت رکوردی ملی در مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا، روی سکوی قهرمانی ایستاد

فرزانه فصیحی، دونده ۳۰ ساله و عضو تیم ملی دوومیدانی زنان ایران، شامگاه جمعه ۲۱ بهمن توانست مدال طلای ماده ۶۰ متر دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا را در قزاقستان کسب کند.

این ورزشکار که پیش از این دو مدال نقره و برنز مسابقات آسیایی را کسب کرده بود، در مسابقات قزاقستان توانست رکورد دوومیدانی زنان ایران در ماده ۶۰ متر که در اختیار خودش بود را بهبود بخشد. فصیحی در مرحله مقدماتی این مسابقات رکورد ۷.۲۳ را ثبت کرد و راهی فینال شد.

فرزانه فصیحی در فینال دوی ۶۰ متر هم با ثبت رکورد ۷.۲۸ ثانیه سریع‌تر از رقبای خود خط پایان را طی کرد و روی سکوی قهرمانی ایستاد.

نکته قابل‌توجه در شب درخشش فرزانه فصیحی این بود که او رسم همیشگی برندگان مدال‌های آسیایی و جهانی دوومیدانی که دویدن با پرچم‌های کشورهای خود است را انجام نداد و رو به دوربین پخش زنده مسابقات فریاد زد: «فقط برای مردم ایران... برای شادی مردم ایران.»

فرزانه فصیحی که در ایران به «دختر باد» معروف شده است، همچنین روی سکوی قهرمانی و هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی، در شرایطی که نفرات دوم و سوم پرچم کشورشان را بر شانه داشتند، بدون پرچم ایستاد و در ادامه سرود جمهوری اسلامی را نیز نخواند.

قهرمان ۶۰ متر دوومیدانی آسیا، از شوق اولین مدال طلایی آسیایی خود اشک ریخت و در برابر رقیب مغلوب و نامدار قزاقستانی خود، همان حرکت مشهور تعظیم را انجام داد که جاستین گاتلین آمریکایی مقابل یوسین بولت جامائیکایی به نمایش گذاشته بود.

پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، ورزشکاران زیادی از تیم‌های ورزشی زنان و مردان ایران در مسابقات جهانی و آسیایی برای همراهی با اعتراضات مردمی، از خواندن سرود جمهوری اسلامی صرف‌نظر کرده‌اند و البته با تهدید و احضار امنیتی دستگاه‌های سرکوب جمهوری اسلامی نیز مواجه شده‌اند.

در ماده ۶۰ متر مسابقات دوومیدانی زنان داخل سالن آسیا در قزاقستان، اولگا سافرونووا، دونده سرشناس قزاقستانی، با چهار صدم فاصله نسبت به دونده ایرانی، در جایگاه دوم ایستاد. او پیش از این در ماده ۲۰۰ متر مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون را به گردن آویخته بود. والنتین وانسا هم از اندونزی در جایگاه سوم ایستاد. در این ماده حمیده اسماعیل‌نژاد، دیگر دونده ایران هفتم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه محیطی‌زاده، دیگر دونده ایرانی، در ماده پنج‌گانه به مقام هفتم رسید. ریحانه مبینی نیز در ماده پرش طول در این مسابقات رقابت می‌کند.

در تاریخ رقابت‌های قهرمانی آسیا در ماده ۶۰ متر‌، نشان طلای زنان همواره در انحصار شرق آسیا و آسیای میانه بود. در یک دوره هم نماینده بحرین اول شد.

فرزانه فصیحی که در المپیک توکیو تنها نماینده دوومیدانی زنان ایران بود، رکوردهای ۶۰ متر داخل سالن، ۱۰۰ متر فضای باز و چهار در ۱۰۰ متر امدادی ایران را در اختیار دارد. او سال ۲۰۱۸ در همین مسابقات به میزبانی ایران روی سکوی سوم ایستاد. فصیحی با هزینه شخصی در باشگاه پارتیزان بلگراد تمرین می‌کند و برای رقابت‌های قهرمانی آسیا هم جدا از تیم ملی، از اردوی ترکیه راهی قزاقستان شد.

فرزانه فصیحی هنگام زلزله ترکیه در این کشور بود، اما در استانبول تمرین می‌کرد و بدون آسیب روانه قزاقستان شد. او سال ۲۰۱۶ در قطر و ماده چهار در ۴۰۰ متر امدادی همراه با سپیده توکلی، الناز کمپانی و مریم طوسی روی سکوی دوم ایستاد.

در قزاقستان حمیدرضا کیا، ارشیا مصدقی، مسعود کامران و جلیل ناصری، نمایندگان دوومیدانی مردان ایران‌اند.

زنان دونده ایرانی در دو دهه اخیر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. سال ۲۰۰۴ در اولین دوره مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا به میزبانی تهران، در ماده چهار در ۴۰۰ متر امدادی و بدون حضور حریفان خارجی، دو تیم از ایران، اول و دوم شدند و زهره فرجام، مینا پورسیفی، حدیث شهرامی و لیلا ابراهیمی نشان طلا را به گردن آویختند.

سال ۲۰۰۹ در ویتنام و بازی‌های آسیایی داخل سالن، لیلا رجبی (پرتاب وزنه) به قهرمانی رسید. او سال بعد در قهرمانی آسیا به میزبانی تهران مجددا قهرمان شد. زهرا نبی‌زاده هم در پنج‌گانه روی سکوی نخست ایستاد.

در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ برای دو دوره پیاپی و هر دو بار در چین، مریم طوسی به مدال طلای ۴۰۰ متر رسید. سپیده توکلی سال ۲۰۱۸ در تهران توانست در پنج‌گانه، تنها طلای زنان ایران را کسب کند. او نشان نقره پرش ارتفاع را هم به دست آورد.

در تهران الناز کمپانی، مهسا میرزاطیبی و مریم نوروزی سه نشان نقره دیگر به دست آوردند. در ماده چهار در ۴۰۰ متر امدادی الهام کاکلی، زهرا مرادی، فائزه نسایی و مریم محبی دوم شدند.

ثنا دادرس، سارا کریمی، نیلوفر فشخورانی، سارا ندافی و فرزانه فصیحی هم نشان برنز را به گردن آویختند.

کسب نشان‌های رنگارنگ آسیایی در دوومیدانی زنان به‌رغم الزام حجاب اجباری، ارزش و اهمیتی مضاعف به این موفقیت‌ها بخشیده است.

با استناد به همین نتایج، اعضای تیم‌های ملی زنان دوومیدانی ایران در سال‌های اخیر بارها از تخصیص بودجه ویژه کمیته المپیک و فدراسیون دوومیدانی برای اردوهای برون‌مرزی دوندگان مرد مانند احسان حدادی و حسن تفتیان انتقاد کرده‌ و خواهان رفع تبعیض‌ها و حمایت بیشتر از دوندگان، پرتابگران و پرندگان زن ایران شده‌اند.

بیشتر از ورزش