سخنگوی وزارت امور خارجه به باکو توصیه کرد «خویشتن‌دار» باشد

ناصر کنعانی: پیام‌ها در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها در حال تبادل است

وزارت امور خارجه بار دیگر ارسال پهپاد به روسیه را انکار کردــ‌ ایرنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۱۷ بهمن، ادعای «پویایی دیپلماتیک» در مذاکرات احیای برجام را مطرح کرد و گفت که در این زمینه پیام‌ها در سطوح مختلف در حال تبادل است.

کنعانی ادعای «همکاری‌های دوجانبه، مستمر و منظم» جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطرح کرد و افزود که با «زمینه‌سازی‌های فنی و تکمیل روند آماده‌سازی‌ها» سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، متصور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه، از سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو خبر داد و گفت که این سفر در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت کشورهای همسایه افغانستان انجام می‌شود و قرار است در جریان آن، درباره نحوه کمک به برقرار صلح و ثبات در افغانستان رایزنی‌های مشترک چندجانبه انجام شود. البته از سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه چنین برمی‌آید که علی شمخانی در مسکو به غیر از موضوع افغانستان، با برخی مقام‌های روسیه درباره موضوع‌های دو جانبه نیز دیدار و گفت‌وگوهایی خواهد داشت.

ناصر کنعانی در ادامه، به موضوع حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پیامدهای آن اشاره کرد و با تکرار ادعاهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران گفت که ضارب با انگیزه شخصی و خانوادگی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است و شواهد و قرائن هم این موضوع را نشان می‌دهد. به گفته او، جمهوری اسلامی ایران همه تلاش‌های لازم برای التیام ابعاد این حادثه را انجام داده است تا فضای روابط دو کشور از این حادثه متاثر نشود و مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بماند.

جمهوری آذربایجان پس از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، کارمندان خود را از ایران خارج کرد. مقام‌های باکو این حمله مسلحانه را «اقدام تروریستی» خواندند اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله ناصر کنعانی با رد تروریستی بودن این حمله، دولت جمهوری آذربایجان را به «خویشتن‌داری» و «پرهیز از شتاب‌زدگی» توصیه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه درباره ادامه مذاکرات با اوکراین نیز صحبت کرد و گفت که زمان دقیق دور دوم گفت‌وگوها مشخص نیست. او بار دیگر ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را انکار کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات کارشناسی مشکلی ندارد.

کنعانی جامعه جهانی را به «نفاق و سیاست دوگانه» در ارتباط با مسائل بین‌المللی از جمله موضوع اوکراین متهم کرد و مدعی شد که کمک‌های نظامی اروپا و آمریکا به اوکراین در جنگ این کشور با روسیه «بسیار سنگین» است. او در ادامه ادعاهای خود افزود: «اگر اندکی از این عدد و رقم‌ها صرف سرمایه‌گذاری در اوکراین می‌شد، ما این‌ همه ویرانی و خرابی و خسارت و تلفات انسانی در این کشور را شاهد نبودیم. نیازی هم نبود که اوکراین هرازچندگاهی به جای نگاه کردن به اصل و ریشه بحران، اتهامات سیاسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند.»

کنعانی درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی نیز گفت که این موضوع روند حقوقی و فنی خود را دارد و در همان چارچوب دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه از ادامه پیگیری‌ها برای وصول مطالبات ایران از کره جنوبی خبر داد و در حالی‌ که تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد، از دولت کره جنوبی خواست «به‌ طور جدی و سریع» به مسئولیت و تعهد خود برای پرداخت طلب‌های ایران عمل کند. او مدعی شد که از منابع مالی ایران در کره جنوبی برای موارد موردنیاز در کشور استفاده می‌شود.

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی ادعا کرد که تاکید جمهوری اسلامی ایران بر «مسیر دیپلماسی» و «ملتزم و پایبند» برای اصلاح روابط است. او در ادامه، از سفر ابراهیم رئیسی به چین خبر داد و گفت که این سفر بر اساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه‌ریزی است و در زمان مناسب انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به تاسیسات نظامی جمهوری اسلامی ایران در اصفهان را «اقدام مذبوحانه و زبونانه دشمنان» خواند و ادعا کرد «بی‌نتیجه و ناکام» بوده‌ است.