آرمیتا عباسی، از معترضان بازداشت‌شده بعد از چهار ماه آزاد شد

علی‌رغم ادامه بازداشت‌‌ها هستی امیری، فعال دانشجویی، عسل محمدی، فعال کارگری، و فرنگیس مظلوم، فعال مدنی آزاد شدند

آرمیتا عباسی، معترض ۲۰ ساله، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه، پس از نزدیک به چهار ماه بازداشت موقت، آزاد شد. حمید عباسی، پدر آرمیتا، نیز با انتشار ویدیویی خبر آزادی دخترش را تایید کرده است.

هم‌زمان، هستی امیری، فعال دانشجویی، عسل محمدی، فعال کارگری، و فرنگیس مظلوم، فعال مدنی، نیز از بند زنان زندان اوین آزاد شدند. این آزادی‌ها در حالی است که همچنان روند بازداشت‌‌‌ زنان ادامه دارد و از جمله دو روز پیش، الناز محمدی، روزنامه‌نگار، بازداشت شد.

حمید عباسی، پدر آرمیتا عباسی، در صفحه اینستاگرام خود با اعلام خبر آزادی دخترش نوشت: «بالاخره آرمیتای من آزاد شد. دوران بسیار سختی رو تجربه کردیم، اما الان بی‌اندازه خوشحالم.»

حمید عباسی به جزئیات و چگونگی آزادی دخترش اشاره نکرد، اما نوشت: «از صمیم قلب و از اعماق وجودم آرزو می‌کنم این خوشحالی نصیب همه خانواده‌هایی شود که عزیزانشان در بند هستند.» او همچنین نوشت: «به امید آزادی همه معترضان.»

آرمیتا عباسی، دختر ۲۰ ساله ساکن کرج، اوایل مهر ۱۴۰۱، در جریان خیزش سراسری و به‌دنبال انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی، بازداشت شد، اما رسانه‌ها و مقام‌های حکومتی از این دختر جوان به‌عنوان یکی از «لیدرهای» اعتراض‌ها نام می‌بردند و مدعی پیدا شدن «۱۰ کوکتل مولوتف» در آپارتمان او شده بودند.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی که دوشنبه اول آبان‌ماه درباره وضعیت معترضان بازداشت‌شده و انواع شکنجه و آزار و تجاوز نیروهای امنیتی به معترضان منتشر کرده بود، از آرمیتا عباسی به‌عنوان یکی از معترضان جوانی نام برده بود که حین بازداشت، مورد تجاوز قرار گرفته است. 

پیش از گزارش شبکه سی‌ان‌ان، نیز پیام‌های خصوصی چند پزشکیار در اینستاگرام به بیرون درز کرد که از تجاوز به آرمیتا و شکنجه او خبر داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخباری که از بیمارستان امام علی در کرج درز کرد نیز حاکی از آن بود که نیروهای امنیتی لباس شخصی روز ۲۵ مهرماه، او را در حالی که موهایش تراشیده شده بود و به‌شدت می‌لرزید، به این بیمارستان برده بودند. در این پیام‌ها نوشته شده بود نیروهای لباس شخصی اصرار داشتند که نیروهای بیمارستان امام علی کرج در تشخیص نوع عارضه رخ‌داده برای این معترض جوان بنویسند که تجاوز، پیش از دستگیری او اتفاق داده است. عده‌ای از کارکنان بیمارستان امام علی کرج در مصاحبه با سی‌ان‌ان نیز این خبرها را تایید کردند.

آرمیتا عباسی پس از هفته‌ها بازجویی و شکنجه به زندان کچویی کرج منتقل شد. او در دوره محبوس بودن در زندان کچویی کرج به همراه ۱۴ معترض زن دیگر، فاطمه نظری‌نژاد، الهام مدرسی، فاطمه مصلح حیدرزاده، نیلوفر شاکری، مرضیه میرقاسمی، شهرزاد درخشان، فاطمه جمال‌پور، حمیده زراعی، نیلوفر کردونی، سمیه معصومی، فاطمه حربی، انیسه موسوی، ژاسمین حاج میرزا محمدی و مائده سهرابی، در اعتراض به وضعیت پرونده‌هایشان و محرومیت از رسیدگی پزشکی به مدت شش روز، اعتصاب غذا کردند.

دادگاه انقلاب کرج تا مدت‌ها اجازه ورود وکیل انتخابی به پرونده آرمیتا عباسی را نداد، اما یک روز قبل از برگزاری جلسه دادگاه، روز ۹ بهمن‌ماه، با وکالت شهلا اروجی موافقت کرد.

شهلا اروجی پس از اولین جلسه دادگاه آرمیتا عباسی، معترض ۲۰ ساله، به روزنامه شرق گفت که در پرونده موکلش، سه عنوان اتهامی از جمله دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» مطرح است و تاکید کرد که ترجیح می‌دهد در مورد سومین اتهام درج‌شده در پروند آرمیتا «تا زمان صدور رای دادگاه بدوی» صحبت نکند.

این وکیل همان روز گفت که با وجود اتمام دوره بازداشت دو ماهه آرمیتا عباسی، مقام‌های دادگاه انقلاب در مقابل آزادی او با قید وثیقه مقاومت می‌کنند، هر چند «قاضی برای آزادی آرمیتا عباسی با قید وثیقه بعد از صدور رای دادگاه بدوی، قول مساعد داده است».

 هم‌زمان با آزادی آرمیتا عباسی، چند نفر از زندانیان سیاسی زن و زنان بازداشت‌شده در ارتباط با خیزش سراسری نیز روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه، آزاد شدند.

هستی امیری، فعال دانشجویی که از مرداد‌ماه بازداشت و زندانی شده بود، یکی از زنان آزادشده از بند زنان زندان اوین است.

عسل محمدی، فعال کارگری نیز که از دوشنبه ۲۰ تیرماه سال جاری، برای تحمل دوران محکومیت یک سال حبس صادره از دادگاه انقلاب زندانی شده بود، عصر سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه آزاد شد.

فرنگیس مظلوم، فعال مدنی، نیز در حالی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه و پس از گذراندن یک‌سوم حکم ۱۸ ماه زندان خود، از بند زنان زندان اوین آزاد شد که سهیل عربی، فرزندش، از زندانیان سیاسی سابق، بار دیگر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

مقام‌های قوه قضائیه آزادی تعدادی از معترضان بازداشت‌شده و زندانیان سیاسی را ناشی از فرمان «عفو» صادرشده از طرف علی خامنه‌ای عنوان کرده‌اند.

سعید دهقان، وکیل و حقوقدان، نیز اظهارات مقام‌های حکومتی درباره «عفو» معترضان را «وقیحانه» خواند و در صفحه توییتر خود نوشت: «در حالی که مردم داغدار و دادخواه ایران در حال بررسی چگونگی محاکمه‌ رهبر و آمر و عاملِ جنایات جمهوری اسلامی هستند، عفو معترضانِ بی‌گناه و بی‌پناه از سوی رهبر، معنایی جز تحمیل روایت دروغین نظام، فرار به جلوی فرمانده کل قوا و البته تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم ندارد.»

سازمان حقوق بشر ایران نیز در واکنش به سخنان مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره «عفو» تعدادی از معترضان از طرف خامنه‌ای، این اظهارات را «ریاکارانه» و «تبلیغی» خوانده است.