اتحادیه اروپا شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را تحریم کرد

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، به همکاری در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز متهم است

هم‌زمان با تداوم همکاری‌های نظامی حکومت ایران و روسیه، فشارهای بین‌المللی به نهادها و شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی-نظامی حکومت ایران افزایش یافته است.

در همین راستا، شورای اتحادیه اروپا، در آخرین اقدام خود، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) را به اتهام دست داشتن در ساخت و تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

مقام‌های مختلف اتحادیه اروپا، آمریکا و اوکراین، بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با تامین و ارسال پهپادهای تهاجمی برای نیروهای روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده‌اند.

در قطعنامه روز دوشنبه ۳۰ ژانویه شورای اروپا، صراحتا حکومت ایران متهم شده است که از طریق ارسال پهپاد، از تهاجم «غیرقابل توجیه» روسیه به اوکراین، به‌طور «نظامی»، حمایت می‌‌کند.

هم‌زمان، روز سه‌‌شنبه، وزارت بازرگانی ایالات متحده و نیز دولت استرالیا، مجموعه‌ تحریم‌های تازه‌ای را علیه شرکت‌ها و اشخاص وابسته به نیروهای نظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه روز سه‌شنبه وزارت بازرگانی آمریکا، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهد، در زمره نهادهایی‌اند که به‌دلیل همکاری با ارتش روسیه تحریم شدند.

شورای اتحادیه اروپا در ژوئیه سال ۲۰۱۰، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را متهم کرده بود که در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز مشارکت دارد.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران از سال ۲۰۰۸، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داشته است. علاوه بر آمریکا، بریتانیا، کانادا و استرالیا هم این شرکت را تحریم کرده‌اند.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، سازنده پهپادهای «شاهد-۱۳۶» است که نیروهای روسیه از آن‌ها برای حمله به اهداف خود در اوکراین استفاده می‌کنند.

بیشتر از جهان