ممنوعیت فروش بطری‌های آب پلاستیکی در سن‌فرانسیسکو

صد آب‌خوری در فرودگاه ساخته می‌شود و بطری‌های آلومینیومی یا شیشه‌ای‌ جایگزین پلاستیک می‌شود

pixabay.com

 

فرودگاه بین‌المللی سن‌فرانسیسکو اعلام کرده است که قرار است فروش آب در بطری‌های پلاستیکی را طی هفته‌های آتی متوقف سازد. 

روز جمعه، مدیریت این فرودگاه بیانیه‌ای را درخصوص این اقدام مثبت خود برای محیط ‌زیست صادر کرد، که بخشی از برنامه فرودگاه برای فراهم آوردن محیطی بدون زباله به‌شمار می‌رود.  

این بیانیه مقرر می‌دارد که از تاریخ سه‌شنبه، ۲۰ اوت، رستوران‌ها، مغازه‌ها و بارهای فرودگاه دیگر به فروش یا ارائه آب در بطری‌های پلاستیکی ادامه نخواهند داد.

در این بیانیه آمده است: «هدف فرودگاه بین‌المللی سن‌فرانسیسکو این است که از طریق به‌کارگیری بطری‌هایی با قابلیت استفاده مجدد، تجزیه‌پذیر و قابل بازیابی در مغازه‌ها، رستوران‌ها، و بارهای فرودگاه، استفاده از بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را کاهش دهد».

جایگزین‌های پلاستیک در این طرح، بطری‌های یک‌ یا چندبارمصرف آلومینیومی یا شیشه‌ای‌ خواهد بود.

فرودگاه همچنین صد ایستگاه آب‌خوری در سرتاسر محوطه‌های داخلی برای مسافران تعبیه کرده است تا «دسترسی به آب آشامیدنی را آسان‌تر کند و مسافران را به پر کردن و استفاده مجدد از بطری‌های آب خود تشویق کند».

طبق اظهارات داگ یاکل، سخنگوی فرودگاه سن‌فرانسیسکو، این فرودگاه پیشگام تعهدی بیشتر به محیط ‌زیست و حفاظت از آن، در میان سایر فرودگاه‌ها است. آقای یاکل به نشریه سن‌فرانسیسکو کرونیکل گفت: «ما اولین فرودگاهی هستیم که با آگاهی کامل، این تغییر را پیاده می‌کنیم. ما پیشتاز صنعت فرودگاه‌داری هستیم و با طرح‌های خود می‌خواهیم برای حفاظت از محیط ‌زیست پا را فراتر از مرزهای موجود بگذاریم».

در سال ۲۰۱۴، شورای شهر سن‌فرانسیسکو تصمیم گرفت با ارائه لایحه‌ای، فروش بطری‌های پلاستیکی آب را در ساختمان‌ها و اماکن دولتی شهر ممنوع کند.

۵ سال بعد، ممنوعیت فروش بطری‌های پلاستیکی آب به فرودگاه سن‌فرانسیسکو رسیده است و قرار است مطابق با استانداردهای تایید ‌شده، پیاده شود.

علاوه بر توقف فروش یا ارائه آب در بطری‌های پلاستیکی در فرودگاه، تمام نوشیدنی‌های دیگر و غذاها نیز باید در ظروف قابل مصرف مجدد یا ظروفی که تجزیه‌پذیر بودن آنها رسما به تایید «موسسه محصولات زیست‌فروسا» (Biodegradable Products Institute)‌ رسیده باشد، ارائه شود. 

در بیانیه فرودگاه آمده است: «این طرح در راستای قانون «کاهش پلاستیک، زباله، و مواد سمی» شهر سن‌فرانسیسکو است و بخشی از تلاش‌های ما برای رسیدگی به مشکل آلودگی ناشی از پلاستیک و شکست صنعت بازیابی پلاستیک به‌شمار می‌رود. علاوه بر کاهش تاثیر منفی بر محیط ‌زیست، با این طرح، از ظروف بهتر و امن‌تری نیز برای غذا و نوشیدنی استفاده خواهد شد و مسافران تجربه غذاخوری دل‌پذیرتری در فرودگاه خواهند داشت.»

به تازگی در خبرها آمده بود که گروه هتل‌های اینترکانتیننتال (InterContinental Hotels Group) نیز قرار است در طول دو سال آینده استفاده از بطری‌های کوچک پلاستیکی برای وسایل بهداشتی مهمانان را ممنوع سازد.

در حال حاضر، این شرکت آمریکایی هر سال به طور میانگین حدود ۲۰۰ میلیون وسایل بهداشتی را در این بطری‌ها به مهمانان خود ارائه می‌دهد.

کیث بار، مدیرعامل اینترکانتیننتال گفت: «استفاده از بطری‌های بزرگ‌تر در ۵۶۰۰ هتل ما در سراسر دنیا، گامی بزرگ در مسیری درست است و به ما اجازه خواهد داد که با این تغییر، تا حد زیادی از تاثیر منفی خود بر محیط زیست بکاهیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/travel

© The Independent

بیشتر از جهان