جوزپ بورل: اتحادیه اروپا ۳۰ هزار سرباز اوکراینی را آموزش می‌دهد 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در کی‌یف گفت که ما اینجاییم تا نشان دهیم کنار اوکراین ایستاده‌ایم

اتحادیه اروپا ۳۰ هزار سرباز اوکراینی را آموزش می‌دهد-SERVICE / AFP

در آستانه آماده شدن روسیه برای یک حمله نظامی گسترده در سالگرد حمله به اوکراین، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سفر به کی‌یف از برنامه اتحادیه اروپا برای آموزش ۳۰ هزار سرباز اوکراینی خبر داد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، جوزپ بورل و هیئتی از رهبران اتحادیه اروپا صبح پنجشنبه دوم فوریه، وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین، شدند.

بورل در مصاحبه با فرانس۲۴ گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد تعداد سربازان اوکراینی آموزش‌دیده را دو برابر کند و به ۳۰ هزار نفر برساند.

او خاطرنشان کرد که برای انتقال قوی‌ترین پیام حمایت اتحادیه اروپا از تمام اوکراینی‌هایی که از کشورشان دفاع می‌کنند، وارد کی‌یف شده است.

اورزولا فون در لاین هم پس از ورود به خاک اوکراین در توییتی نوشت: «خوشحالم که برای چهارمین بار پس از حمله روسیه به کی‌یف بازگشتم. ما اینجاییم تا نشان دهیم که اتحادیه اروپا با قاطعیت همیشگی و برای تعمیق بیشتر حمایت و همکاری خود در کنار اوکراین ایستاده است.»

رئیس کمیسیون اروپا افزود که او به همراه تیمی از کمیسیونرها روز پنجشنبه، یک روز قبل از نشست اوکراین و اتحادیه اروپا در این کشور جنگ‌زده، وارد کی‌یف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش کمک‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به اوکراین در حالی است که مقام‌های کی‌یف می‌گویند روسیه در حال آماده کردن حدود ۵۰۰ هزار نیرو برای سالگرد حمله نظامی به اوکراین در ۲۴ فوریه است. اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز چهارشنبه اول فوریه، در سخنانی گفت که مسکو قصد دارد در نخستین سالگرد حمله به اوکراین بار دیگر علیه این کشور «کاری بکند». به گفته او، در حال حاضر ارتش روسیه در حال آماده‌سازی حدود نیم میلیون سرباز است.

سران کشورهای اروپایی روز جمعه سوم فوریه موضوع‌هایی چون پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، طرح صلح زلنسکی برای حل منازعه، چگونگی کمک به کی‌یف و امنیت غذایی را بررسی می‌کنند. در این نشست قرار است جوزپ بورل از برنامه‌هایی برای آموزش ۳۰ هزار سرباز اوکراینی رونمایی کند.

یوناس گار اشتور، نخست‌وزیر نروژ، صبح پنجشنبه در پارلمان این کشور از افزایش کمک‌ها به اوکراین خبر داد و گفت که نروژ به یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان نظامی و غیرنظامی به اوکراین تبدیل خواهد شد و به بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده این کشور کمک می‌کند.

نروژ یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سوخت فسیلی اروپا است. صندوق سرمایه ملی این کشور به ارزش ۱.۳ تریلیون دلار در پی حمله روسیه به اوکراین، شاهد افزایش شدید درآمدهای ورودی‌اش بود.

نخست‌وزیر نروژ مشخص نکرد نروژ برای کمک به اوکراین چقدر هزینه می‌کند، اما گفت که این یک تعهد چند ساله خواهد بود.