تایمز: طرح تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در بریتانیا متوقف شده است

وزارت خارجه بریتانیا نگران است با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، امکان باز نگاه داشتن کانال‌های ارتباطی با حکومت ایران دشوار یا ناممکن شود

روزنامه بریتانیایی تایمز در گزارشی نوشت به‌رغم حمایت‌ برخی از چهره‌های اصلی کابینه بریتانیا ازجمله وزیر کشور و وزیر امنیت داخلی، طرح قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا، در حال حاضر متوقف شده است.

به نوشته روزنامه تایمز، وزارت خارجه بریتانیا نگران است با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، امکان باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی با حکومت ایران دشوار یا ناممکن بشود.

تایمز در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه ۱۳ بهمن، نوشت: هرچند سرویس اطلاعاتی داخلی بریتانیا اعلام کرده است که عوامل وابسته به‌ نظام جمهوری اسلامی، تنها در یک سال گذشته دست‌کم ۱۰ مرتبه در خاک بریتانیا، برای ربودن و کشتن مخالفان خود اقدام کرده‌اند و هرچند همین یک ماه پیش، حکومت ایران یک بریتانیایی را اعدام کرده است، اما وزارت خارجه اصرار دارد که باز ماندن کانال‌های ارتباطی با حکومت ایران ضروری است و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، به این سیاست ضربه می‌زند.

​​خبرگزاری رویترز پیش‌تر در آبان‌ماه گذشته به‌‌نقل از کن مک‌کالوم، رئیس سرویس اطلاعاتی داخلی بریتانیا، نوشت: «در همان حال که رژیم ایران علیه منتقدانش در داخل کشور خشونت به کار می‌گیرد، در خارج از کشور هم دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی رژیم [ایران] تهدید مستقیمی برای امنیت بریتانیا به شمار می‌روند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، مخالفان تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران این پرسش را مطرح کرده‌اند که چه‌طور می‌شود یک سازمان رسمی و دولتی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد؟ به گفته مخالفان، ماهیت سپاه پاسداران با سایر گروه‌هایی که هم‌اینک در فهرست سازمان‌های تروریستی بریتانیا قرار دارند متفاوت است.

روزنامه تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به‌نقل از یک مقام دولتی بریتانیا، بدون ذکر نام نوشت: سپاه پاسداران تا اکنون باید تروریستی اعلام می‌‌شد، اما مقام‌های وزارت خارجه «نگرانی‌های واقعی» درباره چنین تصمیمی دارند و می‌خواهند دسترسی‌ها به ایران کماکان حفظ شود.

به گفته این مقام بریتانیایی، با این حال، وزارت کشور و در مجموع دولت محافظه‌کار ریشی سوناک، نخست‌وزیر، از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران حمایت می‌کند.

در سطح اتحادیه اروپا هم به نظر می‌رسد اختلاف‌‌نظرها بر سر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ادامه دارد.

در حالی که نمایندگان پارلمان اروپا صراحتا خواهان تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده‌اند، شورا و کمیسیون اتحادیه اروپا، در جایگاه نهاد‌های اجرایی اتحادیه اروپا، هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته‌اند.