بریتانیا نخستین نظام رمزارزی جهان را پایه‌گذاری می‌کند

این اقدام پس از زنجیره ناکامی‌های جهانی بزرگی انجام می‌شود که صنعت رمزارز را به‌شدت تکان داد؛ از جمله ورشکستگی صرافی بزرگ بیت‌کوین اف‌تی‌اکس

پس‌انداز میلیون‌ها مصرف‌کننده بریتانیایی بر اثر فروپاشی رمزارزها به خطر افتاده است- Canva

بریتانیا برنامه‌هایش برای تنظیم مقررات فضای رمزارز و برپایی «نخستین نظام جهان» برای جلوگیری از سوءاستفاده در بازار را اعلام کرد.

دولت [بریتانیا] گفت که این نقشه راه جدید همچنین با هدف تنظیم مقررات رمزارز، رشد اقتصاد و تشویق به نوآوری در این بخش روبه‌رشد تدوین شده است.

وزرا قصد دارند بخش رمزارز را بیشتر با مقرراتی هماهنگ کنند که نحوه عملکرد موسسات مالی سنتی را تعیین می‌کند اما تا روز چهارشنبه جزئیات را منتشر نخواهند کرد.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رویکرد جدی» تازه‌اش در تنظیم مقررات برای این بخش به کاهش «قابل‌ توجه‌ترین خطرات» منجر خواهد شد اما در عین حال به بریتانیا امکان می‌دهد از مزایای فناوری‌های رمزارز نیز برخوردار شود.

این اقدام پس از زنجیره ناکامی‌های جهانی بزرگی انجام می‌شود که صنعت رمزارز را به‌شدت تکان داد؛ از جمله ورشکستگی صرافی بزرگ بیت‌کوین اف‌تی‌اکس.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا گفت قصد دارد برای مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های مربوط به دارایی‌های رمزارزی مقررات تنظیم  کند؛ مقرراتی که با رویکرد مالی سنتی آن نیز سازگار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولیت «تعیین جزئیات محتوای لازم در اسناد تصدیق و اعلام» با مکان‌های معاملات رمزارز خواهد بود.

وزارت خزانه‌داری گفت بدین ترتیب می‌توانیم مطمئن شویم «معاملات رمزارز با استانداردهای منصفانه و قوی انجام می‌شوند».

همچنین گفت که این مقررات ضوابط مربوط به متولیان و واسطه‌های مالی را تقویت می‌کند.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا گفت: «هدف از این رایزنی رسیدن به نظرهایی درباره تقویت انسجام بازار و حفاظت از مصرف‌کننده با اتکا به تنظیم نظامی حقوقی برای جلوگیری از سوء‌استفاده در بازار رمزارز است.»

به گفته وزارت خزانه‌داری، جزئیات کامل این رایزنی صبح چهارشنبه منتشر خواهد شد.

این رایزنی تا ۳۰ آوریل امسال ادامه خواهد داشت.

حزب کارگر خواستار اقدام فوری به جای رایزنی‌های بیشتر است.

تولیپ صدیق، وزیر شهر در دولت سایه بریتانیا، گفت: «حزب کارگر ماه‌ها است درخواست کرده است برای رفع وضعیت غرب وحشی حاکم بر حوزه رمزارز اقدام‌های انضباطی انجام گیرد. اما وعده رایزنی بیشتر تنها کاری است که محافظه‌کاران انجام می‌دهند؛ در حالی که الان به اقدام نیاز داریم.»

«در دوره این دولت نالایق، پس‌اندازهای میلیون‌ها مصرف‌کننده بریتانیایی بر اثر فروپاشی رمزارزها به خطر افتاد و کلاهبرداری‌های رمزارزی به میزان بی‌سابقه‌ای رسید. با این حال محافظه‌کاران همچنان به دادن شعارهای دهن‌پرکن در حوزه رمزارز سرگرم‌اند.»

اندرو گریفیت، وزیر اقتصاد در خزانه‌داری بریتانیا گفت: «بر تعهد خود به رشد اقتصادی و ایجاد دگرگونی و نوآوری در فناوری و از جمله فناوری دارایی‌های دیجیتالی ثابت‌قدم می‌مانیم.»

«اما باید پاسدار مصرف‌کنندگانی که به سراغ این فناوری نو می‌آیند هم باشیم و وجود استانداردهایی قوی، شفاف و منصفانه را تضمین کنیم.»

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از اقتصاد