فدراسیون فوتبال: مجبوریم به انتخاب سرمربی ایرانی

مهدی تاج گفت که به‌دلیل بحران انتقال پول، سرمربی بعدی تیم ملی فردی خارجی نخواهد بود

در حال حاضر مربیان ایرانی زیادی که توان پذیرفتن مسئولیت سنگین تیم ملی را داشته باشند وجود ندارند- ATTA KENARE/ AFP

جواد نکونام و فرهاد مجیدی که به‌رغم همدلی با مردم ایران در اعتراضات سراسری، مواضع تندی نداشتند، شاید شانس بیشتری برای سرمربیگری در تیم ملی داشته باشند، اما بعید است گزینه‌ای مثل علی دایی که همراهی با مردم را واضح‌تر ابراز کرده است، گزینه فدراسیون فوتبال برای سرمربیگری در تیم ملی باشد.

هرچند مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، گرایش به انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی را با صراحت اعلام نکرده، ولی او طرفدار سرمربی خارجی برای تیم ملی است. بیشتر سال‌های مربیگری کی‌روش در تیم ملی همزمان با ریاست تاج در فدراسیون فوتبال بود و او مزایای همکاری با مربیان خبره خارجی را درک کرده است. حتی بعد از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که اولین دوره همکاری کی‌روش با تیم ملی به پایان رسید، تاج سراغ مارک ویلموتس بلژیکی رفت، هرچند انتخابش اشتباه و خسارت‌بار بود. او بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ هم گفت برای جانشینی کی‌روش به‌دنبال یک مربی کارنامه‌دار خارجی است، ولی در تازه‌ترین مصاحبه‌اش مدعی شد که فدراسیون فوتبال به‌دلیل دردسرهای انتقال پول به بانک‌های خارجی چاره‌ای جز انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی ندارد، امری که بدون اظهارنظر تاج نیز مشخص بود.

تاج صبح جمعه، ۱۴ بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی گفت: «درمورد سرمربی تیم ملی دو نگاه متفاوت در کشور وجود دارد. یک نگاه مربی داخلی که موافقین و مخالفینی دارد و یک نگاه هم مربی خارجی که آن هم به همین صورت است. در خصوص نگاه مربی داخلی، ما افتخارآفرینان بسیاری در داخل کشور داریم که خیلی زحمت کشیدند و بسیاری از نقاط مثبت محصول فعالیت آنها است. آقای مهاجرانی، آقای پروین، آقای دایی، آقای قلعه‌نویی و بسیاری از عزیزان دیگر. همین اخیرا، آقای نکونام، آقای هاشمیان خیلی کمک کردند به تیم ملی. نگاه خارجی هم همین است. به نظر من آقای کی‌روش تاثیر مثبتی روی فوتبال ما گذاشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران همچنین افزود: «درمورد مربی خارجی ما یک محدودیتی داریم. تحریم مسئله‌ای است که در همه جا تاثیر خود را گذاشته و ما هم با همین شرایط باید زندگی خود را دنبال کنیم. اگر پول نقد هم داشته باشیم انتقالش به فردی در خارج از کشور عملیاتی نیست. پرونده ویلموتس که جلوی شما است، یکی از متهمانش خود ماییم. یعنی من، آقای اصفهانیان که میهمان شما هستند و هشت نفر دیگر. چرا متهم شدیم؟ چون نتوانستیم به‌موقع پول ایشان را بدهیم. به همین شکل برانکو، کالدرون، استراماچونی و ده - بیست مربی دیگر به استناد بند دو قراردادهای فیفا،  یعنی اگر دو ماه پرداختی نداشته باشیم، فسخ یک‌طرفه می‌کنند و تمام پول را مطالبه می‌کنند.»

تاج ادعای روزنامه «آس» اسپانیا مبنی بر مذاکره با پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی تیم تراکتورسازی، برای هدایت تیم ملی را تکذیب کرد و گفت: «یک سری مواردی که رسانه‌ها اعلام می‌کنند، گمانه‌زنی خودشان است. مثلا دیدم فردی را مطرح کردند و عده زیادی به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند، در حالی که هیئت رئیسه فدراسیون اصلا بی‌خبر بوده و در جریان این افراد نیست.»

او در پایان گفت: «اگر سرمربی داخلی انتخاب کردیم و یک عده انتقاد کنند به شرایط مربی داخلی، این را هم از الان می‌پذیریم، ولی به این نتیجه رسیدیم که این گزینه در شرایط فعلی با توجه به جمیع جهات برای فوتبال ما بهتر است.»

امیر قلعه‌نویی، علی دایی و افشین قطبی مربی‌های ایرانی بودند که پیش از حضور کی‌روش دوران کوتاهی روی نیمکت تیم ملی نشستند و سپس برکنار شدند. به نظر می‌رسد که هواداران فوتبال هم سرمربی خارجی را برای هدایت تیم ملی ترجیح می‌دهند. اگرچه در میانه اعتراضات سراسری مردم ایران، توجه به مسائل فوتبال بسیار کم شده است و هواداران دربرابر بسیاری اتفاقات و تصمیمات واکنشی ندارند. در حال حاضر هدایت سه تیم سپاهان، استقلال و تراکتور در لیگ برتر با مربیان خارجی است و آنها توانسته‌اند منشا تحولات مثبتی باشند و نتایج خوبی بگیرند. همچنین هدایت پرسپولیس پیش از حضور گل‌محمدی با برانکو ایوانکوویچ، اهل کشور کرواسی، بود که شاکله تیم فعلی را ساخت و موفق شد سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر به‌دست آورد.

در حال حاضر مربیان ایرانی زیادی که توان پذیرفتن مسئولیت سنگین تیم ملی را داشته باشند، وجود ندارند و تاج هم به‌خوبی به این امر واقف است. به نظر می‌رسد کدهای رئیس فدراسیون فوتبال در این مصاحبه بیشتر برای این بوده است که در صورت ناکامی در جام ملت‌های آسیای سال آینده از عواقب انتخاب سرمربی ایرانی بگریزد. مدیران در ورزش ایران اغلب در موقعیت فرار از مسئولیت‌های خود قرار دارند.

بیشتر از فوتبال