بازداشت شهروندان و حمله مسلحانه به خانه فعالان در آبدانان

شش تن از فعالان در آبدانان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند

بازداشت فعالان شهر آبدانان و فشارهای امنیتی بر آن‌ها، پس از افزایش اعتراضات در این شهر بیش از پیش صورت می‌گیرد. کردپا از بازداشت شش شهروند اهل این شهر خبر داد و بر اساس گزارش هه‌نگاو، نیروهای امنیتی به خانه برخی دیگر از فعالان حمله مسلحانه کردند.

به گزارش هه‌نگاو، منزل یوسف (شورش) نظری، از فعالان شناخته‌شده آبدانان، مورد حمله مسلحانه نیروهای حکومتی قرار گرفته است. این یورش هم‌زمان با حمله این نیروها به خانواده پژار ملکی، دیگر فعال اهل آبدانان، انجام شده است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیرو‌های حکومتی مستقر در آبدانان، شامگاه چهارشنبه ١٢ بهمن‌ماه ١٤٠١، به منزل یوسف نظری، فعال سیاسی، هجوم بردند و این اقدام موجب ارعاب اعضای خانواده او شد. در نتیجه به رگبار بستن منزل این فعال سیاسی که به‌طور مستمر تحت فشار و تهدید نهادهای حکومتی به سر می‌برند، مرادعلی نظری، پدر ۷۸ ساله یوسف نظری که بیماری قلبی دارد و همچنین برادر کم‌توان ذهنی او، دچار شوک عصبی شده‌اند.

هم‌زمان با این یورش، نیروهای حکومتی به خانواده پژار ملکی، دیگر فعال سیاسی حمله کردند که در نتیجه تیراندازی این نیروها امین ملکی، برادر پژار ملکی، از ناحیه صورت زخمی شد. همچنین براثر شلیک گاز اشک‌آور نیرو‌های حکومتی تمامی اعضای خانواده این شهروند دچار اختلال شدید تنفسی شده‌اند.

این دو فعال سیاسی در حال حاضر در اقلیم کردستان اقامت دارند و نهادهای حکومتی اخیرا آنان را به ربایش و ترور تهدید کرده‌ بودند.

نیروهای امنیتی همچنین، روز پنجشنبه سیزدهم بهمن‌ماه، شش نفر از شهروندان در آبدانان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش کردپا، هویت افراد بازداشت‌شده؛ مجتبی سعیدی ۳۲ ساله اهل روستای چمکبود، علی‌ صفر میرویسی ۴۴ ساله، مجید میرزایی ۳۲ ساله، محمد غلامی، عبدالله جامی و امیرحسین نامدارپور گزارش شده است. تا زمان تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهام‌های این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

از سوی دیگر، خبرهایی از بازداشت‌ها و بلاتکلیفی بازداشت‌شدگان در شهرهای مختلف به گوش می‌رسد، اما در این میان گزارشی از یک شهروند ناپدیدشده در جریان اعتراضات سراسری منتشر شده است. به گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، معصومه آکار، شهروند اهل مشهد، روز چهارم آبان و هم‌زمان با چهلم مهسا امینی و اعتراضات در مشهد، مفقود شده است. نزدیکان او می‌‏گویند از زمان ناپدید شدن او تاکنون هیچ نهادی به آنان پاسخگو نبوده‌ است و خانواده در‌مورد محل نگهداری یا سرنوشت معصومه آکار بی‌اطلاع‌اند.

 او طی مدت بیش از دوماه از زمان مفقود شدنش، هیچ تماسی با خانواده‌اش نگرفته است و مشخص نیست که آیا در بازداشت نهادهای امنیتی است یا اتفاق دیگری برایش رخ داده است. منابع نزدیک به او می‌گویند که معصومه آکار در اعتراضات حضور داشت.

این کمیته همچنین گزارش می‌دهد طاها کیهان ثانی، شهروند ۲۰‎ساله ساکن ساری، سه ماه پیش دستگیر شد و همچنان در زندان تیرکلای ساری بلاتکلیف است. طاها کیهان ثانی رقصنده است و برخی از منابع از اعتصاب غذای او به‌دلیل ادامه بلاتکلیفی‌اش در زندان ساری خبر می‌دهند. او یکی از افرادی است که در فیلم اعترافات اجباری منتشر‌ شده از عوامل ایجاد ناآرامی در شهر ساری حضور داشت.

در فیلم منتشر شده در روز ۳۰ آبان‌ماه، ۹ متهم حضور دارند که با لباس زندان در مقابل دوربین اعتراف می‌کنند که قصد ایجاد ناآرامی و آشوب در شهر را داشته‎‌‌اند. به گفته منابع آگاه، همه افراد دستگیرشده در بازداشتگاه اطلاعات ساری تحت فشار و شکنجه‌های جسمی و روحی، به اعتراف علیه خود مجبور شده‌اند. طاها کیهان ثانی به همراه دانوش کیادهی، تنها متهمان این پرونده‌اند که همچنان در زندان به سر می‌برند، سایر متهمان با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.