هجدهمین جمعه اعتراضی: چه دار باشه چه زندان، ایستاده‌ایم تا پایان

معترضان در زاهدان و سنندج علیه جمهوری اسلامی تظاهرات کردند

در هجدهمین هفته «جمعه خونین زاهدان» مردم معترض این شهر، روز جمعه ۱۴ بهمن، بار دیگر پس از برگزاری نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید، به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی ایران و علی خامنه‌ای شعار سر‌دادند. هم‌زمان مردم معترض در سنندج نیز به خیابان‌ها آمدند و در همبستگی با هم‌وطنان بلوچ خود علیه حکومت شعار سر‌دادند.

 برخی فعالان بلوچ نیز از حضور مولوی عبدالحمید در میان معترضان خبر دادند.

«چه دار باشه چه زندان، ایستاده‌ایم تا پایان»، «سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه»، «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «کرد و بلوچ برادرند، تشنه به خون رهبرند» و «مرگ بر خامنه‌ای» ازجمله شعارهای مردم در هجدهمین جمعه اعتراضی زاهدان بود. سنندجی‌ها نیز شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر‌دادند.

بر اساس ویدیوها و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، برخی معترضان در زاهدان نیز برنوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعارهایی مانند «اعدام بلوچ یعنی سرنگونی نظام»، «نه به اعدام»، «از بلوچستان تا کردستان، جانم فدای ایران»، «آدم‌ربایی‌های شبانه، نشانه وحشت نظام» و «نه به احضار و آدم‌ربایی» نوشته شده بود.

خبرگزاری حال‌وش هم ویدیوهایی از حضور گسترده نظامیان در خیابان‌های مدرس و خیام زاهدان منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجمع ضدحکومتی مردم در هجدهمین جمعه اعتراضی در حالی برگزار شد که فضای شهر پس از دستگیری مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور مولوی عبدالحمید، به‌شدت امنیتی و ملتهب بود و بر اساس گزارش خبرگزاری حال‌وش، از ساعتی قبل از شروع نماز جمعه پرواز هلی‌کوپترهای نظامی بر فراز مسجد مکی و سایر نقاط شهر آغاز شده بود.

کمپین فعالین بلوچ نیز روز پنجشنبه خبر داده بود که فضای شهر زاهدان پس از بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی، به‌شدت امنیتی و ملتهب است.

نیروهای امنیتی روز دوشنبه عبدالمجید مرادزهی، مشاور مولوی عبدالحمید را بازداشت و سپس او را به زندانی در مشهد منتقل کردند.

بر اساس اعلام رسانه‌های محلی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران تنها در یک ماه گذشته دست‌کم ۱۸۵ شهروند بلوچ را در زاهدان بازداشت کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان، به ملاقات اخیرش با مجروحان جمعه خونین زاهدان اشاره کرد و خواستار مجازات عاملان و دستوردهندگان حمله به مردم در روز هشتم مهرماه شد. او همچنین خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی، ازجمله مولوی عبدالمجید و روحانیون کردستان شد و به علی خامنه‌ای کنایه زد و گفت: «حکومت‌داری وقتی ارزش دارد که مردم بخواهند.»

تظاهرات در سنندج

مردم معترض سنندج نیز در اعتراض به موج بازداشت‌های فعالان کردستان و دستگیری دو روحانی کرد به نام‌های ماموستا ابراهیم کریمی و ماموستا لقمان امینی به خیابان آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

معترضان پس از برگزاری نماز جمعه در مقابل «مسجد جامع ننله» سنندج تجمع کردند و خواستار آزادی روحانیون اهل سنت شدند.

طی روزهای اخیر شماری از روحانیون اهل سنت کردستان که بازداشت و سرکوب معترضان را محکوم کرده بودند، بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

برمبنای گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ماموران امنیتی تنها در مدت یک ماه دست‌کم ۱۸۲ شهروند کرد را بازداشت کرده‌اند.