حذف کی‌روش از معادله تیم ملی

مربی پرتغالی از فوتبال ایران خداحافظی کرد و قرار است روی نیمکت تیم ملی قطر بنشیند

وضعیت نیمکت تیم ملی بعد از جام جهانی بلاتکلیف مانده و فدراسیون فوتبال هیچ موضع شفافی درباره این موضوع نداشته است_FADEL SENNA / AFP

کارلوس کی‌روش با انتشار پستی از فوتبال ایران خداحافظی کرد. مربی پرتغالی که در جام جهانی ۲۰۲۲ و پیش از آن در یک دوره هشت ساله، هدایت تیم ملی را به عهده داشت، نوشت: «وقتی که سفر جدیدی را آغاز می‌کنم، خاطرات زیادی وجود دارد که با افتخار آن‌ها را نگه خواهم داشت. مایلم از بازیکنان فوق‌العاده‌ام در تیم ملی تشکر کنم. از زحمات کادر وفادار ایرانی‌ام، فدراسیون فوتبال و همه کسانی که از من و میراث تیم‌ ملی حمایت کردند، قدردانی می‌کنم. از همه هواداران بابت حمایت و الهام‌بخشی در این چند سال تشکر می‌کنم. به امید آینده.»

وضعیت نیمکت تیم ملی بعد از جام جهانی بلاتکلیف مانده و فدراسیون فوتبال هیچ موضع شفافی درباره این موضوع حساس نداشته است. تنها مصاحبه مهدی تاج، تکذیب خبر یکی از سایت‌های مصری بود که از هکتور کوپر آرژانتینی به‌عنوان گزینه مربیگری تیم ملی نام برد.

در غیاب گزینه‌های جدی برای هدایت تیم ملی، شنیده می‌شد که تاج همچنان نیم‌نگاهی به کی‌روش دارد و در میان مخالفت تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون، می‌خواهد زمینه را برای تمدید قرارداد او فراهم کند. مهدی محمدنبی، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، پیش از جام جهانی گفته بود که فدراسیون برای تمدید قرارداد کی‌روش تا جام ملت‌های آسیا نظر مساعد دارد، ولی دو شکست مقابل انگلیس و آمریکا موقعیت مساعد مربی پرتغالی را تغییر داد. این ابهام همچنان ادامه داشت، ولی با متن خداحافظی کی‌روش این مربی از معادلات تیم ملی حذف می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های پرتغالی سه‌شنبه از سفر کی‌روش به دوحه برای امضای قرارداد با فدراسیون فوتبال قطر خبر دادند. حدود یک ماه قبل، خبر توافق کی‌روش برای هدایت تیم ملی قطر منتشر شده بود، ولی امضای این قرارداد به بعد از جام خلیج فارس موکول شد.

کنار رفتن کی‌روش صورت مسئله پیچیده سرمربی آتی تیم ملی را آسان‌تر نمی‌کند و هیچ سرنخی از جانشین مربی پرتغالی وجود ندارد، ولی فدراسیون فوتبال دیگر نمی‌تواند پشت نام این مربی پنهان شود و فشار روی تاج بیشتر خواهد شد.

جام ملت‌های آسیا زمستان سال آینده در قطر برگزار می‌شود و اکثر تیم‌های آسیایی سرمربی‌شان را مشخص کرده‌اند، ولی تیم ملی همچنان بلاتکلیف است و اگر سرمربی ایران تا فروردین‌ماه تعیین نشود، فرصت برگزاری بازی‌های تدارکاتی در روزهای فیفای شروع سال جدید از دست خواهد رفت.

کارلوس کی‌روش در هنگام برگزاری جام جهانی قطر و در میانه اعتراض‌های سراسری مردم ایران نتوانست یا نخواست رفتار همدلانه با مردم داشته باشد و محبوبیت و مقبولیت اجتماعی خود را نزد بسیاری از طرفداران ایرانی فوتبال از دست داد. تمدید قرارداد او با تیم ملی دیگر خواست هواداران تیم ملی هم نبود و این موضوع خداحافظی او با فوتبال ایران را به خبر کم‌اهمیتی تبدیل کرده است.

فدراسیون فوتبال ایران به سختی می‌تواند با مربی خارجی جدیدی یک همکاری تازه را شروع کند. کمتر مربی معتبری در فضای این ماه‌های ایران، کار در تیم ملی ایران را انتخاب می‌کند و اخبار زندان و اعدام شهروندان معترض می‌تواند برای هر مربی خارجی نگران‌کننده باشد و پیام ناامنی به او بدهد. فارغ از این، فدراسیون فوتبال به‌دلیل تحریم‌های بانکی به سختی می‌تواند دستمزد مربی خارجی را پرداخت کند و باید از مسیرهای غیرقانونی انتقال پول استفاده کند و یک مربی معتبر این شیوه را نمی‌پذیرد.

بیشتر از فوتبال