اذعان به شکست در برابر حکومت پهلوی از زبان فرمانده سپاه

سخنگوی سپاه می‌گوید جمهوری اسلامی نتوانسته درباره حکومت پهلوی آگاهی بخشی کند

سخنگوی سپاه می‌گوید نسل جوان دچار شک شده است- عکس از خبرگزاری تسنیم

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران روز دوشنبه در سخنانی در کرمان با اشاره به اعتراضات گسترده مردمی در سراسر کشور و هم‌چنین اذعان ضمنی به حمایت بخش کثیری از مردم معترض از خاندان پهلوی مدعی شد که «دشمن به‌دنبال تطهیر رژیم سرتاسر چپاول پهلوی در ذهن جوانان ماست». او اظهار کرد که جمهوری اسلامی در ساختن چهره‌ مورد پسند خود از حکومت پهلوی نتوانسته موفق عمل کند. 

سخنگوی سپاه با طرح این مسئله که «40 میلیون نفر از جمعیت کنونی کشور رژیم گذشته را درک و لمس نکرده‌اند»، گفت: «روزی نیست که دشمن یک محتوای جدید را تولید نکند و در این شرایط ما هم نتوانستیم کارکرد نظام در چهل سال گذشته را به‌خوبی نشان داده و چهره منحوس رژیم سابق را آگاهی‌بخشی کنیم.»

این مقام سپاهی با بیان اینکه «در شرایط حاضر نسل جوان ما دچار یک چالش جدی شده است» گفت: «در این شرایط نسل جوان ما حداقل دچار یک شک شده و حداکثر رفتاری را انجام می‌دهد که جبهه دشمن از او می‌خواهد.»

اشاره این مقام سپاهی از آن‌جهت بی‌سابقه است که تا پیش از این هیچ‌یک از مقامات جمهوری اسلامی به این صراحت از چهره کنونی حکومت سابق سخنی به میان نیاورده بودند. 

پس از اینکه در دی‌ماه سال ۹۶ و در اعتراضات اخیر، بسیاری از مردم معترض شعارهایی در حمایت از خاندان پهلوی سر دادند و امسال هم رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای اعتراضات مردمی را به گروهای مخالف نظام و مشخصا خاندان پهلوی نسبت داد، مقامات نظام بیش از هروقت دیگری پی مسیری برای پیوند اعتراضات مردمی با خاندان پهلوی و هوادرارن آن‌ها هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام سپاهی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که جمهوری اسلامی ایران و در راس آن صداوسیمای جمهوری اسلامی در تمام سال‌های پس از انقلاب سعی در ساخت سریال‌ها و فیلم‌های زیادی کرده است که همگی می‌خواستند تصویری پلید و ظالم از حکومت پهلوی بسازند. آثاری که البته هیچ‌گاه مورد پسند مخاطبان قرار نگرفت اما در عوض پخش مستندهای «انقلاب ایران» از شبکه تلویزیونی «من‌وتو» بسیاری از نسل «پس از انقلاب» را با روایت دیگری آشنا کرد که امروز فرمانده سپاه را ناچار به اذعان شکست برابر «تصویر ساخته شده» از حکومت پهلوی در ذهن ۴۰ میلیون ایرانی کرده که تجربه زیسته در دوران پهلوی را ندارند. 

در روزهای گذشته و پس از گذشت چند روز از اعتراضات مردمی، «روزنامه جوان» که از رسانه‌های نزدیک به سپاه است، در گزارش مفصلی از لزوم ساخت فیلم درباره حکومت پهلوی نوشت. روزنامه جوان با طرح این ادعا که «در حوادث اخیر برآوردهای میدانی نشان می‌دهد که سلطنت طلب‌ها نسبت به دیگر گروه‌های مخالف پیشی گرفتند» می‌نویسد: «ساخت آثار هنری و رسانه‌ای برای روشنگری جنایات رژیم پهلوی همواره یکی از دغدغه‌ها و رهنمودهایی بوده است که رهبر انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم و به خصوص هنرمندان داشته اند.»

پس از ادعاهای آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره دخالت و دست داشتن خاندان پهلوی در اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای ایران، شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود: «سخنان اخیرت در پاسخ به فریادهای دادخواهانه‌ مردمی که تبهکاری‌های فرقه‌ات کارد را به استخوان‌شان رسانده، بزدلانه‌‌تر از آن است که نیازی به پاسخی تحلیلی و نکته‌ به‌ نکته داشته‌ باشد.» 

شهبانو فرح پهلوی نیز به ادعاهای مطرح شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی پاسخ داده بود. 

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، هم‌چنین با بیان اینکه «این خشونت‌ها در اتفاقات اخیر بی‌سابقه بود» ادعا کرد «در این اغتشاشات رفتار داعش‌واری را شاهد بودیم، اغتشاشگران با سلاح‌های مخفی به مردم شلیک می‌کردند. خشونت بالا، رفتار سازماندهی‌شده و بهره‌گیری از خانم‌ها برای ایجاد درگیری تجربه جدیدی در این اتفاقات بود».

پیش از او علیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی نیز گفته بود که «شدت خشونت معترضان و برخورد فیزیکی آن‌ها جنگ تمام‌عیار امنیتی بود و در فتنه‌های قبل این سطح شدت را نداشتیم». 

همچنین حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اعتراضات روزهای اخیر بروز این حوادث را «جنگی در خیابان‌های ایران» توصیف کرده بود و ضمن حمله به آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی مدعی شده بود که«ما در یک جنگ بزرگ جهانی هستیم».

بیشتر از