شرکت ترکیه‌ای ممکن است خدمات به هواپیماهای روسیه را متوقف کند

شرکت هاواس ترکیه از احتمال محدودیت ارائه خدمات به هواپیماهای ساخت آمریکای خطوط هوایی روسیه و بلاروس خبر داد

هاواس گفت که صنعت هوانوردی ترکیه نامه‌های هشداردهنده‌ای از وزارت بازرگانی ایالات متحده دریافت کرده است ـ AFP

شرکت هاواس ترکیه (Havas) ممکن است ارائه خدمات به هواپیماهای ساخت آمریکای خطوط هوایی روسیه و بلاروس را متوقف کند.

به گزارش رویترز، این شرکت ارائه‌دهنده خدمات زمینی فرودگاه ترکیه به خطوط هوایی روسیه و بلاروس گفته است که احتمال دارد ارائه خدمات به هواپیماهای آمریکایی مبدا آن‌ها را متوقف کند. این تصمیم، در راستای تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌دلیل تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین به اوکراین اتخاذ می‌شود.

نامه شرکت هاواس به تاریخ ۳۱ ژانویه که رویترز آن را مشاهده کرد، با موضوع «محدودیت‌های احتمالی درباره هواپیماهای بوئینگ»، چند روز قبل از دیدار مقام‌های آمریکایی با مقام‌های دولتی و بخش خصوصی ترکیه ارسال شد تا نشان‌دهنده حمایت از همکاری با ایالات متحده برای محدود کردن روسیه باشد.

در نامه هاواس به «برخی یا همه پروازها»ی هواپیماهای خطوط هوایی روسیه و بلاروس اشاره شده که بیش از ۲۵ درصد از فناوری آن‌ها متعلق به ایالات متحده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای روسیه از بلاروس به‌عنوان سکوی پرتابی برای حمله خود به کی‌یف استفاده می‌کنند، اما بلاروس پیوستن به درگیری این دو کشور را رد کرده است.

هاواس گفت که صنعت هوانوردی ترکیه نامه‌های هشداردهنده‌ای از وزارت بازرگانی ایالات متحده دریافت کرده است. در نامه هاواس به خطوط هوایی روسیه و بلاروس آمده است: «ما داریم فرآیندی را به منظور شناسایی خطرات و عواقب احتمالی برای کسب و کارمان اجرا می‌کنیم، در نتیجه ممکن است نتوانیم برخی یا همه پروازهای شما را انجام دهیم.»

ایالات متحده به‌عنوان بخشی از تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو، ارائه مجوزها، قطعات و خدمات به هواپیماهایی با منشا آمریکایی را محدود کرده است. جت‌های بوئینگ یا هواپیماهایی که حاوی ۲۵ درصد مواد آمریکایی‌اند، در زمره این محدودیت‌ها قرار می‌گیرند.

در نتیجه این محدودیت‌ها، هاواس از خطوط هوایی روسیه و بلاروس خواسته است فهرستی از هواپیماهایی ارائه کنند که کمتر از ۲۵ درصد فناوری آن‌ها متعلق به ایالات متحده است.

هاواس، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات زمینی فرودگاهی ترکیه، در بسیاری از فرودگاه‌ها از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا فعالیت می‌کند. در ماه دسامبر، مقام‌های ایالات متحده یک کارگاه آموزشی دو روزه در ترکیه برگزار کردند تا به شرکت‌های ترکیه‌ای هشدار دهند که ممکن است با ارائه مجموعه‌ای از خدمات به هواپیماهای روسی محدودیت‌های زمان جنگ اعمال‌شده از طرف ایالات متحده علیه مسکو را نقض کنند.

ایالات متحده در روزهای اخیر به ترکیه در مورد صادرات مواد شیمیایی، ریزتراشه‌ها و سایر محصولات به مسکو که می‌تواند در عملیات‌های جنگی مسکو علیه اوکراین استفاده شود، هشدار داد. به گفته برخی از کارشناسان، آمریکا ممکن است برای مجازات شرکت‌ها یا بانک‌های ترکیه‌ای که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، اقدام کند.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی، پنجشنبه و جمعه با مقام‌های دولتی و بخش خصوصی ترکیه دیدار کرد. نلسون طی یک سخنرانی برای بانکداران گفت: «افزایش قابل توجه صادرات به روسیه در طول یک سال باعث می‌شود که نهادهای ترکیه به‌ویژه در برابر خطرات اعتبار و تحریم‌ها آسیب‌پذیر شوند یا دسترسی به بازارهای گروه هفت را از دست بدهند.»

او همچنین تاکید کرد که شرکت‌های ترکیه باید «احتیاط بیشتری» را برای جلوگیری از معاملات مرتبط به انتقال فناوری با استفاده دوگانه (که ممکن است از طرف صنایع نظامی روسیه استفاده شود) انجام دهند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نلسون و هیئتی در نشست‌های آنکارا و استانبول بر صادرات ده‌ها میلیون دلاری به روسیه تاکید کردند که نگرانی‌هایی را برانگیخته است. این مقام گفت: «تعجبی وجود ندارد که روسیه فعالانه به‌دنبال استفاده از روابط اقتصادی تاریخی خود با ترکیه است؛ سوال این است که واکنش ترکیه چه خواهد بود.»

 آنکارا، عضو ناتو، با تحریم‌های گسترده علیه روسیه مخالف است، اما می‌گوید که این تحریم‌ها در ترکیه دور زده نمی‌شوند و از غرب می‌خواهد مدارک لازم را در این زمینه ارائه دهد.

بیشتر از جهان