فراخوان زندانیان سیاسی برای کمک به زلزله‌زدگان خوی

«زلزله‌زدگان گرفتار حکمرانی ناکارآمدی‌اند که با سنگ‌اندازی مانع کمک‌های بشردوستانه می‌شود»

جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین با انتشار نامه‌ای، خواهان افزایش همراهی مردم در ارسال کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده خوی شدند.

۱۶ نفر از زندانیان سیاسی در نامه‌ای خطاب به مردم، از سیاست‌های جمهوری اسلامی در کمک به زلزله‌زدگان انتقاد کردند و با اشاره به شرایط شهر خوی نوشتند: «مردم عزیز ایران! حال شهرستان خوی خوب نیست. بخش‌هایی از آن هفته‌ها تحت تاثیر زلزله‌های متعدد و از هشتم بهمن ماه کل شهرستان با جمعیت ۳۵۰ هزار نفری تحت‌الشعاع این مسئله قرار گرفته است. زلزله هزاران خانه را تخریب و پس‌لرزه‌هایش که حالا شمار آن به بالای ۱۰۰ رسیده است، مدام بر حجم خسارات دیگر خانه‌ها می‌افزاید و با فرو ریختن این دیوارها، بار دیگر همچون فجایع بم، ورزقان، سرپل ذهاب، کوت عبدالله، پل دختر، آق‌قلا و غیره پرده فقر و محرومیتی فرو می‌ریزد که رنج و آسیب‌پذیری مردمان ما را دوچندان کرده است.»

زندانیان سیاسی در این نامه به ماشین‌خواب شدن بیش از ۵۰ درصد زلزله‌زدگان اشاره کرده و نوشتند: «دستگاه حاکمیت هم در حالی اراده خود را حاضر مطلوب بر صحنه و بحران را مدیریت‌شده تبلیغ می‌کند که پس از گذشت یک هفته بیش از ۵۰ درصد مردم خوی ماشین‌خواب و ۵۰ هزار نفر متارکه از شهر و ده‌ها هزار نفر با خیابان‌نشینی فاقد دریافت هرگونه کمک‌های دولتی‌اند.»

زندانیان سیاسی به گرفتاری مردم در مواجهه با سرمای طاقت‌فرسا، کمبود نان، غذا و چادر اشاره و اعلام کردند: «آن‌ها از سوی دیگر گرفتار حکمرانی ناکارآمدی‌اند که با سنگ‌اندازی مانع کمک‌های بشردوستانه داخلی و بین‌المللی می‌شود و زلزله‌زدگان را از حداقل‌های اسکان در سرمای زیر صفر درجه همچون کانکس محروم می‌دارد.»

این نامه به امضای ۱۶ نفر از زندانیان سیاسی در زندان اوین به نام‌های جعفر ابراهیمی، توحید امیرامینی، رسول بداغی، جعفر پناهی، محمد حبیبی، امیر سالار داوودی، حسین رزاق‌دوست، حسن سعیدی، محمد شریفی‌مقدم، رضا شهابی، مصطفی عبدی، کاظم علی‌نژاد، علیرضا فرشی دیزج، کیوان مهتدی، اکبر نعیمی و علی نوری رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زندانیان نامه خود را چنین به پایان برده‌اند: «ما زندانیان سیاسی‌عقیدتی زندان اوین ضمن ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده شهرستان خوی و نگرانی عمیقمان از وضعیت نامساعد زلزله‌زدگان، عموم مردم را که بارها در سختی‌ها کنار هم بودن را تجربه کرده‌اند، به پیوستن به کارزار کمک حداکثری به مردم زلزله‌زده خوی دعوت می‌کنیم تا شاهد تقویت جبهه مردم و تسلیم حاکمیت در برابر اراده آن‌ها باشیم.»

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی این مدت از ارسال کمک‌های مردمی مستقل به خوی جلوگیری کرده‌اند. چندی پیش‌ کریم باقری، ملی‌پوش سابق فوتبال و مربی پرسپولیس، از مسدود شدن حسابی خبر داد که برای کمک نقدی مردمی به زلزله‌زدگان خوی باز کرده بود. باقری در اینستاگرام با ابراز تاسف، گفت که از علت امر اطلاعی ندارد. ساعاتی بعد قوه قضاییه اعلام کرد که این اقدام «بدون هماهنگی و اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط» صورت گرفته و حساب موقتا بسته شده است.

مسدود شدن حساب بانکی به این دلیل اتفاقی است که پیش از این در زمان زلزله کرمانشاه هم برای علی دایی، دیگر چهره سرشناس فوتبال، رخ داده بود. علی دایی این بار هم از مردم خواسته به کمک مردم خوی بشتابند اما شماره‌حساب جداگانه‌ای اعلام نکرده است.