واکنش‌های گسترده به انتشار تصاویر تکان‌دهنده از فرهاد میثمی در زندان رجایی‌شهر

شاهزاده رضا پهلوی: جسم نزار فرهاد میثمی نماد دیگری از ظلم بی‌کران رژیم اسلامی است

Public Media

انتشار تصاویر کاهش وزن شدید فرهاد میثمی در اثر اعتصاب غذا، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. شاهزاده رضا پهلوی «جسم نزار فرهاد میثمی» را «نماد دیگری از ظلم بی‌کران رژیم اسلامی» خواند، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این تصاویر را «تکان‌دهنده» و ناشی از اقدام جمهوری اسلامی در «محروم کردن میثمی و هزاران زندانی سیاسی از حقوق و آزادی» دانست و سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواهان آزادی فوری میثمی شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای تاکید کرد فرهاد میثمی، مدافع حقوق بشر زندانی در ایران، باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

این سازمان با اشاره به اینکه فرهاد میثمی پس از مخالفت و اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و زندانی شده است، افزود او در اعتصاب غذای خود خواهان توقف اعدام معترضان و آزادی فوری تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه میثمی فقط به‌دلیل مبارزه مسالمت‌آمیز علیه قوانین تبعیض‌آمیز حجاب اجباری به ناحق زندانی شده است، افزود: «تصاویر منتشرشده از کاهش وزن شدید فرهاد میثمی در اعتصاب غذا نماد تکان‌دهنده‌ای از تحقیر حقوق بشر به دست مقام‌های جمهوری اسلامی است.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز در واکنش به تصاویر کاهش وزن شدید فرهاد میثمی در اثر اعتصاب غذا، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «جسم نزار فرهاد میثمی نماد دیگری از ظلم بی‌کران رژیم اسلامی است. او باید بماند و ایران آزاد فردا را با پوست و گوشت خود تجربه کند؛ ایرانی که در آن هیچ‌کس به‌دلیل باور و اظهارنظر زندانی و مجبور به اعتصاب غذا نشود. ایمان دارم، این روزگار تلخ‌تر از زهر خواهد گذشت.»

رابرت مالی، نماینده ويژه آمریکا در امور ایران، نیز ضمن بازنشر تصویری از کاهش وزن شدید فرهاد میثمی در اثر اعتصاب غذا، با تاکید بر اینکه «تصاویر اعتصاب‌ غذای فرهاد میثمی در زندان تکان‌دهنده است»، او را «مدافع شجاع حقوق زنان» خواند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه چنین نوشت: «حکومت ایران به ناحق فرهاد میثمی و هزاران زندانی سیاسی دیگر را از حقوق و آزادی‌شان محروم کرده است و اکنون به ناحق جان فرهاد میثمی را تهدید می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، هم با انتشار تصاویر تکان‌دهنده کاهش وزن فرهاد میثمی در اثر اعتصاب غذا، در توییتی نوشت: «ما باید برای افرادی چون فرهاد میثمی راه نجات پیدا کنیم، نه برای تروریست‌های سپاه پاسداران و حکومت جمهوری اسلامی.»

محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی، نیز با هشدار در مورد در خطر بودن جان موکلش، یادآوری کرد در اول دی‌ماه سال جاری نیز هشدار داده بود که «وزن فرهاد میثمی به ۵۲ کیلو کاهش یافته و به علت مقاومت در انتقال به بند زندانیان خطرناک، ضرب‌وجرح شده است.»

جعفر پناهی کارگردان سرشناس ایرانی که روز جمعه ۱۴ بهمن، در سومین روز از اعتصاب غذای خشک خود با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد، در اولین دقایق پس از آزادی گفت فرهاد میثمی در اثر کاهش وزن شدید به گاندی و قربانیان اردوگاه آشویتس شبیه است.

پناهی افزود با توجه به وضعیت فرهاد میثمی و ادامه بازداشت صدها معترض، دانشجو، کارگر، معلم، وکیل، فعالان زن و حقوق بشر در زندان اوین و دیگر بازداشگاه‌ها نمی‌تواند از آزادی خودش ابراز خوشحالی کند.

فرهاد میثمی از مرداد سال ۱۳۹۷ به‌دلیل مخالفت با حجاب اجباری بازداشت شد و دادگاه انقلاب او را به ۶ سال زندان محکوم شده است. او از زمان بازداشت تاکنون، بدون مرخصی زندانی بوده است و پیش‌تر نیز برای توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی مقیم سوئد، اعتصاب غذا کرده بود.

دور جدید اعتصاب غذای فرهاد میثمی از ۱۵ مهرماه آغاز شده است. او در زمان اعلام اعتصاب عذا در یادداشتی اعلام کرد که با سه خواسته مشخص دست به اعتصاب غذا می‌زند.

سه خواسته فرهاد میثمی شامل «اعتراض و درخواست توقف اعدام معترضان» و همچنین «آزادی فوری محمد حبیبی (معلم)، ناهید شیربیشه (از مادران دادخواه)، رضا شهابی (از کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (فعال دانشجویی)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری) و نیلوفر حامدی (خبرنگار)» است. سومین خواسته فرهاد میثمی نیز «توقف آزارهای مرتبط با حجاب اجباری» است.

در همین حال، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه از قول روابط عمومی سازمان زندان‌ها نوشت: «فرهاد میثمی در این دوره خاص اعتصاب غذا نکرده، اما به هم‌بندی‌ها و مسئولین زندان اعلام کرده من کمترین مقدار غذا را مصرف می‌کنم.»

این خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه همچنین مدعی شد فرهاد میثمی مبتلا به «بیماری کولیت» است و از زمان اعتصاب غذای سال ۱۳۹۷، دچار کاهش وزن شده است و «بنابر گزارش‌های ارسال‌شده به مسئولان زندان رجایی شهر، وضعیت عمومی او به‌طور مرتب تحت نظر پزشک مقیم زندان بوده و حال عمومی‌ فرهاد میثمی مناسب است».

خبرگزاری قوه قضاییه هیچ اشاره‌ای به خواسته‌های فرهاد میثمی نکرد و تنها به رد عنوان «اعتصاب غذا» پرداخت. این در حالی است که فرهاد میثمی خود در نامه‌اش از زندان، اقدام اعتراضی خود را «امساک در مصرف غذا» خوانده و توضیح داد که با اجتناب از صرف غذای جامد، فقط مایعات غیرمغذی (نظیر آب، چای یا قهوه) - به‌استثنای صرف (هر ۴۸ ساعت یک بار)ِ یک لیوان دوغ و روزانه دو حبه قند مصرف می‌کند، اما سه خواسته توقف اعدام معترضان، آزادی شماری از زندانیان و توقف آزار حجاب اجباری را سه خواسته اصلی خود اعلام کرده است.

هم‌زمان، با انتشار تصاویر کاهش وزن شدید فرهاد میثمی در اثر اعتصاب غذا، کارزاری از طرف «جمعی از دوستان و حامیان فرهاد میثمی» برای جمع‌آوری امضا در مورد وضعیت وخیم فرهاد میثمی و لزوم آزادی فوری او راه‌اندازی شد.

فعالان این کارزار در این نامه نوشتند: «ما شکنجه‌هایی را که فرهاد از سوی حکومت ایران متحمل شده محکوم می‌کنیم و به‌شدت نگران سلامت او بوده و ضمن حمایت کامل از خواسته‌های برحق و انسان‌دوستانه او، خواهان انتقال فوری فرهاد میثمی به بیمارستان و حفظ سلامتی همه زندانیان هستیم.»

در این نامه که  بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ نفر تاکنون آن را امضا کرده‌اند، به مقام‌‌های حکومتی هشدار داده شده که به‌دلیل نقض حقوق انسانی فرهاد میثمی، این کارزار «از تمام راه‌های قانونی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی» استفاده خواهد کرد.