ترکیه غرب را به تلاش برای آسیب رساندن به گردشگری این کشور متهم کرد

ترکیه سفرای ۹ کشور از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه را در اعتراض به اقدام این کشورها در بستن کنسولگری‌هایشان در استانبول، احضار کرد

وزیر کشور ترکیه: تعطیلی کنسولگری‌ها و هشدارهای مربوط به سفر به ترکیه، بخشی از یک «توطئه غربی» است‌ـ Yasin AKGUL / AFP

ترکيه، روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن)، تعدادی از کشورهای غربی که به‌دلیل نگرانی‌های امنيتی کنسولگری‌هایشان را در استانبول تعطيل کردند، مورد انتقاد قرار داد. آنکارا این کشورها را به «جنگ روانی» و تلاش برای ضربه زدن به صنعت گردشگری ترکيه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلمان، هلند و بریتانیا ازجمله کشورهایی بودند که در این هفته کنسولگری‌های خود را در این شهر ۱۶ میلیون نفری به‌طور موقت تعطیل کردند. سفارت آلمان حملات تلافی‌جویانه احتمالی در‌پی قرآن‌سوزی در برخی کشورهای اروپایی را دلیل تعطیلی کنسولگری خود اعلام کرد. آمريکا و ديگر کشورها هشدارهای مسافرتی صادر کردند و از شهروندان خود خواستند هوشيار باشند. 

بر همین اساس دولت ترکیه روز پنجشنبه سفرای ۹ کشور از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه را در اعتراض به اقدام این کشورها در بستن کنسولگری‌هایشان در استانبول، احضار کرد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، گفت تعطیلی کنسولگری‌ها و هشدارهای مربوط به سفر به ترکیه، بخشی از یک توطئه غربی برای جلوگیری از احیای بخش گردشگری ترکیه در‌پی همه‌گیری کووید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلیمان سویلو که به ضد‌غرب بودن معروف است، می‌گوید: «روزی که ما هدف خود را جذب ۶۰ میلیون گردشگر اعلام کردیم و در زمانی که بیش از ۵۱ میلیون گردشگر وارد کشور شدند و ما ۴۶ میلیارد دلار درآمد گردشگری به دست آوردیم، آن‌ها در آستانه شروع یک جنگ روانی جدید علیه ترکیه‌اند.»

وزارت کشور ترکیه در اوایل هفته جاری اعلام کرد که مقام‌های ترکيه در‌پی هشدار يک «کشور دوست»، تعدادی از افراد مظنون را بازداشت کرده‌، اما هیچ‌گونه سلاح، مهمات و نشانه‌ای از يک عمل خشونت‌بار برنامه‌ريزی‌شده پيدا نکرده‌ است.

در ماه نوامبر‌ بمب‌گذاری در خيابان شلوغ استقلال استانبول، واقع در قلب شهر و در نزديکی تعدادی از کنسولگری‌های خارجی، شش نفر را کشت و چند نفر ديگر را مجروح کرد. مقام‌های ترکيه ستيزه‌گران کرد را مقصر این بمب‌گذاری دانستند.

وزارت امور خارجه ترکيه آخر هفته گذشته به‌دليل تظاهرات ضد ترکيه و آنچه اسلام‌هراسی توصيف شده است، هشداری برای سفر به برخی کشورهای اروپایی صادر کرد. اين هشدار در‌پی تظاهرات هفته پيش در خارج از سفارت ترکيه در سوئد صورت گرفت که در آن يک فعال ضد اسلام قرآن را سوزاند و گروه‌های طرفدار کرد عليه ترکيه دست به تظاهرات زدند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به خبرنگاران گفت: نروژ اجازه يک گروه برای اعتراض در اسلو را که قرار بود به قرآن تعرض کنند، لغو کرد.

پیش‌تر ترکيه سفير نروژ را احضار کرد و به او اعلام کرد اقدام‌هایی که به «جنايت نفرت‌انگیز» منجر می‌شوند نبايد مجاز باشند. روزنامه نروژی وی. جی. گزارش داد گروهی به نام «توقف اسلامی شدن»  قصد داشتند قرآن را روبروی سفارت ترکیه در اسلو بسوزانند.

بیشتر از جهان