اتهام محاربه سه شهروند به دلیل از کار افتادن دوربین‌های شهری

جان مجید خوش‌منظر، امیررضا خوش‌منظر و بابک زرین در خطر است

دوربین‌های ترافیک شهری مشهد روز چهارم آبان، هم‌زمان با چهلم مهسا امینی، از کار افتادند و در نتیجه، سرکوب اعتراض‌های مردم مشهد در آن روز بسیار کم و گستره اعتراض‌ها بیشتر شد تا جایی که به گزارش حساب ۱۵۰۰ تصویر، برخی مردم در این شهر جشن پیروزی هم گرفتند.

 جمهوری اسلامی از کار افتادن دوربین‌های کنترل ترافیک مشهد را رسانه‌ای نکرد اما بعدها مشخص شد که قطعی دوربین‌ها به دلیل آتش گرفتن فیبرهای نوری مرکز کنترل ترافیک شهرداری بوده است. نهادهای امنیتی حکومت ایران حتی به قطع دسترسی به دوربین‌های شهری در آن روز هم اعتراف نکردند، با این حال سه نفر را به اتهام آتش‌ زدن فیبرهای نوری دستگیر و محاکمه کردند.

مجید خوش‌منظر، ۴۹ ساله و کارمند ارشد مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد، پسرش، امیررضا خوش‌منظر و بابک زرین، سه نفری‌اند که در ارتباط با این پرونده در شعبه ۹۰۴ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به ریاست علی سلیمانی مارشگ به «محاربه» متهم شده‌اند؛ اتهامی که خطر صدور حکم اعدام برای آنان را به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، امیررضا خوش‌منظر، ورزشکار رشته بوکس، چند روز پس از تجمع‌‎های اعتراضی چهارم آبان در حالی‌ که قصد داشت به خارج از ایران سفر کند، در تهران بازداشت شد و ماموران او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او سپس به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در مشهد منتقل شد.

مجید خوش‌نظر و بابک زرین نیز در مشهد دستگیر شدند. درباره بابک زرین اطلاعات زیادی در دست نیست جز اینکه گفته می‌شود در مجتمع کامپیوتر مشهد مغازه دارد.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره هویت این افراد و پرونده‌سازی‌ها علیه آنان اطلاع‌رسانی نکرده‌اند اما کاربران رسانه‌های اجتماعی با توجه به اتهام‌های مطرح‌شده، درباره خطر صدور و اجرای حکم اعدام آنان ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی از دوربین‌های مراکز کنترل ترافیک در شهرداری‌ها و دوربین‌های مداربسته شهری برای رصد اعتراض‌ها و شناسایی معترضان استفاده می‌کند. از کار افتادن دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک مشهد در روزی‌ که اعتراض‌های مردمی این شهر گسترده بود، خطر بازداشت و پرونده‌سازی را از بسیاری معترضان دور کرد؛ زیرا نهادهای امنیتی با استناد به تصاویر این دوربین‌ها آنان را شکنجه و به اعتراف اجباری وادار می‌کنند.

پیش‌تر حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه، به‌صراحت اذعان کرده‌ بود که از دوربین‌های شهری «برای کنترل و پایش صحنه‌های عملیاتی» استفاده می‌شود. او حتی معترضان را تهدید کرد و گفت که «اغتشاشگران در تیررس ریزپرنده‌ها» قرار دارند. پس از آن، خبرگزاری مهر ویدیویی منتشر کرد که نشان می‌داد یگان‌های ویژه برای شناسایی و سرکوب معترضان از پهپاد استفاده می‌کنند. روی این پهپادها دوربین‌های تیاندی نصب می‌شود که قابلیت شناسایی چهره معترضان را دارند.

اتحادیه اروپا به‌تازگی عباس آذرپندار، رئیس شرکت رادیس ویرا تجارت را که واسطه تامین این دوربین‌ها برای سپاه پاسداران و عوامل سرکوب در ایران است، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.