جو بایدن: نمی‌گذاریم چین حاکمیت ما را تهدید کند

رئیس‌جمهوری ایالات متحده سه‌شنبه در سخنرانی سال ۲۰۲۳ وضعیت کشور، برای چین شاخ‌وشانه کشید

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پی سرنگون‌سازی بالن جاسوسی مشکوک چین گفت که برای دفاع از «حاکمیت» کشورش دست‌به‌کار خواهد شد.

بایدن شامگاه سه‌شنبه در سخنرانی وضعیت کشور آمریکا [State of the Union Address/ سخنرانی سالیانه‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در جلسه مشترک با نمایندگان کنگره و سنا] در کنگره گفت که «خواستار رقابت و نه درگیری» با چین است ولی درباره هرگونه نقض حریم هوایی ایالات متحده با لحنی مبارزه‌جویانه صحبت کرد.

بایدن به نمایندگان گردآمده گفت: «پیش از روی کار آمدن من، داستان این بود که جمهوری خلق چین دارد قدرتش را افزایش می‌دهد و آمریکا در جهان رو به شکست است. اما دیگر این طور نیست.»

«امروز در رقابت با چین یا هر کشور دیگری در جهان، هر جای دیگری در جهان، قوی‌ترین جایگاه طی دهه‌های اخیر را داریم. در مواردی که به پیشرفت منافع آمریکا منجر شود و به سود جهان باشد، به همکاری با چین متعهدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اما اشتباه نکنید. همان طور که هفته پیش روشن کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای پاسداری از کشورمان دست‌به‌کار خواهیم شد و این کار را کردیم.»

روز شنبه، در پی اوج گرفتن انتقاد جمهوری‌خواهان از واکنش دولت فدرال، جنگنده‌های ایالات متحده این کشتی هوایی غول‌پیکر را در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی سرنگون کردند.

بایدن طی هفته گذشته که این وسیله آرام‌آرام در آسمان ایالات متحده پیش می‌رفت، از حمله به آن خودداری کرده بود زیرا طبق گزارش‌ها، پنتاگون به او توصیه کرده بود مزیت‌های چنین کاری به خطرات آن برای غیرنظامیان که در پایین مسیر پرواز آن قرار دارند، نمی‌ارزد.

مقام‌های چین ادعا کردند این وسیله نقلیه هوایی فقط یک بالن غیرنظامی هواشناسی بود که اتفاقی از مسیر خود خارج شد. بعد از سرنگون شدن آن، نیز با انتقاد کردن از واکنش تند ایالات متحده گفتند: «دولت چین به محافظت قاطعانه از منافع و حقوق مشروع خود ادامه خواهد داد.»

این بالن نخست روز شنبه ۲۸ ژانویه بر فراز آلاسکا به حریم هوایی ایالات متحده وارد شد، سپس از کانادا عبور کرد و در روز سه‌شنبه ۳۱  ژانویه، به آیداهو رسید.

این بالن طی آن هفته بر فراز آیداهو و سپس مونتانا، محل نگهداری بسیاری از موشک‌های هسته‌ای دوربرد ایالات متحده، در پرواز بود و بعد با عبور از سواحل کارولینای جنوبی، به سمت دریا حرکت کرد.

مخالفان بایدن در حزب جمهوری‌خواه از این پیشامد بهره‌برداری و ادعا کردند پدیدار شدن این بالن بخشی از وجود «بحران در آمریکا» است و حتی گفتند این وسیله نقلیه هوایی حاوی «سلاح‌های میکروبی» است.

مارجری تیلورگرین نماینده جمهوری‌خواه کنگره، اعلام کرد به سخنرانی وضعیت کشور یک بادکنک سفید خواهد آورد و به شوخی گفت: «این فقط یک بادکنک بی‌ضرر است.»  

البته دولت بایدن و مقام‌های ارشد نظامی گفتند در گذشته هم بالن‌های تجسسی مشابهی به حریم هوایی ایالات متحده وارد شده بودند، از جمله دست‌کم سه بار در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، شناسایی شده باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان