شیرین عبادی: علی خامنه‌ای مسئول تمامی خشونت‌ها است

شیرین عبادی گفت مردم ایران می‌خواهند سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی قرار گیرد و مرگ برجام اعلام شود 

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، گفت: «در ایران، با کشتن مهسا قطار انقلاب شروع به حرکت کرده است. این قطار ایستگاه آخر سقوط رژیم است، گاهی اوقات حرکت آن تندتر است و گاهی آهسته‌تر.»

مهسا امینی روز ۲۵ شهریور، هنگامی که در بازداشت گشت ارشاد تهران بود، کشته شد و مرگ او جرقه اعتراض‌های فراگیر و پس از آن اعتصاب‌های سراسری را در شهرهای مختلف ایران روشن کرد. در حدود پنج ماهی که از شروع اعتراض‌های سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌گذرد، چنان‌که نهادهای حقوق بشری اعلام کرده‌اند، دست‌کم ۴۸۱ نفر از معترضان کشته شدند، چهار نفر در ارتباط با اعتراض‌ها اعدام شدند و شماری از معترضان که تعداد دقیق آن‌ها معلوم نیست، در فاصله کوتاهی پس از آزادی از بازداشتگاه‌ها به‌شکل مشکوکی درگذشتند که مقام‌های حاکمیت ادعا کردند مرگ آن‌ها در اثر خودکشی بوده است. 

عبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز که روز جمعه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) منتشر شد، تاکید کرد که مسئول تمامی اتفاق‌ها در ایران شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است. او گفت هر اتفاقی که در ایران می‌افتد «با دستور و اطلاع خامنه‌ای است» و افزود: «پارلمان، رئیس‌جمهوری، دادگاه‌ها، بدون اجازه خامنه‌ای حق هیچ کاری را ندارند و مسئولیت همه اتفاقات برمی‌گردد به خامنه‌ای.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبادی تاکید کرد که اعتراض‌های مردمی ادامه دارد و تنها شکل آن عوض شده است و با اشاره به سرکوب شدید و دستگیری‌های گسترده و صدور احکام سنگین، افزود: «این خشونت به نفع حکومت تمام نخواهد شد. الان مردم در مرحله‌ای‌اند که شجاعتشان از خشونت حکومت خیلی بیشتر است.» 

شیرین عبادی با اشاره به تجمع‌های اعتراضی بزرگ مردم ایران در شهرهای غربی گفت ایرانیان در خارج از کشور موظف‌اند که به گوش دنیا برسانند که مردم ایران این حکومت را نمی‌خواهند.

شیرین عبادی گفت لازم نیست کشورهای غربی مردم ایران را حمایت کنند، «چرا که تلاش برای دمکراسی و آزادی وظیفه ما مردم ایران است که داریم انجام می‌دهیم.» او گفت کشورهای غربی فقط کافی است به حکومت ایران کمک نکنند. او گفت که در این مسیر، مردم ایران چند راه‌کار را به کشورهای غربی پیشنهاد کرده‌اند: «منعقد نکردن قراردادهای اقتصادی که به حکومت کمک می‌کند، مرگ برجام را رسما اعلام کنند، سپاه پاسداران را تروریستی اعلام و تحریم کنند، سفرا را از ایران بیرون ببرند و سطح روابط سیاسی با ایران را از سفیر به کنسول تنزل دهند.»  

خانم عبادی گفت: «در زمانی‌که برجام امضا شد وضعیت مردم ایران بهتر نشد، زیرا پول‌هایی که در زمان اوباما به ایران سرازیر شد تنها صرف خرید اسلحه برای کشتار مردم ایران و منطقه شد.»