حذف استادان دانشگاه با برچسب «ضد انقلاب»؛ سوسن صفاوردی: ما را پاکسازی کردند

شوراهای صنفی از احتمال اخراج استادان دانشکده فنی پس از احضار آن‌ها به هیئت رسیدگی به تخلفات خبر داد

سوسن صفاوردی، استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز، خبر اخراج و بازنشستگی اجباری استادان این دانشکده را تایید کرد. صفاوردی در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ عنوان کرد که با این کار از دانشگاه آزاد پاکسازی شدند و دانشگاه معتقد است که افراد انقلابی باید در دانشگاه تدریس کنند.

صفاوردی با اعلام اینکه برای اعتراض به این احکام، امکان شکایت به نهادهای بالادستی را ندارند، گفت: «دانشگاه آزاد به‌واسطه دو وجهی بودن اساسنامه‌اش، هیچ نهاد بالادستی را به‌عنوان پاسخگو برای خود تعریف نکرده است، بنابراین امروز برای این اتفاق نه می‌توانیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نه به وزارت علوم، نه به تامین اجتماعی و نه به وزارت کار مراجعه کنیم و بگوییم حق ما در حال ضایع شدن است. در حقیقت دانشگاه آزاد قوانین داخلی خودش را دارد که در خود همین قوانین هم تعارضات متعددی مشاهده می‌شود.»

سوسن صفاوردی، همسر محمدعلی رامین، معاون وزیر ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد و مادر همسر مهناز افشار است و پیش از این، حواشی زیادی به‌دلیل این نسبت‌های فامیلی برای او ایجاد شده بود، اما برخی رسانه‌ها مواضع او را مخالف مواضع سیاسی همسرش می‌دانند.

صفاوردی این بازنشستگی را «اخراج محترمانه» خواند و با بیان اینکه چنین اتفاقی پیش از این در دانشگاه آزاد انجام نمی‌شد، گفت: «دانشگاه آزاد هرکجا که به نفعش باشد تابع قانون است. اتفاقی که برای ما رخ داده، استناد به مصوبه‌ای است که بیمه دارد، افراد با سن ۶۰ سال یا با ۳۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند. موضوع، اما این است که دانشگاه آزاد در تمامی این سال‌ها با استناد به اساسنامه‌اش مدعی بوده که پیرو قوانین و آیین‌نامه‌های خودش است، حال در این مورد‌ چگونه پایبندی به قانون غیر ملاک قرار می‌گیرد؟»

صفاوردی این اقدام دانشگاه را «تسویه کردن یا پاکسازی» نام‌گذاری کرد و گفت: «خبر بازنشستگی زمانی به ما اعلام شد که دروس ما روی بورد دانشگاه بود و دانشجویان می‌دانستند چه درسی را با چه استادی بردارند و به‌محض اینکه خبر را به ما دادند، دروس را از روی بورد حذف کردند که خود این اتفاق غیرقانونی است، زیرا کسی که قرار است بازنشسته شود، زمانی که نامش روی بورد می‌رود، در آن ترم باید درس داشته باشد و نهایتا در تیر یا شهریورماه بازنشستگی اعمال شود. شخصا نام کاری که با ما کردند را تسویه کردن یا پاکسازی می‌گذارم.»

او همچنین اعلام کرد که بارها به این ۹ استاد اعلام شده بود که «ضد انقلاب»‌ اند. صفاوردی می‌گوید اخراج آن‌ها از دانشگاه نیز با همین ادله صورت گرفته است و این اقدام را غیرعلمی و غیراخلاقی خواند.

چندی پیش تصویری از یک نامه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود که حاکی از بازنشستگی اجباری ۹ تن از استادان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز بود. بر اساس این نامه، یکی از معاونان این واحد دانشگاهی به ریاست دانشکده علوم سیاسی اعلام کرده بود که تشریفات اداری برای بازنشستگی این افراد باید تا ۱۹ بهمن اجرایی شود. سوسن صفاوردی، علی‌اکبر امینی، امیر ساجدی، علیرضا رادمهر، حسین تفضلی، د‌ی‌دخت صادقی، محمدعلی خسروی، ملک‌تاج خسروی و بیژن نیری؛ ۹ نفری بودند که این دانشگاه به بازنشستگی اجباری یا همان اخراج آن‌ها اقدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر دبیری‌مهر، یکی از استادان علوم سیاسی، در واکنش به این اتفاق در حساب توییتری خود در‌این‌باره نوشت: «۹ نفر از استادان علوم سیاسی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی به‌صورت غیرمنتظره بازنشسته شده‌اند و پایان همکاری آن‌ها به ایشان ابلاغ شده است.»

او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که چند ماه قبل انتصاب حسین الله‌کرم، رئيس پیشین انصار حزب‌الله، به‌عنوان رئيس یکی از گروه‌های این دانشکده خبرساز شده بود و به‌صورت غیرمستقیم حضور سرتیم گروه فشار در این دانشگاه را به این اتفاق‌ها مرتبط دانست.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز خبر داد که تلاش‌هایی برای برخورد با استادان دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز شده است. بر اساس این گزارش، در هفته گذشته جلسه‌ای در هیئت رسیدگی به تخلفات، برای برخی از استادهای دانشکده فنی برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، محوریت این جلسه بیانیه‌ای بود که استادان فنی در آن، وقایع ۷ آبان در پردیس امیرآباد، ورود نیروهای لباس شخصی به داخل پردیس، اقدام به بازداشت و ضرب‌و‌شتم دانشجویان و آسیب به اموال دانشگاه را محکوم کرده بودند. در این جلسه از استادان خواسته شد تا برای موارد آن بیانیه، اسنادی ارائه دهند و پس از آن، این افراد را بابت پرداختن به مسائلی که «ندیده‌اند و نمی‌دانند چه چیزی پشت آن است» مواخذه کردند.

شوراهای صنفی این اقدام را اولین گام برای عملی کردن اخراج استادهای دانشکده فنی می‌داند و اعلام کرد که باید انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک امکان اخراج استادانی که همراه و پشتیبان دانشجویان بودند وجود دارد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که دست‌کم ۱۱ استاد مدعو دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شدند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشگاه فردوسی مشهد با شش استاد دانشکده ادبیات، سه استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دو استاد دانشکده‌های ریاضی و علوم اداری و اقتصادی، به‌دلیل «همراهی و حمایت از حقوق دانشجویان» قطع همکاری کرده است.

در هفته ابتدایی بهمن‌ماه نیز در ادامه فشارهای امنیتی و تعلیق و اخراج استادان از دانشگاه‌ها، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری از تعلیق حسن باقری‌نیا، یکی از استادان این دانشگاه خبر داد. دانشگاه بهشتی تهران نیز با اخراج امیر نیک‌پی (دانشکده حقوق)، نگار ذیلابی (دانشکده الهیات) و دکتر محمد راغب (دانشکده ادبیات) و دکتر اسلام ناظمی (دانشکده مهندسی کامپیوتر)‌، پیش از این پاکسازی استادان همراه با اعتراضات را شروع کرده بود.