تلاش گسترده برای حذف بطری‌های پلاستیکی

خواروبارفروشی‌ها پارسال «یک میلیارد» بطری پلاستیکی فروختند

برآوردها می‌گوید که مصرف بطری‌های پلاستیکی بسیار بیشتر از قبل شده است.
JOEL SAGET / AFP

فعالان محیط زیست می‌گویند «در بازار نوشیدنی‌ ظرفیت بکری وجود دارد برای اینکه انقلاب از نو پر کردن بطری راه بیندازیم»

پس از آنکه معلوم شد خواروبارفروشی‌های بریتانیایی پارسال بیش از یک میلیارد بطری‌ پلاستیکی آب فروخته‌اند، گروه‌های محیط زیستی از آن‌ها خواسته‌اند آبخوری نصب کنند.

بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شرکت‌های «آلدی»، «تسکو» و «وِیت‌رُز» همگی فروش بطری‌های پلاستیکی خود را افزایش دادند، اما درصد این افزایش در کشور ایسلند بیشتر از همه بود (از ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بطری به ۱۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بطری رسید و ۲۱.۴ درصد رشد داشت)

فعالان محیط زیستی از فروشندگان بطری‌های پلاستیکی آب خواسته‌اند فروش خود را به شدت کاهش دهند و در فروشگاه‌ها برای مشتریان آبخوری نصب کنند تا بتوانند بطری‌های خودشان را از نو پر کنند. هیچکدام از ۱۰ فروشگاه برتر در بریتانیا آبخوری ندارد.

سازمان ارزیابی محیط زیست و سازمان مردم‌نهاد صلح سبز پس از بررسی همه فروشگاه‌های بریتانیا به این نتیجه رسیدند که در شش فروشگاه زنجیره‌ای برتر که آمار سال‌به سال ارائه دادند،  فروش بطری پلاستیکی  به میزان بیش از ۸.۲ درصد افزایش یافته است.

دو فروشگاه زنجیره‌ای «ازدا» و «سِینزبِریز» آمار فروش بطری‌های پلاستیکی‌شان را در هیچکدام از این سال‌ها اعلام نکردند. فروشگاه‌های لیدل و موریسون نیز آمار سال ۲۰۱۷ را اعلام نکردند ولی پارسال به ترتیب ۵۸ و ۱۲۹ میلیون بطری فروخته‌اند.

فروش بطری پلاستیکی آب در فروشگاه‌های «مارکز اند اسپنسر» و «کو-آپ» کمی کاهش یافته و به ترتیب به ۱۵ میلیون و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بطری رسیده است.

محققین از فروشندگان خواسته‌اند به شرکت‌های تولیدکننده نوشابه فشار بیاورند تا ایستگاه‌هایی برای پر کردن مجدد بطری تدارک ببینند و به کاهش تولید و مصرف پلاستیک که تهدیدی برای حیات وحش و محیط زیست دریایی به حساب می‌آید کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیونا نیکولز، فعال مقابله با ورود پلاستیک به اقیانوس‌ها، از سازمان صلح سبز بریتانیا گفت: «بطری‌ و در بطری پلاستیکی بیشترین حجم پلاستیک را در سواحل به خود اختصاص داده، با این حال هرچه می‌گذرد فروشگاه‌های بزرگ در بریتانیا فروش بطری را بیشتر و بیشتر می‌کنند. این روند را باید متوقف کرد.

«فروشگاه‌ها باید بطری‌های یک‌بار‌مصرف را از قفسه‌هایشان حذف کنند و امکان پر کردن مجدد بطری‌های شخصی مشتریان با آب یا نوشابه را فراهم کنند».

ژولیت فیلیپس، فعال امور اقیانوس‌ها در سازمان ارزیابی محیط زیست، گفت: «در بازار نوشیدنی‌ ظرفیت بکری برای راه انداختن انقلاب از نو پر کردن بطری وجود دارد. ما از خرده‌فروش‌های بزرگ می‌خواهیم در همکاری با تولیدکنندگان بزرگ کاری کنند که این گزینه‌ها برای مشتریان در سراسر کشور فراهم شود».

تابستان امسال دولت قول داد طرح ودیعه‌گذاری را برای بطری‌های پلاستیکی ارائه دهد که سال دیگر آن را به شور خواهد گذاشت و از چهار سال دیگر شروع خواهد شد.

گزارشی که این گروه‌ها روز پنجشنبه منتشر کردند نشان می‌دهد:

شش خرده‌فروش بزرگ اعلام کرده‌اند ۷۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بطری در سال ۲۰۱۷ فروخته‌اند و هشت خرده‌فروش دیگر نیز پارسال یک میلیارد و چهل میلیون بطری فروخته‌اند.

مشتریان شرکت‌های تسکو، آلدی و لیدل به آبخوری دسترسی ندارند.

در سایر خواروبارفروشی‌های بزرگ شیر آب فقط در کافه‌ها یا فروشگاه‌های جدیدتر وجود دارد.

گروه‌های فعال محیط زیست به این نکته اشاره دارند که در آمریکا یکی از نام‌های تجاری در حوزه آب، دستگاه‌های خودکار آبخوری به بازار عرضه می‌کند.

نویسندگان این گزارش می‌گویند نرخ جمع‌آوری و بازیافت بطری‌های پلاستیکی در بریتانیا در حدود ۵۹ درصد بوده و از پارسال ثابت مانده که این «نشان می‌دهد اول باید تعداد بطری‌‌های تولیدی را به شدت کاهش دهیم».

ایندیپندنت با همه‌ این خواروبارفروشی‌های بزرگ تماس گرفته و نظر‌شان در باره این آمار را جویا شده.

یکی از سخنگویان «سِینزبریز» گفت: «آماری که در گزارش سازمان صلح سبز آمده مربوط به قبل از تاریخی است که ما امیدوارانه خود را متعهد کردیم تا سال ۲۰۲۵ اولین خواروبارفروشی بزرگی باشیم که استفاده از بسته‌بندی پلاستیکی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. داریم تا جایی که می‌توانیم مصرف پلاستیک را کاهش می‌دهیم و گزینه‌های دیگر را جانشین آن می‌کنیم و بسته‌بندی‌های چندبارمصرف عرضه می‌کنیم و در ۳۲۶ فروشگاهمان برای مشتریان آبخوری نصب می‌کنیم تا بطری‌های شخصی‌شان را از نو پر کنند».

پیتر اندروز، رئیس بخش پایداری محیط زیستی کنسرسیوم خرده‌فروشان بریتانیا، گفت: «خرده‌فروشان بریتانیا دارند راه را برای رویارویی با مشکل آلودگی پلاستیکی هموار می‌کنند و با پایبندی به پیمان مصرف پلاستیک بریتانیا، پلاستیک‌‌های یک‌بارمصرف غیرضروری را حذف می‌کنند و کار را برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند سراغ گزینه‌های پایدارتر بروند آسان می‌کنند. ما باید به راهمان ادامه دهیم و نظام وسیعی از بازیافت در سراسر بریتانیا ایجاد کنیم که به نفع همه باشد و بدین ترتیب زباله‌های پلاستیکی را به طور مؤثر و هماهنگ بازیافت کنیم».

© The Independent

بیشتر از جهان