ترس امنیتی‌ها از تکرار و تداوم اعتراض‌ها در ایران

وزارت اطلاعات: از یک‌سال قبل بحران امنیتی را پیش‌بینی کرده بودیم

نماینده بهبهان در حال بحث درباره طرح افزایش قیمت بنزین در مجلس شورای اسلامی. عکس از خبرگزاری مهر 

روز گذشته (دوشنبه) جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه  نمایندگانی از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی برگزار شد. جلسه‌ای که به طور مشخص درباره اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای ایران بود. 

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به ماجرای افزایش ناگهانی قیمت بنزین  و تاکید بر این نکته که پیش از اجرایی شدن این طرح نگرانی‌هایی در بین مسئولین امنیتی وجود داشته است اما بعد از اجرایی شدن « اتفاقات دیگری رخ داد که قابل قبول نبود»، گفت: «وقتی که مقام معظم رهبری اظهار نظر کردند، جریان تغییر کرد و مردم در صحنه حضور پیدا کردند. دستگاه های امنیتی- انتظامی و نظارتی وارد شدند و در چند روز کل آشوب ها جمع شد».

این نماینده مجلس به بیان دیدگاه‌های نمایندگان دستگاه‌های امنیتی هم اشاره کرد. به گفته او نماینده اطلاعات سپاه در این جلسه با اشاره به گستردگی اعتراضات مردمی تاکید کرده که  در آینده هم ممکن است شاهد «اتفاقات مشابه» باشیم. نماینده این نهاد امنیتی هم‌چنین گفته که «برآورد امنیتی دستگاه های مختلف این بود که شرایط زمانی، شرایط و مقطع زمانی خوبی نیست؛ ولی وقتی طرح مصوب و اجرای آن آغاز شده، ما همه امکانات خود را به کمک آوردیم». 

نماینده وزارت اطلاعات نیز با اشاره به اینکه این کارشناسان وزارت‌ اطلاعات از «یک‌سال» قبل «بحران امنیتی» را پیش بینی کرده بودند و تمامی برآوردهای خود را به وزارت کشور اعلام کرده‌اند از  نامه ای خبر دادند که این وزارت خانه به وزارت کشور خبر داده و ادعا کرده که «اغلب دستگیرشدگان بیکار و یا دارای مشاغل کم درآمد هستند و از سواد کمی برخوردارند». این وزارت‌خانه البته همان روایت مورد علاقه نظام را هم تکرار کرده و مدعی شده که «حضور نیروهای معاند سازمان یافته در حوادث اخیر با تاکتیک ها و استراتژی های مشخص غیرقابل انکار است که برای ما مکشوف بود».

سیدحسین نقوی‌حسینی هم‌چنین روایت کرده که در این جلسه نماینده نیروی انتظامی در این جلسه گفته است که «پلیس با حضور فعال و سازمان یافته خود سعی کرد با کمک سپاه پاسداران و بسیج و برادران ارتش در برخی نقاط به کنترل و مدیریت اتفاقات بپردازد». اشاره این مقام امنیتی به حضور «ارتش» در سرکوب مردم قابل توجه است. روایتی که پیش از این چندان در خبرها نشانی از آن نبود. 

از سوی دیگر معاون سیاسی وزارت کشور هم با تاکید به این‌که این وزارت‌خانه پیش از شروع اعتراضات گسترده «کاملا آماده» بودند و«پیش‌‌یینی‌های لازم» صورت گرفته بود، ادعا کرد: «در ۷۲ساعت توانستیم موضوع را مدیریت کنیم». 

به گفته نقوی‌حسینی یکی دیگر از نمایندگان وزارت اطلاعات در این جلسه با طرح این ادعا که «علی‌رغم حمایت آمریکا از گروه‌های مخالف نظام، جمهوری اسلامی آن‌ها را کنترل می‌کند گفته: «منافقین طی دو سال گذشته اقدام به آموزش گروه‌ها و حلقه‌های مختلف و هدایت آن‌ها در اعتراضات کرده‌اند و هدف آن‌ها موضوعاتی مثل بنزین و گرانی نیست، بلکه آن‌ها بهره‌برداری از فضای اعتراض آمیز کرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روایت نیروهای امنیتی تفاوت چندانی با دیگر روایت‌های همسو با خواست حاکمیت ندارد. همان‌گونه که در روزهای گذشته فرماندهان سپاه و بسیج سعی در تحمیل روایت خود از اعتراضات گسترده مردمی داشتند، مقامات امنیتی کشور نیز می‌خواهند تمام اعتراضات مردمی با روایت‌هایی چون نقش گروهای «ضد انقلاب» و «سرویس‌های جاسوسی وابسته به دشمن» در پیش‌برد اعتراضات و نقشه‌های کشورهای بیگانه آمیخته کند. روایتی که به‌نظر می‌رسد با سانسور شدید و عدم امکان اطلاع‌رسانی دقیق بدل به روایت اصلی حکومت شده است. 

دیروز پروانه سلحشوری نماینده مجلس سورای اسلامی هم  با بیان اینکه در کشور ما «اقناع افکار عمومی جایگاهی ندارد» و با انتقاد از شکل پوشش رسانه‌ای وقایع ایران به خبرگزاری ایلنا گفت:« این تلویزیون رسانه ملی و متعلق به مردم نیست چراکه اصلا افکار عمومی و حرف مردم را منعکس نمی‌کند و به شخصه نمی‌دانم که از کجا آمده است!»

به گفته این نماینده مجلس «تلویزیون جزیره‌ای‌ست که فقط اخبار مختص به عده‌ای را پوشش می‌دهد». 

هرچند که برخی دیگر از نمایندگان مجلس هم هم‌چون پروانه سلحشوری درباره وقایع اخیر در شهرهای ایران و مساله گران شدن بنزین و تاثیر آن بر اوضاع اقتصادی مردم واکنش نشان دادند و اعتراض خود به دستگاه‌های اجرایی کشور اعلام کردند اما نکته قابل توجه این بود که در هیچ‌یک از نطق‌های گاه آتشین -هم‌چون حرف‌های نماینده ماهشهر - هیچ صحبتی از شدت خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی و نظامی به میان نیامد. 

 مجلس‌نشینانی که بسیاری از آنها پس از اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین، فریاد مخالفت سردادند و از اعلام طرح سه فوریتی برای بازگشت قیمت بنزین سخن می‌گفتند اما به یک‌باره و پس از اعلام صریح مواضع رهبر جمهوری اسلامی فریادشان فرونشست و جز اطاعت از امر ولی فقیه هیچ سخنی نگفتند.

بیشتر از